ההוריקן איאן - אחת הסופות החזקות ביותר שפגעו בארה"ב - המשיך אתמול להתקדם בפלורידה, כשהוא מותיר אחריו שובל של הרס עם הצפות נרחבות, מבנים ותשתיות הרוסים ומיליוני תושבים שאינם יודעים מתי שוב יזכו לאספקת חשמל בבתיהם. 

הנשיא ג'ו ביידן הכריז על מצב אסון בפלורידה כדי לאפשר העברת סיוע פדרלי, כולל דלק, גנרטורים ומים. ביידן הזהיר כי "זו עלולה להיות הסופה הקטלנית ביותר בתולדות פלורידה" והבהיר כי הממשל יסייע ככל שיוכל, על אף חילוקי הדעות המתמשכים מול המושל דה סנטיס הרפובליקני. "המסר שלי לתושבי פלורידה הוא - אמריקה מתאחדת. אנחנו נפעל כצוות אחד, כאמריקה אחת".

איאן פגע בדרום־מערב פלורידה, בין פורט מאיירס לפונט גורדה, הוגדר כהוריקן בדרגה 4, עם רוחות של 235 קמ"ש - והוא מהווה את הסופה החמישית בעוצמתה שפגעה ביבשה בארה"ב עד כה. אתמול הוא המשיך להתקדם מעל פלורידה, בכיוון צפון־מזרח, ואף שהוא נחלש לסופה טרופית עם רוחות בעוצמה של כ־100 קמ"ש, הגודל המסיבי שלו גרם לכך שהרוחות שלו הורגשו מטמפה שבדרום־מערב פלורידה ועד צ'רלסטון שבקרוליינה הדרומית, מרחק של קרוב ל־900 ק"מ.

הוריקן איאן פוגע בפלורידה (צילום: Malcolm Denemark/Florida Today/USA TODAY NETWORK via REUTERS)
הוריקן איאן פוגע בפלורידה (צילום: Malcolm Denemark/Florida Today/USA TODAY NETWORK via REUTERS)

מושל פלורידה, רון דה סנטיס, עדכן אתמול על הנזקים האדירים שהותירה הסופה. "הנזקים של הסופה הזו היסטוריים", אמר דה סנטיס, שהזהיר את התושבים כי "איאן עדיין מהווה איום משמעותי".

לפי דה סנטיס, כמויות הגשמים שירדו והגאות באזורי החוף הפכו את הסופה ל"אירוע שיטפון של פעם ב־500 שנה", והנתונים של המינהל הלאומי לאוקיינוסים ולאטמוספרה סיפקו תמונה דרמטית יותר, ולפיה בחלק מהאזורים נמדדו כמויות גשמים של פעם באלף שנה. בפלאסידה, מערבית לפורט מאיירס, נמדדו יותר מ־38 ס"מ של גשם בתוך 12 שעות בלבד, בעוד בלייק ויילס נמדדו יותר מ־43 ס"מ בתוך 24 שעות.

כוחות הצלה גדולים סרקו מאז שעות הבוקר המוקדמות את האזורים שנפגעו, ודה סנטיס עדכן כי קרוב ל־30 אלף אנשי הצלה מיותר מ־20 ממדינות בארה"ב מגיעים לפלורידה כדי לסייע במבצע החילוץ וההצלה הנרחב. עד כה ידוע על לפחות הרוג אחד, וקיים חשד לשני מקרי מוות נוספים כתוצאה מנזקי הסופה. דה סנטיס טען כי אין ראיות להערכות של משרד השריף במחוז לי כי מספר ההרוגים עלול לעמוד על מאות בני אדם.

טיילת סניבל, הדרך היחידה שמחברת בין האי סניבל, שבו מתגוררים יותר מ־7,000 בני אדם, ובין פלורידה היבשתית, הפכה לבלתי שמישה לחלוטין, שכן לפחות שלושה מקטעים נסחפו בזרם. ראש העיר של פורט מאיירס, קווין אנדרסון, סיפר כי הבחין כיצד בלוק בטון ענק נסחף במים. "השיקום של העסקים יהיה ממושך מאוד", אמר. 

מטוס של משמר החופים האמריקאי שעבר מעל פורט מאיירס הציג שכונות שלמות שהוצפו לחלוטין. כמו כן, יותר מ־2 מיליון בני אדם נותרו ללא זרם החשמל, שנותק עוד לפני שההוריקן פגע ישירות ביבשה. המושל ציין כי המחוזות לי ושרלוט נותקו לחלוטין מרשת החשמל, וכי התיקון יצריך בנייה מחודשת של התשתית, ולכן לא ברור מתי ישוב הזרם. "זה יהיה יותר מאשר לחבר קו מתח גבוה בחזרה לעמוד", הבהיר.

יעל קמפבל, ישראלית שמתגוררת בפלורידה, סיפרה כי גם היא בין התושבים שנותקו מזרם החשמל, וכי הנהר הקרוב לביתה עלה וגרם להצפות. "הרעש של הרוח זה דבר שלא חשבתי שאי־פעם אשמע", תיארה בראיון לרדיו 103FM. 

אתמול שבה הסופה לאוקיינוס האטלנטי, והיא מתקדמת שוב לעבר היבשה. היא צפויה לפגוע היום באזור החוף של קרוליינה הדרומית, והפעם כהוריקן מדרגה 1, לפני שתמשיך צפונה בעת שהיא נחלשת בהדרגה במהלך תנועתה על היבשה.