מחדל ההפריה באסותאעל רקע החלטת בית המשפט המחוזי בלוד לבצע בדיקת רקמות גנטית על מנת להכריע את זהות הורי העובר הנמצא ברחמה של אישה בהריון שגילתה כי העובר שהוחזר לה בטיפולי הפוריות - אינו שלה, וזאת גם ללא הסכמתה, שוחח על כך היום (רביעי) עו"ד עדי ניב יגודה, מומחה למדיניות בריאות ורשלנות רפואית, עם ענת דוידוב בתכניתה ב-103FM. 

יגודה התייחס לתסריטים האפשריים לאחר החלטת בית המשפט: "למעשה, אנחנו רואים שיש פה סיטואציה ראשונית בישראל שישנה התנגשות בין הורים ביולוגים לבין אמא שנושאת עובר שאינו שלה. היום, הגיעה הקריאה הראשונה לבית המשפט סביב השאלה האם מבצעים או לא מבצעים בדיקה גנטית לעובר. בית המשפט הכריע שיש מקום לעשות את הבדיקה הגנטית - במנותק מהשאלה מי יהיו ההורים".

מחדל ההפריה באסותא: בדיקה גנטית תקבע את זהות הוריו של העובר

לשאלה האם מדובר בהחלטה מחייבת, השיב המומחה בחיוב: "לא ניתן בישראל לערוך בדיקה גנטית לקשרי משפחה ללא צו בית משפט. זאת אומרת, אם לא היו מורים על בדיקה שכזו, האמא, שהייתה ממשיכה לגדל את התינוקת שתיוולד, הייתה מוכרת גם כאמא המשפטית. מכיוון שאנחנו יודעים שהיא נושאת תינוקת שאינה שלה גנטית, בית המשפט נתן את ההחלטה לבצע בדיקה בכדי לגלות מי ההורים הגנטיים של הילדה", הסביר. "יש לזה ערך בריאותי לתינוקת שתיוולד. לכן, במנותק מהשאלה מי יהיו ההורים של התינוקת, יש פה חשיבות לדעת האם היא שייכת להורים - מה שבסבירות גבוהה נכון". 

יגודה הוסיף ואמר באותו נושא שנוצרה כאן מציאות כמעט בלתי אפשרית: "לכל אחד מהצדדים - גם להורים הביולוגים, וגם להורים הפיזיולוגים, יש טענות משפטיות טובות והם יכולים להתבסס עליהם. כל אחד יביא, כנראה, את החוק שתומך בו ומחזק את עמדתו. נוצרה פה התנגשות ולכל אחד מהצדדים יש טענות מבוססות, חזקות, וטובות", ציין. "אם אנחנו עושים טבלה של כל הטיעונים, אנחנו רואים שהאם שנושאת את העוברית ברחמה למעשה, אם לא יינתן צו משפטי אז באופן טבעי היא תהיה האם המשפטית של התינוקת. גם ביהדות מכירים בזה שההורים הם אלו שילדו את התינוק או התינוקת - ולא בהכרח מי שבעל החומר הגנטי".

המומחה המשיך והרחיב כי גם בחוק הפונדקאות, לתורמת הביצית אין מעמד משפטי בכל הקשור לתינוק שנולד. "פה יש תחושה אחרת, כי זה לא פונדקאות בדיוק, אלא פונדקאות כפויה. מצד שני, אנחנו מכירים בישראל מספיק פסיקות בהן נותנים מעמד להורים ביולוגים". 

בסיום הריאיון נשאל יגודה על ההשלכות של מקרה כזה על הפריות עתידיות במדינה, וענה ש"זו התממשות הסיוט של כל מי שעוסק בטיפולי פוריות. אני חושב שזה המקרה הראשון שאנחנו יודעים עליו, אבל לא המקרה הראשון שקורה. צריך לצמוח ממנו ולייצר תשתית פחות מסוכנת".