על רקע המבוי הסתום בשיחות הגרעין בין איראן למדינות המערב, מזכ"ל המפלגה הדמוקרטית החופשית, ביג'אן ג'ירסאראי, הצהיר אמש כי "אין עתיד במשא ומתן עם משטר לא אנושי, שנדחה על ידי העם שלו, ואין לו לגיטימציה". ג'ירסאראי, יליד איראן, אמר כי "ההסכם לא קיים, וגם לא תואם את המציאות". 

בתוך כך, סוכנות הידיעות "רויטרס" דיווחה כי עם התפשטות "מחאת החיג'אב" באיראן, בעקבות מותה של הצעירה מהסא אמיני, היחסים בין הרפובליקה האסלאמית למערב הפכו למתוחים יותר, והמאמצים הבינלאומיים להחיות את הסכם הגרעין נכשלו. דובר משרד החוץ האיראני, נאסר כנעני, הצהיר בחודש שעבר כי "לארה"ב אין רצון פוליטי" להחיות את ההסכם, וכי היא מגבירה את הלחץ והסנקציות של מדינות כלפיה. 

המשלחת האיראנית נכנסת לשיחות על הסכם הגרעין (צילום: REUTERS/Lisi Niesner)
המשלחת האיראנית נכנסת לשיחות על הסכם הגרעין (צילום: REUTERS/Lisi Niesner)

כזכור, השליח האמריקאי לאיראן, רוב מאלי, הצהיר ביום שני האחרון, כי ממשל הנשיא ג'ו ביידן לא ויתר על הצד הדיפלומטי כדי להגיע להסכם הגרעין עם איראן, אך בשל המדיניות שנקט המשטר לאחרונה, אנחנו לא הולכים להקדיש לכך זמן". עם זאת, הדגיש כי ממשל ביידן מעדיף את המאמצים הדיפלומטיים ושומר על הנכונות לנהל שיחות עקיפות עם איראן".

מאלי התייחס ארוכות להסכם הגרעין ולמשא ומתן בין המערב לרפובליקה האסלאמית. לדבריו, "כפי שהנשיא אמר, אם כל המאמצים ייכשלו, כמוצא אחרון, ארה"ב משאירה לעצמה גם את האופציה הצבאית. אם זה מה שנדרש כדי למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני". מאלי הוסיף כי "אנו מנסים לעשות כל שביכולתנו כדי למנוע מאיראן להשיג נשק גרעיני".