המלחמה באירופהגורמים בצבא אוקראינה מסרו היום (רביעי) כי "בלארוס סיפקה את שטחה האווירי כדי לשרת את הכוחות הרוסיים", והדגישו כי "צבא בלארוס הציב יחידות של מפעילי רחפנים על הגבול". כמו כן, נמסר כי הצבא האוקראיני הצליח להפיל לאחרונה תשעה מל"טים רוסיים, וביצע גם תקיפות אוויריות נגד יעדים צבאיים, כמו מערכות טילים נגד מטוסים".

בתוך כך, נשיא אוקראינה, ולודימיר זלנסקי, הצהיר בנאומו הלילה, כי "מוקדי הלחימה מתמקדים כעת באזור דונייצדק, סביב העיירות סולידאר ואבדיבקה, שם מתרחשים הקרבות הקשים ביותר מאז הפלישה הרוסית לאוקראינה בחודש פברואר. הם מבצעים שם פיגועים מדי יום". זלנסקי הדגיש כי "הרוסים סופגים מפלות בשדה הקרב, לא נוותר על סנטימטר מאדמתנו".

וולודימיר זלנסקי (צילום: REUTERS/Gleb Garanich)
וולודימיר זלנסקי (צילום: REUTERS/Gleb Garanich)

בהמשך, ציין זלנסקי כי "ארבעה מיליון בני אדם נותרו ללא חשמל ב-14 אזורים, כולל בירה קייב. חברת 'אורינגו', מפעילת רשת החשמל האוקראינית מסרה כי הפסקות החשמל מתוכננות מדי שעה ומשפיעות על כל המדינה". 

במקביל, יו"ר ועדת מועצת הפדרציה הרוסית להגנה וביטחון, הגנרל ויקטור בונדרב, התייחס לדיווחים על הרצון לחדש את המשא ומתן בין המדינות, ואמר כי "התנאים שהציג נשיא אוקראינה זלנסקי למשא ומתן עם רוסיה הם מגוחכים. לדבריו, "החזרת דונבאס, חרסון וזפורוז'יה לרוסיה היא שחזור שלמותה הטריטוריאלית, מכיוון שאדמות אלו הן רוסיות". 

ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Gavriil Grigorov/Kremlin via REUTERS)
ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik/Gavriil Grigorov/Kremlin via REUTERS)

כזכור, ב"וושינגטון פוסט" דווח ביום ראשון האחרון, כי ממשל ביידן ביקש ממנהיגי אוקראינה להראות שהם פתוחים לשיחות משא ומתן עם רוסיה ולבטל את סירובם העקבי להשתתף בשיחות שלום, אלא אם נשיא רוסיה פוטין יודח מהשלטון. על פי הדיווח, גורמים בממשל הבהירו כי בקשתם לא נועדה לדחוף מידיית את אוקראינה לשולחן המשא ומתן, אלא לבצע ניסיון מחושב להבטיח שהממשלה בקייב תשמור על תמיכתן של מדינות אחרות. 

בעוד שגורמים רשמיים בארה"ב חולקים את הערכתם של עמיתיהם האוקראינים לפיה פוטין, לעת עתה, אינו רציני בנוגע למשא ומתן, הם מכירים בכך שהאיסור של הנשיא וולודימיר זלנסקי על שיחות עמו עורר דאגה בחלקים מאירופה, אפריקה ואמריקה הלטינית, שם המלחמה משבשת את ההשפעות על הזמינות והעלות של מזון ודלק שמורגשות שם בצורה החדה ביותר.