"הסכם הגרעין ההולך ומתגבש בין איראן למעצמות, בהובלת ארה"ב, הוא הסכם גרוע. ישראל אינה מחויבת לו ותמשיך לפעול למען ביטחונה ובלימת מאמצי הגרעין של איראן". כך אומרים היום (שלישי) בצמרת מערכת הביטחון בעקבות ההערכות ההולכות וגוברות כי ההסכם קרוב לחתימה. ל"מעריב" נודע כי עמדתו של ראש המוסד דדי ברנע, שטוען לאורך כל הדרך כי ההסכם המתגבש הוא "אסון אסטרטגי" וכי יש לעשות הכל על מנת לשכנע את ארה"ב להימנע ממנו, הפכה לאחרונה לעמדה הדומיננטית במערכת הביטחון.

בכיר ביטחוני לשעבר: "בארה"ב מרגישים שישראל אשמה ביציאה מהסכם הגרעין"

קורם עור וגידים? דיווח: כך אמורה להתבצע החזרה להסכם הגרעין עם איראן
 
 "כמעט כל צמרת מערכת הביטחון מיושרת עכשיו עם העמדה הזו של ברנע", אמר אתמול ל"מעריב" גורם מדיני בכיר ביותר. "הגישה של המוסד ניצחה, בעיקר לאור העובדה שהמערב, בהובלת האמריקאים, נכנע לאחרונה לאיראנים כמעט בכל התחומים - העיקר לחתום על ההסכם ולהוריד את הנושא מסדר היום. אלה שיישארו עם הנושא הזה על סדר היום הם אנחנו, משום שאיראן תקבל 'רישיון להרוג' ומאות מיליארדי דולרים שיושקעו בטרור והתפשטות אזורית".

זריף וקרי בשיחות על הסכם הגרעין (ארכיון) (צילום: רויטרס)
זריף וקרי בשיחות על הסכם הגרעין (ארכיון) (צילום: רויטרס)

עמדה זו השפיעה, כנראה, גם על עמדתו של הדרג המדיני, והיא הסיבה האמיתית לשיגורו הבהול של היועץ לביטחון לאומי ד"ר איל חולתא לוושינגטון, שבה ייפגש היום עם בכירים בממשל. גם ראש הממשלה יאיר לפיד הגביר לאחרונה את פעילותו בתחום, החל בהודעה חריפה שפרסם בסוף השבוע שעבר וכלה בשיחות שהוא מקיים עם מנהיגי המעצמות (אתמול שוחח עם הנשיא עמנואל מקרון, בשבוע שעבר עם הקנצלר אולף שולץ ועוד).

במערכת הביטחון סבורים כי העובדה שהמערב מוותר לאיראן על "התיקים הפתוחים" בסבא"א היא הוכחה לאוזלת היד של הנושאים ונותנים מול איראן. "ההסכם יאפשר לאיראן נקודת יציאה ראשונה מההסכם בעוד שנתיים וחצי. כל מה שההסכם משיג כרגע הוא אורכה של שנתיים וחצי עד למועד שבו איראן תוכל לחדש את דהירתה לגרעין, הפעם בחסות בינלאומית. זהו הסכם אסוני שיגרום נזק רב לא רק לישראל, אלא לאזור כולו", מסר אתמול ל"מעריב" גורם ביטחוני בכיר.

המשלחת האיראנית נכנסת לשיחות על הסכם הגרעין (צילום: REUTERS/Lisi Niesner)
המשלחת האיראנית נכנסת לשיחות על הסכם הגרעין (צילום: REUTERS/Lisi Niesner)

ישראל אינה יכולה להשפיע על ההחלטה האמריקאית ללכת להסכם בכל מחיר, כפי שלא הצליחה להשפיע על החלטת ממשלו של ברק אובמה לחתום על ההסכם בשנת 2015, אך היא יכולה לפחות להזהיר את העולם מפני החתימה. ההערכה היא כי בימים הקרובים יהיו בישראל כאלה שידברו באופן פומבי ותקיף נגד ההסכם, הן בדרג המדיני והן בדרג הצבאי והביטחוני. בזמנו נמתחה על ראש המוסד ברנע ביקורת לאחר הנאום שנשא, שבו הבטיח והתחייב אישית שישראל והמוסד יעשו הכל כדי למנוע יכולת גרעינית מאיראן. לא מן הנמנע שברנע עצמו ישמיע את דברו שוב בקרוב.

ההערכה הפסימית כעת במערכת הביטחון היא שההסכם צפוי להיחתם בתוך שבועות ספורים לאור ההחלטה האסטרטגית בשתי הבירות וושינגטון וטהרן ללכת עליו בכל הכוח. "כל הבלימות, העצירות והתקלות שהיו בדרך להסכם היו במישור הטקטי", אמר אתמול ל"מעריב" גורם ביטחוני, "אבל לא השפיעו על ההחלטה האסטרטגית. ההסכם הזה יחולל במזרח התיכון נזק אסטרטגי לדורות, יגרום לרבות מהמדינות לשחר לפתחה של איראן, ואנחנו רואים את תחילת התהליך הזה כבר עכשיו".