חילופי האשמות בין אוקראינה לבין רוסיה לאחר שחלק מתחנת הכוח הגרעינית הגדולה ביותר באירופה, שנמצאת תחת שליטת הכוחות הרוסיים בדרום אוקראינה, נפגעה כתוצאה מהתקפה ארטילרית. הסוכנות האוקראינית לאנרגיה גרעינית אנרגואטום טענה ביום שישי כי הכוחות הרוסיים הפגיזו שתי ארטילריות תוך שעות לעבר תחנת הכוח הגרעינית זפוריז'יה, וכי הפגזים נפלו בתוך המתחם. "יש סיכון של דליפת מימן והתזה של חומרים תגובתיים, וכן סיכון גבוה לשריפה", נמסר.

המושל האוקראיני של מחוז זפוריז'יה אולכסנדר סטרוך מסר אתמול כי שני קווי מתח גבוה ניזוקו, וכי יחידת החשמל מספר 4 בכור הגרעיני נותקה מהרשת. הוא התריע כי במקרה חירום לא ניתן יהיה לבצע תוכנית פינוי של האזור, וציין כי הכוחות הרוסיים שולטים בכל המקלטים בתחנת הכוח.

כוחות צבא אוקראינה עם זלנסקי (צילום: רויטרס)
כוחות צבא אוקראינה עם זלנסקי (צילום: רויטרס)

הנשיא וולודימיר זלנסקי האשים כי הירי הוא "מעשה טרור ופשע גלוי וחצוף", וקרא להטיל סנקציות גורפות על כל תעשיית הגרעין הרוסית. "מי שיוצר איומים גרעיניים נגד מדינות אחרות בהחלט לא מסוגל להשתמש בטכנולוגיות גרעיניות בבטחה", התריס. יועצו הבכיר מיכאילו פודוליאק הפציר באו"ם ובסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית, לדרוש מהרוסים לפנות את הכור ולהעביר אותו לפיקוח מיוחד. "הבוקר הזה באירופה אפשרי רק מפני שהכור הגרעיני לא התפוצץ אתמול באופן מופלא", אמר. "רוסיה מבצעת שם פרובוקציות מסוכנות".

מנגד, משרד ההגנה הרוסי האשים כי הכוחות האוקראיניים הם שפגעו בכור הגרעיני. "כוחות אוקראיניים חמושים ביצעו שלוש תקיפות ארטילריות על אזור הכור הגרעיני ועל העיר אנרהודר", נאמר בהודעה ממוסקבה. "למרבה המזל, הפגזים לא פגעו במתקן הדלק והנפט ובמפעל החמצן הסמוך - וכך נמנעה שריפה גדולה ותאונת קרינה אפשרית". בתוך כך, המודיעין הצבאי הבריטי דיווח אתמול כי הרוסים מתגברים את כוחותיהם בדרום אוקראינה באופן משמעותי, אולם עדיין לא ברור אם מדובר בהכנות להתקפה חדשה או בהיערכות למתקפת נגד אוקראינית.

בנושא נוסף: בשיחה עם "מעריב", אמר בסוף השבוע קלוד ווילד, שגריר שווייץ באוקראינה, כי "רוסיה חייבת להפסיק לשקר ולהגיד שהאוקראינים הם נאצים. האמירה הזו פוגעת בשווייץ. אנחנו לא היינו תומכים בנאצים ולא עוזרים להם כלכלית". עוד אמר השגריר כי "אנחנו אומנם מדינה ניטרלית, אבל אנחנו יוצאים בגלוי נגד מלחמות ושולחים סיוע הומניטרי למקומות שחובה לעזור להם". השגריר החמיא לפדרציה היהודית בנוגע לפעילותה באוקראינה: "הפדרציה היא דוגמה מדהימה, וחובה על ארגונים אחרים ללמוד ממנה ולפעול כמוה".