נשיאת הנציבות האירופית אורסולה פון דר ליין הודתה כי "החודשים הקרובים לא יהיו קלים", אולם הבהירה כי האיחוד האירופי ימשיך לעמוד לצדה של אוקראינה וכי היא בטוחה שהמלחמה תסתיים בתבוסה רוסית.

בלגן במוסקבה: גוברת הביקורת ברוסיה על כישלון הצבא באוקראינה

מומחה צבאי: הרוסים עלולים לספוג את התבוסה הצבאית הגדולה ביותר מאז מלה"ע ה-2

פון דר ליין נשאה אתמול את נאום "מצב האומה" בפני הפרלמנט האירופי וציינה כי זו הפעם הראשונה שבה הנאום השנתי מתקיים כש"מלחמה משתוללת על אדמה אירופית". היא היללה את התגובה האירופית שהראתה כיצד "היבשת התרוממה בסולידריות" מול התוקפנות הרוסית. "החזרנו את העוצמה הפנימית של אירופה לפני השטח", הצהירה.

על רקע החששות הגוברים כי רוסיה תסגור לחלוטין את אספקת הגז לאירופה בחורף הקרוב, ולנוכח עליית המחירים כתוצאה מהסנקציות על רוסיה, הודתה הנציבה כי "החודשים שלפנינו לא יהיו קלים" עבור משפחות ועסקים, אבל הדגישה את הצורך להמשיך בסולידריות ובאחדות כדי להביא לניצחון.

מלחמת רוסיה אוקראינה (צילום: רויטרס)
מלחמת רוסיה אוקראינה (צילום: רויטרס)

"מי שרוצים לנצל כל סוג של פילוג בינינו, ינסו לבחון אותנו", אמרה פון דר ליין, שלבשה חליפה בצבעי הדגל האוקראיני. "המלחמה הזו של רוסיה אינה רק נגד אוקראינה. זו מלחמה נגד האנרגיה שלנו, מלחמה על הכלכלה שלנו, מלחמה על הערכים שלנו ומלחמה על העתיד שלנו. זו רודנות נגד דמוקרטיה. ואני בטוחה שעם אומץ וסולידריות, פוטין ייכשל ואירופה תנצח".

כשרעיית נשיא אוקראינה אולנה זלנסקה יושבת בקהל, פון דר ליין הדגישה כי האיחוד האירופי ימשיך לעמוד לצד אוקראינה וגם יספק מאה מיליון יורו לטובת שיקום בתי הספר במדינה. כמו כן, נשיאת הנציבות הבטיחה כי "הסנקציות על רוסיה יישארו" והאשימה את נשיא רוסיה בהרס של כלכלת ארצו. "זה המחיר של נתיב המוות וההרס של ולדימיר פוטין", התריסה.

לאחר נאומה נסעה הנציבה לקייב כדי להיפגש עם הנשיא וולודימיר זלנסקי ולדון עמו בדרכים שיאפשרו להקל על תהליך צירופה של אוקראינה לאיחוד. זלנסקי עצמו ביקר אתמול בבוקר בעיר איזיום שבצפון מזרח המדינה, אשר שוחררה בסוף השבוע האחרון במתקפת הנגד המוצלחת של הצבא האוקראיני במחוז חרקיב.

הוא הודה לחיילים והשתתף בטקס להנפת דגל המדינה מעל בניין המועצה העירונית. "הדגל שלנו יונף בכל עיר וכפר אוקראיניים", הצהיר זלנסקי. "אנחנו נעים בכיוון אחד - קדימה ולעבר ניצחון".

בינתיים, הכוחות האוקראיניים לא עוצרים וממשיכים בהתקדמות לתוך חבל דונבאס במזרח המדינה. המושל האוקראיני של מחוז לוהאנסק סרחיי גיידאי מסר אתמול כי מתנהלים קרבות קשים ליד העיר ליימאן שנכבשה במאי האחרון, כ־50 ק"מ בלבד מהעיר דונצק. לעיר יש חשיבות אסטרטגית רבה מאחר שהיא יושבת על כביש מהיר מרכזי שכרגע נמצא בידי הרוסים.

האוקראינים גם דיווחו כי הרוסים ביצעו אתמול התקפות על לפחות 11 יישובים במחוז דונצק באמצעות טילי איסקנדר, מערכות אס־300 להגנה אווירית, ארטילריה ורקטות גראד ואורגאן. נמסר כי היו גם הרוגים ופצועים וכי עשרות מבנים נפגעו, כאשר בעיר בחמוט נהרסו לפחות 30 בתי מגורים.