מונדיאל 2022 בקטאר יצא לדרך אתמול עם טקס פתיחה מרשים לעיני כ-60 אלף צופים. המזרחן, ד"ר אל"מ (מיל') משה אלעד, שוחח עם יואב מינץ ברדיו צפון 104.5FM וסיפר כי "יש בה בסך הכל 320 אלף אזרחים קטארים ועוד 3 מיליון עובדים זרים שלמעשה מחולקים לשלוש רמות: יש את המנהלים עם החליפות והעניבות, יש את העובדים הפחות מוכשרים ובסוף יש את עובדי הבנייה שהתלוננו עליהם כי ניספו במהלך בניית הבניינים".

"בשנת 2017 היה חרם על הקטארים - הם השיגו בדיוק את מה שהם רצו"

קהל של רולס רויסים: שליחנו לקטאר מסכם את משחק הפתיחה של המונדיאל

"עד 1970 היא היתה מדינה של דייגים שולי פנינים וכדומה. אחרי שתעשיית הנפט התפתחה כמו באמירויות, המדינה הזאת החלה לפרוח מבחינת עתודות גז והיא אחת המדינות עם עתודות הגז הכי גדולות היום אבל הם ידעו לשמור את העושר לעצמם ולא לשתף אחרים מלבד קונצרנים שהם היו חייבים ולמעשה זו מדינה אחת המושחתות מכל הבחינות בעולם הערבי אולי בעולם בכלל ואחת האיסלאמיסטיות הקשות בעולם הזה", אמר.

בהמשך, העריך כי "מתפתח קונפליקט לאוהדים לבין הרשויות וה לא רק בנושא השתייה החריפה אלא גם בנושא הלהט"בים. הם מציקים לקהילה שם לאלה שהגיעו. כל נושא השתייה הוא קריטי מבחינתם של הרבה אנשים. יכול להיות שמתפתח שם קונפליקט שיגיע בסוף לעימות פומבי, שהכדורגל יהיה רק שולי בו. לא מתחילים עם אוהדי כדורגל. זה עם, זה דת וברגע שאתה מתחיל איתם וזה יתפתח לכל אוהדי הכדורגל, קטאר תסבול מזה. כרגע זה על מי מנוחות".

המונדיאל בקטאר (צילום: Reuters/JOHN SIBLEY)
המונדיאל בקטאר (צילום: Reuters/JOHN SIBLEY)

כמו כן, אמר ד"ר אלעד כי מערכות הביטחון בקטאר חוששות מפיגוע שיבוא מגורמים אופוזיציוניים. "הם מצפצפים על העולם העני. הם לא עזרו בזמנו לכל הפליטים של האביב הערבי. יש להם המון חשבונות לא סגורים עם קבוצות שונות בעולם הערבי, כולל ארגוני טרור. למשל הם תמכו כספית בארגון טרור א', אבל לא תמכו בארגון טרור ב'. לדאעש יש חשבון ארוך מאד עם הקטארים".

"הם הביאו אנשי משטרה מתורכיה, פקיסטנים שיאבטחו אותם. מדברים בשקט שהם התייעצו עם ישראל. יש כרגע כ-20 אלף אנשי ביטחון מקומיים קבועים ועוד כ-16 אלף מבחוץ, תורכים, פקיסטנים, שהם אגב, חיילים מאד טובים. החשש הגדול הוא מפיגוע גדול שיעיב על כל המשחקים ויהפוך את כל העולם הערבי לבלתי כשר תמידי (בכ"ת) לקבל על עצמו אירועים מהסוג הזה. זה מה שמצפים. העולם הערבי חושש מאד מפיגוע גדול. אני מקווה שהכל יעבור בשקט, אבל כל כך הרבה גופים הם אנטי. אבל יש חשש שאף אחד לא רוצה".