מאות מפגינים פרו פלסטינים הפגינו היום (ראשון) נגד ישראל בכנס ההסתדרות הציונית העולמית שנפתח בבאזל. כאלף מפגינים הגיעו בשעות אחר הצהריים לגשר הנמצא על נהר הריין בעיר באזל שבשוויץ, מלווים בדגלי אש"ף ובכרזות בעד הפלסטינים ונגד מדינת ישראל. ההפגנה מתקיימת צעדים ספורים מאולם ה- "Messe", שם נערכים השבוע אירועים לציון 125 שנים לקונגרס הציוני שנערך בבאזל בשנת 1897.

המשטרה השוויצרית עצרה את התחבורה הציבורית בסמוך לאולם הכנסים ותיגברה את האבטחה. בתוך האולמות נמצאים 1,300 יהודים שהגיעו מ-38 מדינות מסביב לעולם כדי לדון על אתגרי מדינת ישראל ועל חזונו של חוזה המדינה ומי שייסד את הקונגרס הציוני הראשון, בנימין זאב הרצל. יושב ראש ההסתדרות הציונית העולמית יעקב חגואל אמר כי האירוע ימשיך להתנהל במתכונתו "הגענו לבאזל כי כאן, במקום הזה נולדה למעשה הציונות. עכשיו 125 שנים אחרי אותו קונגרס אף אחד לו יכול לכבות אותנו, אנחנו נמשיך את הכנס במתכונתו הכוללת תוכן עשיר ושיח משותף כדי לתכנן עתיד טוב יותר למדינת ישראל".

יושב ראש ההסתדרות הציונית העולמית יעקב חגואל (צילום: ההסתדרות הציונית העולמית)
יושב ראש ההסתדרות הציונית העולמית יעקב חגואל (צילום: ההסתדרות הציונית העולמית)

הברונית אריאן דה רוטשילד התארחה אף היא בכנס המנהיגות של ההסתדרות הציונית העולמית בבאזל. במהלך האירוע אמרה הברונית אריאן דה רוטשילד כי מדינת ישראל מתמודדת היום עם שלושה אתגרים. "האתגר הראשון הוא הפילוג בחברה הישראלית, יש פערים עצומים בין הקהילות השונות, החרדים, הליברלים ומה שבניהם. זהו אתד שמדינת ישראל צריכה למצוא פתרון", כך על פי דבריה.

עוד היא הוסיפה כי "האתגר השני מתייחס ליהדות התפוצות. הצעירים התפוצות היום לא מחוייבים לישראל כפי שאנחנו רואים וראינו אותה, הם פחות מחוייבים ואנחנו לא רוצים לחשוב מה יהיה בעתיד. זו חשיבות עליונה, לחבר את צעירי התפוצות למדינת ישראל". "על המדינה ליצור הנהגה חזקה, מלוכדת, מאוחדת שתבטיח את קיומה של מדינת ישראל לשנים ארוכות", הוסיפה בנוגע לאתגר השלישי.

כאמור, את הדברים אמרה הברונית דה רוטשילד בכנס שיזמה ההסתדרות הציונית העולמית לציון 125 שנה לקונגרס הציוני הראשון בבאזל בהשתתפות למעלה מ 1,400 מנהיגים, יזמים ופילנתרופים יהודים מרחבי העולם. הכנס עוסק ביישום חזונו החברתי-כלכלי של הרצל ובגיבוש מענה לאתגרים של העם היהודי בעשורים הבאים.

חגואל הגיב לדברים ואמר כי "החזון של הרצל לפני 125 שנה, כלל לא רק את הקמתה של מדינה יהודית בארץ ישראל אלא גם הקמת חברת מופת ציונית, מנהיגותית,  המחויבת ליצירת עולם טוב יותר. חזונו של הרצל דיבר על הקמת מנהיגות יהודית שתוביל את יהודי העולם לבית לאומי אחד, וחמישים שנים בדיוק לאחר הקמת החלום שלו קמה מדינת ישראל".