כוחות צבא אוקראינה הצליחו להשתלט אתמול (שבת) מחדש על עשרות יישובים במחוז חרקיב שבצפון־מזרח המדינה אחרי מתקפה מפתיעה נגד הכוחות הרוסיים. הם כבשו גם את הערים איזיום וקופיאנסק, אשר חיוניות עבור הפעילות הרוסית בדונבאס.

מתקרבים לניצחון? הצבא הרוסי קרס בחרקוב בעקבות מתקפת הנגד של אוקראינה
אוקראינה כבשה מחדש שטחים בחרקוב, ארה"ב הציעה סיוע בסך 2 מיליארד דולר

בעוד תשומת הלב הופנתה בשבועות האחרונים לעבר מתקפת הנגד האוקראינית במחוז חרסון שבדרום המדינה, יצא הצבא האוקראיני בימים האחרונים למתקפה חדשה, הפעם במחוז חרקיב, שם שוכנת העיר השנייה בגודלה במדינה, שנמצאת תחת הפגזות והפצצות רוסיות בלתי פוסקות.

הרשויות האוקראיניות דיווחו כי עשרות יישובים שוחררו במחוז חרקיב מאז יום חמישי, כאשר הכוחות האוקראיניים הצליחו לחדור למרחק של עשרות ק"מ בתוך השטח שהיה בשליטה רוסית. "סביר שהכוחות הרוסיים הופתעו", נאמר אתמול בדוח היומי של המודיעין הצבאי הבריטי. "האזור לא הוחזק באופן הדוק, והיחידות האוקראיניות תפסו או הקיפו מספר עיירות".

אתמול התקבלו דיווחים כי הצבא האוקראיני השתלט על הערים איזיום וקופיאנסק אחרי שהכוחות הרוסיים קיבלו הוראה לסגת מחשש שיכותרו. קופיאנסק, שבה ישב הפיקוד הרוסי באזור חרקיב, נחשבת קריטית במיוחד עבור קווי האספקה והתקשורת של הרוסים לזירת הלחימה בחבל דונבאס שבמזרח אוקראינה.

תמונות וסרטונים שהופצו ברשתות החברתיות ובכלי התקשורת האוקראיניים הראו את החיילים מורידים את הדגלים הרוסיים ומניפים את דגלי המדינה. "בלאקליה היא אוקראינה!", הכריז מושל מחוז חרקיב אולג סינגובוב. "היום הדגל האוקראיני הונף. הבחורים והבחורות של כוחות הצבא - אתם יוצרים היום היסטוריה חדשה של אוקראינה חופשית, אנחנו גאים בכם. המשך יבוא".

כוחות צבא אוקראינה (צילום: רויטרס)
כוחות צבא אוקראינה (צילום: רויטרס)

בסרטונים נוספים נראו החיילים מתקבלים בהתלהבות ובחיבוקים על ידי התושבים המקומיים. "בחורים, נשארו לנו כמה פנקייקים, אתם רוצים?", אמרה תושבת העיר בלקליה לחיילים אחרי שחיבקה אותם בהתרגשות. "מאוחר יותר, בבקשה, עדיף שתסתתרו. עדיין יכולות להיות הפגזות", ענה אחד הלוחמים.

הנשיא וולודימיר זלנסקי הכריז בנאומו היומי בשישי בלילה כי יותר מ־30 יישובים כבר שוחררו. "בחלק מהעיירות באזור מבוצעות פעולות כדי לאבטח את הטריטוריה", אמר. "אנחנו משתלטים בהדרגה על יישובים חדשים, בכל מקום אנחנו משיבים את הדגל האוקראיני ואת ההגנה על התושבים שלנו".

הצבא האוקראיני גם טען אתמול כי כוחותיו הצליחו להשמיד ציוד צבאי רוסי בשווי של יותר מ־157 מיליון דולר בין יום שני ליום רביעי בשבוע שעבר. "אנחנו מדברים רק על אמצעי תקיפה אוויריים: טילי שיוט, מטוסים ומסוקים", נאמר בפוסט של פיקוד חיל האוויר.

הרוסים לא הצליחו להסתיר את הפתעתם מההתפתחויות. ויטלי גנצ'ב, המפקד הרוסי של האזורים הכבושים במחוז חרקיב, הודה כי האוקראינים הצליחו לפרוץ את הקווים הרוסיים, וגם הבלוגר הפרו־רוסי יורי פודוליאקה, שמתמחה בענייני צבא ומחזיק מיליוני עוקבים, ציין: "אם להיות כנים, הפיקוד האוקראיני גבר עלינו כאן".