ליז טראס, שרת החוץ הבריטית, נבחרה באופן רשמי כמחליפתו של בוריס ג'ונסון כראש ממשלת בריטניה. זאת, לאחר שזכתה ברוב של 57.4 אחוזים מהקולות. אלעד שמחיוף, שליח "חדשות 12" לאירופה, שוחח עם ענת דוידוב ברדיו 103FM על חילופי השלטון בבריטניה: "כרגע טראס מקבלת את מלוא הקרדיט לעשות את הדברים שהבטיחה. ברגע שהיא תתחיל לחולל מהפכות, היא תצטרך להתמודד עם הפוליטיקה האמיתית".

האישה השלישית בתפקיד: ליז טראס נבחרה לראשות ממשלת בריטניה

בפתח דבריו, שמחיוף התייחס להליך הבחירה לראש ממשלת בריטניה: "בעיקרון, מה שראינו בשבועות האחרונים זה קרב ראש בראש, שמבחינה כלכלית הוא מעניין. שר האוצר לשעבר, אדם שבעצמו עשה הרבה כסף - הייתה לו מדיניות כלכליות מאוד שמרנית, אחראית. הוא מגיע גם מהשוק הזה וגם שירת כשר האוצר, אז הוא מגיע מתוך המשרד".

שמחיוף המשיך: "הוא אמר 'אנחנו בדרך לאינפלציה, למשבר אנרגיה שרק מחמיר, ובזמן הזה צריך להיות אחראים ולא להבטיח הבטחות ללא כיסוי'. ליז טראס, מי שנבחרה, הלכה לכיוון ההפוך - היא אמרה 'אנחנו רוצים לעשות דברים אחרת', היא מדברת על קיצוץ במיסים, על רפורמות מאוד גדולות מבחינה כלכלית. יש מי שטוען שאלו הבטחות פופוליסטיות שהיא לא יכולה לממש, אבל בסופו של דבר זה עבד עם הבוחרים".

"היא מדברת על להתניע את הכלכלה הבריטית, קיצוץ מיסים גם לעשירים ביותר", הסביר שמחיוף על כוונותיה של ראש ממשלת בריטניה החדשה. "היא אומרת שהיא רוצה להזרים עוד כסף לכלכלה הבריטית שסובלת כבר תקופה ארוכה. היא מדברת על דברים רדיקלים בחשיבה הכלכלית שלה, אומרת שלבנק המרכזי של אנגליה יש יותר מדי סמכויות וכוח, והיא רוצה שהממשלה תהיה שותפה. בדרך כלל המלכה מקבלת את ראש הממשלה היוצא והנכנס. המלכה כבר לא ניידת כבעבר, לכן היא נמצאת באחוזה בסקוטלנד, וליז טראס היא ראש הממשלה ה־15 שעוברת תחת הכהונה של אליזבת השנייה".

"חברי הפרלמנט של המפלגה השמרנית לאו דווקא תמכו בה", ציין שמחיוף, "עכשיו כולם כמובן הולכים אחריה. טראס זכתה, כי בשלב הזה ההצבעה עברה לכלל המתפקדים, שם היא יותר חזקה. מה שראינו בשנים האחרונות יכול להיות אינדיקטור טוב למה שנראה גם פה - גם ג'ונסון וגם תרזה ירשו את השלטון מראש הממשלה הקודם שהתפטר או נאלץ להתפטר, ואז מהר מאוד, איש איש מסיבותיו, הלכו לבחירות כלליות. טראס נמצאת בדילמה בהיבט הזה - אם היא תלך לבחירות כלליות היא מבינה שיש סיכוי ממשי שהרוב שג'ונסון הוריש לה יחתך. היא תנסה לשמור על השלטון שלה ולמשוך אותו כמה שיותר זמן, אבל ראינו, כראש ממשלה שלא נבחר על ידי כלל הציבור, זה קשה".

ליז טראס (צילום: רויטרס)
ליז טראס (צילום: רויטרס)

הוא הוסיף: "אין את התמיכה הציבורית, בטח לאישה כמו ליז טראס, שלא פופולרית בקרב הציבור הרחב. היא באמת מנסה לחולל מהפכות, ובסופו של דבר הנושא הכלכלי הוא הנושא שהיא תימדד עליו. היא כן מנסה להראות את עצמה כמי שבאה כדי לעשות דברים ולשנות, ובהיבט הזה, כרגע היא מקבלת את מלוא הקרדיט לעשות את הדברים שהבטיחה. ברגע שהיא תתחיל לחולל מהפכות, אז אנחנו כבר נראה משחק אחר לגמרי, היא תצטרך להתמודד עם הפוליטיקה האמיתית".

"ישראל יכולה להיות רגועה", שמחיוף הודיע. "בנובמבר האחרון התלוויתי לביקור של לפיד שנפגש עם טראס, היא דיברה בצורה מאוד חמה על ישראל. היו לה גם כל מיני הבטחות עם דברים שאני בספק רב שיקרו, כמו העברת השגרירות לירושלים. קיבלנו ראש ממשלה שהיא לא פחות פרו ישראלית. בריטניה היא מדינה חשובה אבל בגלל המשברים הכלכליים היא חשובה פחות".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm