ראש ממשלת בריטניה לשעבר בוריס ג'ונסון עדיין לא הכריז רשמית אם יתמודד השבוע על הנהגת המפלגה השמרנית במקומה של ליז טראס, שהתפטרה ביום חמישי - אולם מקורביו טענו אמש כי הוא השיג תמיכה של לפחות 100 חברי סיעה, וזו תאפשר לו להתמודד בבחירות הבזק. 

ג'ונסון שב אתמול בבוקר ללונדון מחופשה ברפובליקה הדומיניקנית, וכתב של רשת סקאי שהיה על המטוס סיפר כי חלק מהנוסעים קראו קריאות בוז לעבר ראש הממשלה לשעבר.

לאחר חודש וחצי בלבד: ראש ממשלת בריטניה ליז טראס הודיעה על התפטרותה
לאחר התפטרות טראס: בוריס ג'ונסון צפוי להתמודד לראשות ממשלת בריטניה

ג'ונסון עצמו נמנע מלדבר עם התקשורת ולחשוף אם אכן הוא מתכוון להתמודד על התפקיד שפינה לפני 50 יום בלבד, אולם חבר הפרלמנט ג'יימס דדרידג' טען כי ג'ונסון אמר לו שהוא "מוכן" ו"מתכוון לעשות את זה".

על פי הנהלים שנקבעו, כל מועמד שמעוניין להתמודד על הנהגת המפלגה וראשות הממשלה חייב להשיג תמיכה מינימלית של מאה מחברי הסיעה השמרנית עד מחר ב־16:00. בין התומכים בג'ונסון נמצאים שר ההגנה בן וולאס, שר העסקים ג'ייקוב ריס־מוג, שרת הפנים לשעבר פריטי פאטל, ואלוק שארמה - מי שניהל את ועידת האקלים בגלזגו בשנה שעברה.

בינתיים היחיד שחצה באופן רשמי את היעד של מאה תומכים הוא שר האוצר לשעבר סונאק, שהפסיד לטראס בהתמודדות האחרונה על ההנהגה, וגם לא הכריז עדיין על כניסתו למרוץ הנוכחי - אולם מוביל גם בטבלאות ההימורים.

אחד התומכים הבולטים בו הוא דומיניק ראב, ששימש כסגנו של ג'ונסון ושר החוץ, שהבהיר כי הוא לא מאמין שראש הממשלה לשעבר יכול לחזור לתפקיד בשל המשך החקירה סביב המסיבות בדאונינג 10 בתקופת הקורונה.

פני מורדנט, ששימשה כשרה המתאמת של ממשלת טראס בפרלמנט וסיימה שלישית בהתמודדות על הנהגת המפלגה אחרי טראס וסונאק, הפכה ביום שישי ליחידה עד כה שמכריזה על כוונתה להשתתף בבחירות - אולם לא בטוח אם היא תוכל לגייס את מאה הקולות של חברי הסיעה. 

אם יהיו יותר משני מועמדים חברי הסיעה יקיימו מחר הצבעה, ולאחר מכן תעבור ההכרעה ל־170 אלף חברי המפלגה שיקיימו הצבעה מקוונת, וביום שישי תתפרסם זהות המנצח. אם מחר יהיה רק מועמד יחיד עם יותר ממאה תומכים בסיעה, הוא ימונה למנהיג החדש.