המתח לקראת בחירות האמצע מחר התנקז ביום שבת בלילה למדינת המפתח פנסילבניה, שם התקיימו עצרות יריבות בהשתתפות הנשיא ג'ו ביידן והנשיא לשעבר ברק אובמה מהצד הדמוקרטי, והנשיא לשעבר דונלד טראמפ מהצד הרפובליקני.

"הדמוקרטיה נמצאת בסכנה": "קמפיין הגעוואלד" של ביידן נגד טראמפ

פנסילבניה היא אחת המדינות המסקרנות ביותר בהתמודדות ביום שלישי על השליטה בסנאט, שם יש כרגע שוויון בין שתי המפלגות. סגנית הנשיא קמלה האריס מעניקה לדמוקרטים את הקול המכריע. ג'ון פטרמן, סגן המושל הדמוקרטי, הוביל במשך שבועות ארוכים על יריבו הרפובליקני ד"ר מהמט אוז ("ד"ר אוז" הטלוויזיוני), אולם כעת הם נמצאים בשוויון לנוכח חששות המצביעים כי פטרמן לא התאושש מהשבץ המוחי שבו לקה בקיץ האחרון.

בשבת בערב התקיימה באוניברסיטת טמפל שבפילדלפיה עצרת גדולה עם הנשיא ביידן והנשיא לשעבר אובמה, שהגיעו כדי לסייע לפטרמן לחצות בהצלחה את קו הסיום של המרוץ - ובמקביל לעזור גם למועמד הדמוקרטים לתפקיד המושל ג'וש שפירו, שלפי הסקרים צפוי לגבור על יריבו דאג מסטריאנו.

ביידן עקץ את אוז, שעבר לפנסילבניה רק לפני שנתיים, אחרי שהתגורר במשך שנים בניו ג'רזי, והזכיר כי הוא עצמו גדל במדינה. "אני גרתי בפנסילבניה יותר מאשר אוז חי בה, ואני עזבתי כשהייתי בן 10", הכריז הנשיא, שקרא להצביע לפטרמן כדי לאפשר לדמוקרטים לקדם חקיקה נגד רובי סער ובעד הפלות.

אובמה הדגיש את חשיבות הבחירות הנוכחיות ואמר: "אני מבין שדמוקרטיה אולי לא נמצאת אצלכם בראש העדיפויות כעת, במיוחד כאשר אתם מודאגים מתשלום חשבונות, אבל כאשר דמוקרטיה אמיתית נעלמת, וראינו זאת לאורך ההיסטוריה וברחבי העולם, אנשים נפגעים. יש לזה השלכות ממשיות".

מהצד השני של המתרס הפוליטי, טראמפ קיים עצרת עם אוז ומסטריאנו בשדה התעופה בעיר לטרוב, כאשר שעות לפני תחילת האירוע כבר נרשמו במקום תורים ארוכים. במשך קרוב לשעתיים תקף טראמפ את יריביו הפוליטיים, גם בתוך המפלגה הרפובליקנית, והכריז על עצמו - "מלך ה־MAGA".

דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)
דונלד טראמפ (צילום: רויטרס)

"השמאל הקיצוני מטיף לילדינו עם טירוף מעוות של גזע ומגדר בבתי הספר שלנו", התריס הנשיא לשעבר. "אם אתם רוצים להרוס את המדינה שלנו ולתמוך בחלום האמריקאי, אז ביום שלישי אתם חייבים להצביע לרפובליקנים בגל אדום ענק".

טראמפ גם התייחס לדיווחים על כוונתו להתמודד מחדש לנשיאות, אולם נמנע מלצאת בהצהרות מדויקות כדי שלא להסיט את תשומת הלב מהמועמדים הרפובליקנים בבחירות מחר. "בקרוב מאוד - תופתעו כמה קרוב", אמר בנוגע להצהרה הצפויה, והוסיף: "אבל קודם, אנחנו צריכים לזכות בניצחון היסטורי עבור הרפובליקנים ב־8 בנובמבר".