מנהל הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית רפאל גרוסי הביע אתמול דאגה מפני "אסון גרעיני", על רקע ההפגזות שגרמו נזקים לכור בז'פוריז'יה שבדרום אוקראינה - הגדול ביותר ביבשת אירופה.

"אני מאד מוטרד מההפגזות על תחנת הכוח הגרעינית הגדולה ביותר באירופה, אשר מדגישות את הסיכון האמיתי של אסון גרעיני שעלול לסכן את בריאות הציבור ואת הסביבה באוקראינה ומעבר לה", אמר גרוסי אחרי שהאוקראינים האשימו בסוף השבוע כי הפגזות רוסיות פגעו בכבל חשמל ואחד הכורים הפסיק לפעול.

"פעולה צבאית שמסכנת את הבטיחות ואת הביטחון של תחנת הכוח הגרעינית היא דבר שאינו מקובל כלל, ויש להימנע מכך בכל מחיר", המשיך גרוסי, שקרא לאפשר לצוות של הסוכנות בראשותו לבקר במתקן שנמצא תחת שליטה רוסית. "כל כוח ארטילרי שמכוון לעבר המתקן או ממנו יהיה שווה ערך למשחק באש, עם השלכות קטסטרופליות אפשריות".

המודיעין האוקראיני האשים כי הכוחות הרוסיים במתחם תחנת הכוח גם ממלכדים את האזור עם מוקשים. "יש מידע מאומת שהרוסים מטמינים מוקשים ביחידות החשמל של תחנת הכוח", טען אנדריי יוסוב, נציג הדוברות של שירות המודיעין במשרד ההגנה.

בתוך כך, יישום הסכם היצוא מאוקראינה נמשך, ואתמול עזבו ארבע אוניות נוספות את הנמלים בדרום המדינה, ובסך הכל הפליגו שמונה אוניות בתוך שבוע. האונייה גלורי מעבירה 66 אלף טון של תירס לאיסטנבול, וריבה ווינד מעבירה 44 אלף טון תירס לנמל איסקנדרון בטורקיה, בעוד האונייה סטאר הלנה נושאת 45 אלף טון של בשר לסין ומוסטפה נקאטי נושאת 6,000 טון של שמן חמניות לאיטליה.