גורמים רשמיים במערב הכריזו כי "הרוסים בצרות", לנוכח ההישגים האחרונים של הצבא האוקראיני במתקפת הנגד באזור חרקיב - כאשר בתוך רוסיה גוברת הביקורת הפומבית על ההתנהלות במלחמה באוקראינה. 

"הרוסים ברחו, השאירו הכל מאחור": אוקראינה ממשיכה לכבוש מחדש שטחים במדינה
מעורבת במלחמה? באוקראינה טוענים: "הצבא הפיל מל"ט מתאבד מתוצרת איראן"

"הוושינגטון פוסט" ציטט גורמים בארה"ב ובמערב, שציינו כי מתקפת הנגד האוקראינית, שגרמה לרוסים לסגת בבהילות בימים האחרונים, עשויה להיות נקודת מפנה במלחמה - אף על פי שיכולתם של האוקראינים לשמור על ההישגים תלויה בתגובה הרוסית ובהחלטה של הקרמלין אם לגייס כוחות נוספים. 

"הרוסים בצרות", אמר גורם אמריקאי לעיתון. "השאלה תהיה איך הרוסים יגיבו, אבל החולשה שלהם נחשפה ואין להם עתודות כוח אדם גדולות או עתודות של ציוד". הוא הוסיף כי "ברור שזו מכה צבאית, אבל אני לא יודע אם אני יכול לקרוא לזה הפסד אסטרטגי משמעותי בשלב הזה". 
במקביל, המודיעין הצבאי הבריטי העריך כי המכה שספג הצבא הרוסי בחרקיב עלולה גם לפגוע ביכולתו לעמוד מול נאט"ו.

לפי הדוח היומי, הכוחות שנסוגו מחרקיב השתייכו לארמיית המשמר המשוריינת הראשונה, ומדובר בכישלון שני של הארמיה לאחר שספגה הרוגים רבים גם בניסיון להשתלט על קייב בתחילת המלחמה. "עם הפגיעה הקשה בארמיה וברכיבים אחרים של הפיקוד המערבי, הכוח הקונבנציונלי של רוסיה שנועד להתמודד עם נאט"ו נחלש באופן חמור", ציינו במודיעין הבריטי. "ייקח לרוסיה שנים כדי לבנות מחדש את היכולת הזו". 

סגנית שר ההגנה של אוקראינה חנה מיילאר הכריזה אתמול כי כוחות הצבא שחררו 3,800 קמ"ר של שטח כבוש ויותר מ־300 יישובים במחוז חרקיב בשבוע האחרון, וכן כי הלוחמים ממשיכים בפעילות עד לשחרור כל המחוז. לדבריה, הרוסים אמרו לתושבים "שאין יותר אוקראינה, שיש כבר נשיא אחר, שאוקראינה לא תגיע לעזרתם. אבל הם חיכו באומץ, מאמינים שהכוחות המזוינים יגיעו וישחררו אותם". 

בינתיים, החדשות שמגיעות מאוקראינה מגבירות את הביקורת בתוך רוסיה לגבי ניהול המלחמה, כולל נגד הנשיא ולדימיר פוטין עצמו. חבר ועדת הביטחון של הפרלמנט מיכאיל שרמט הציע להכריז על גיוס כללי לצבא "או שלא נשיג את התוצאות הרצויות", בעוד חברי מועצות מקומיות, המזוהים עם האופוזיציה במוסקבה ובסנט פטרסבורג, חתמו על הצהרה שקוראת להתפטרותו של פוטין. 

בתגובה לשינוי בטון ברוסיה, הזהיר דובר הקרמלין דמיטרי פסקוב כי הקו בין ביקורת "חוקית" על הפעילות הצבאית באוקראינה לבין עבירה על חוקי הצנזורה שעלולים להביא למאסר של עד 15 שנה הוא "דק מאוד, מאוד". 

אולם חבר הפרלמנט לשעבר בוריס נדז'ין, שהצהיר השבוע בערוץ טלוויזיה שבשליטת הקרמלין כי השלטון "עבד עלינו" וכי יש צורך בשיחות שלום כעת כדי לסיים את המלחמה, הבהיר שאינו חושש שייעצר. "לא הפרתי אף חוק", אמר אתמול לסוכנות אי־פי. "אין שום דבר שקרי במה שאמרתי".