חברי ממשלה ממדינות אירופה ועשרות פרלמנטרים בכירים מרחבי היבשת סיימו אתמול, לצד מנהיגי הקהילות היהודיות, את הכנס למאבק באנטישמיות, שהתקיים בימי הזיכרון לליל הבדולח. הכנס החל באתר מחנה ההשמדה אושוויץ־בירקנאו ונמשך בקרקוב שבפולין, והוא אורגן על ידי איגוד הארגונים היהודיים באירופה.

בין המשתתפים והנואמים הבולטים הפעם נשיאת הפרלמנט האירופי רוברטה מצולה ממלטה, נשיאת הפרלמנט הצ'כי מרקטה פקרובה, ראש ממשלת מונטנגרו דרידאן אבאזוביץ', נציגות בכירות מבתי המחוקקים הצרפתיים ואחרים. ישראל יוצגה על ידי ראש המשלחת לאיחוד האירופי, השגריר חיים רגב.

יו"ר איגוד הארגונים היהודיים באירופה, הרב מנחם מרגולין, סיפר בתחילת הטקס בבירקנאו על החוויה האנטישמית שעברה בימים אלה על ילדיו בבריסל מצדה של אישה שהעליבה אותם במהלך נסיעה בתחבורה הציבורית.

קלמן סלאי, מנהל הליגה להגנה מפני אנטישמיות, סיפר על סקר בשש מדינות אירופיות שהראה כי לעומת ירידה בתקריות על רקע גזעני בכלל עלה מאוד חלקן של התקריות האנטישמיות, שרובן נבעו מהסוג החדש של האנטישמיות - השנאה למדינת ישראל, שאינה נלקחת בחשבון ברבים מהסקרים הלאומיים.

לנשיאת הפרלמנט האירופי רוברטה מצולה שביקרה לראשונה באושוויץ (ביקרה בעבר ביד ושם) הוענק פרס המלך דוד על פעילותה המרשימה נגד האנטישמיות והגזענות.

הנשיאה, כמו גם ראשת הפרלמנט הצ'כי, הדגישה את שיח השנאה גם לגבי היחס למיעוטים לאומיים ודתיים בעולם, שמוביל למעשים של רצח עם שביניהם כללה את מעשיה של רוסיה באוקראינה. "אסור שנראה זאת שוב באירופה", אמרה.

לשאלת "מעריב" אם יש סכנה להידרדרות כזאת בגלל השיח גם בישראל, למשל, על רקע הבחירות האחרונות והטרור הנמשך, ענתה מצולה: "היום אנחנו צריכים להתמקד בזיכרון ליל הבדולח, כדי שזה לא יקרה שוב באירופה. אבל מה שאנחנו אומרים שאסור שיקרה כאן, אסור שיקרה בשום מדינה אחרת בעולם".

הנציב אוליבר ורהולי אמר שאסטרטגיה לא מספיקה, לא מספיק להילחם באנטישמיות שממשיכה לצמוח, צריך גם לבנות מחדש את החיים היהודיים באירופה, ולהדק את הקשרים עם ישראל שמצאה, לדבריו, "שפה חדשה" בהסכמי אברהם.

האיחוד האירופי לא יתמוך בפרויקטים המעודדים טרור נגד ישראל. הוא אמר ל"מעריב" בהקשר זה, כי החזרת ישראל למועצת האסוציאציה עם האיחוד, תימשך גם עם חילופי הממשלה, וכי הוא מתכוון לבקר בקרוב בארץ ולנסות לקדם את ההסכמים שנתקעו.

בהמשך הכינוס, שמעו המשתתפים את עדות נכדתה של מירי קנול, ניצולת השואה בת ה־85 שנרצחה בדירתה בפריז לפני כמה שנים על רקע אנטישמי, ואת עדותו של מי שהיה נאו־נאצי בשם לוץ לנגר, שהפך ליהודי ששמו יונתן לנגר.

חברת אדידס זכתה בציון לשבח ובתשואות על כך שהפסיקה את החוזה עם הראפר האנטישמי קניה ווסט.

ראש ממשלת מונטנגרו דרידאן אבאזוביץ', שגם לו היה זה ביקור ראשון באושוויץ, הזמין את המשתתפים לבקר במונטנגרו, ארץ שאוהבת יהודים, למרות שאין בה כרגע רבים, ואמר שהוא מתכוון לבנות בית כנסת ראשון במדינה.