ארצות הברית הודיעה הלילה (שבת) על עסקת נשק חדשה  בשווי של כ-1.1 מיליארד דולר לטייוואן, זאת על רקע המתיחות הגואה עם סין, הרואה את האי כחלק משטחה.

טייוואן במסר לסין: "מי שינסה לפלוש למדינה - ישלם מחיר כבד"

לקראת עימות? בטייוואן מזהירים כי צבא סין ממשיך לפעול סביב האי

העסקה כוללת בין היתר כ-60 טילי הרפון המסוגלים להטביע ספינות מלחמה (355 מיליון דולר), ו-100 טילי סיידווינדר קצרי טווח (85.6 מיליון דולר) המסוגלים ליירט טילים או מל"טים. בנוסף נחתם חוזה תחזוקה למערכת המכ"ם הטייוואנית בשווי של 665 מיליון, כך לפי הודעת משרד החוץ האמריקאי.

דובר מחלקת המדינה הדגיש כי עסקות אלו "משרתות את האינטרסים הכלכליים והלאומיים של ארצות הברית על ידי תמיכה במאמצים (של טייוואן) למודרניזציה של הכוחות המזוינים שלה. מכירות הנשק הללו הן חיוניות לביטחון של טייוואן ואנו נמשיך לעבוד עם התעשייה הביטחונית כדי לתמוך בנושא זה. אנו קוראים לבייג'ין להפסיק את הלחץ הצבאי, הדיפלומטי והכלכלי שלה על טייוואן ובמקום זאת לקיים דיאלוג עם טייפה", אמר. כדי להשלים את עסקה זו, ארה"ב תצטרך לקבל את אישור הקונגרס, שם ישנה תמיכה רחבה בקרב נבחרי ציבור של שתי המפלגות.

מנגד, דובר שגרירות סין בארצות הברית הבהיר כי מדינתו תנקוט ב"צעדי נגד", אם עסקת הנשק לטייוואן לא תבוטל. "סין תנקוט בנחישות צעדי נגד, שהם לגיטימיים והכרחיים, לאור המצב", אמר. בהצהרה הוסיף הדובר כי סין קוראת לארה"ב "לבטל לאלתר" את מכירת הנשק לטייוואן "שמא זה ישפיע עוד יותר על היחסים עם ארצות הברית וכן על השלום והיציבות במצר טייוואן".

התרגיל הצבאי של סין באזור טייוואן (צילום: רויטרס)
התרגיל הצבאי של סין באזור טייוואן (צילום: רויטרס)

נשיא טיוואן התייחס גם הוא לעסקה המסתמנת ואמר כי "עסקות נשק הללו לא רק יסייעו לחיילינו להילחם, אלא גם להגביר את יכולות ההתרעה של האי מפני טילים בליסטיים ארוכי טווח". ההודעה מגיעה יום לאחר שחיילים טייוואנים  הפילו ביום חמישי "רחפן אזרחי לא מזוהה", לאחר שפרץ "אזור מוגבל".

 עסקת הנשק החדשה מגיעה חודש לאחר שיו"ר בית הנבחרים של ארה"ב, ננסי פלוסי, ביקרה בטייוואן בצעד שעורר בזמנו את זעמו של בייג'ין, שבעקבות הביקור פתח בתמרונים הצבאיים נרחבים. במקביל, סין הכריזה על שורת צעדים לצמצום היחסים ושיתופי הפעולה בין שתי המדינות והטילה סנקציות על פלוסי. 

ננסי פלוסי בביקרו בטאיוואן (צילום: רויטרס)
ננסי פלוסי בביקרו בטאיוואן (צילום: רויטרס)

דובר מחלקת המדינה האמריקאי הודה בחודש שעברה כי ישנה דאגה בארצות הברית מהתחממות היחסים בין רוסיה לסין, זאת בעקבות הגינוי של פוטין לביקור של יו"ר בית הנבחרים. פוטין האשים את ארצות הברית ב"ניסיון מכוון להדליק את הלהבות ולעורר צרות באסיה", בכך שהיא מאפשרת לפלוסי לבקר בטיוואן. 

"הבריחה של ארה"ב לכיוון טייוואן היא לא רק מסע של פוליטיקאי חסר אחריות, אלא חלק מהאסטרטגיה האמריקנית מכוונת שנועדה לערער את המצב ולזרוע כאוס באזור ובעולם", אמר הנשיא הרוסי בוועידת ביטחון בינלאומית במוסקבה והוסיף כי "זו הפגנה של חוסר כבוד למדינות אחרות ולהתחייבויות הבינלאומיות שלהן".

דובר משרד החוץ הסיני אמר כי ארצו "מעריכה מאוד" את דבריו של פוטין, ואמר שהם מדגימים "את התיאום האסטרטגי ברמה הגבוהה בין סין ורוסיה ואת התמיכה האיתנה ששתי המדינות העניקו זו לזו בנושאים הנוגעים לאינטרסים הליבה שלהן"