דוח עצמאי חדש שהוזמן על ידי משרד הבריאות של בריטניה, השואפת ליישם את תוכנית "בריטניה ללא עישון 2030", מציג את המתווה בדרך להפחתת שיעור המעשנים במדינה מ־13.5% ל־5% עד סוף העשור הזה.

הדוח, שנכתב על ידי ד"ר ג'אווד חאן, מעריך כי אם בריטניה לא תנקוט מספר פעולות על מנת לקדם את המטרה, היא תחמיץ את היעד בכשבע שנים, והאוכלוסיות החלשות בחברה לא יעמדו ביעד גם עד שנת 2044.

"כדי שיהיה לנו סיכוי להגיע ליעד 2030 ללא עישון", טוען חאן, "אנחנו צריכים להאיץ את קצב הירידה במספר האנשים שמעשנים, ב־40%. המסר שלנו חייב להיות: 'עישון הורג והורס חיים. אבל זה לא חייב להיות ככה'".

הדוח מציע שורה של המלצות מבוססות ראיות - ארבע מהן נחשבות לחשובות באופן קריטי להצלחת המתווה, והן משמשות כנקודות הדרכה ומודל למה שניתן לעשות בצורה יעילה יותר כדי לשים קץ למגיפת העישון. בבריטניה וגם בארה"ב, למרות ההתקדמות ההיסטורית, עישון נותר הגורם המוביל למוות, בעיקר בקרב האוכלוסיות החלשות.

ארבע הפעולות הקריטיות כוללות: הגדלת ההשקעה הכספית לטיפול בגמילה מעישון, העלאת גיל המכירה מ־18 בשנה אחת, מדי שנה ללא מספר יעד, קידום אידוי (תחליפי עישון/סיגריות אלקטרוניות) כגישה להפחתת נזקים והפיכה למוקד מרכזי במאמצי השליטה בטבק של רשויות הבריאות (ה־NHS).

בנוסף, חאן קורא לממשלה להאיץ את תוכניתה, שלפיה רופאים ירשמו סיגריות אלקטרוניות כמוצר תרופתי לסיוע בהפחתת עישון, במיוחד בקהילות מוחלשות (יחד עם המשך מכירתן כמוצרי צריכה שאינם תרופתיים). מהלך זה יכול להועיל בגישור ובהסברה, ולייצר נגישות לאלו שלא יכולים להרשות לעצמם לקנות סיגריות אלקטרוניות במחירים קמעונאיים. לצד ההמלצות המפורטות בדוח, ה־FDA ממשיך לקדם מדיניות להפחתה דרמטית של צריכת סיגריות קונבנציונליות, כגון הפחתת הניקוטין לרמות לא ממכרות.

ובישראל המצב גרוע אף יותר. נכון לרגע זה, ההתייחסות לתחליפי עישון כמו סיגריות אלקטרוניות ומוצרי חימום טבק הינה שהם "בדיוק כמו סיגריות רגילות" וכפופים לכל החוקים והתקנות החלים על סיגריות, לרבות מיסוי גבוה בדיוק כמו סיגריות רגילות.

דוח העישון השנתי המתפרסם על ידי משרד הבריאות מראה כי שיעור המעשנים בישראל נותר ללא שינוי בשנים האחרונות, ועומד על כ־20% מהאוכלוסייה, כאשר ההערכות האחרונות של גופים נוספים, כמו המיזם למיגור העישון וקופת החולים כללית, הן ששיעור המעשנים גבוה הרבה יותר ונע סביב 27%.