ממשל הטליבאן בפאגניסטן הודיע היום (שלישי) כי לסטודנטיות לא תתאפשר גישה לאוניברסיטאות במדינה עד להודעה חדשה. משרד ההשכלה הגבוהה הורה לאוניברסיטאות ציבוריות ופרטיות באפגניסטן להשעות את הגישה לסטודנטיות באופן מיידי, בהתאם להחלטת הממשלה.

בעולם מיהרו לגנות את ההחלטה לאסור על נשים גישה להשכלה גבוהה שמעוררת חששות בקהילה הבינלאומית, שלא הכירה רשמית בממשל הטליבאן דה פקטו. ממשלות זרות, כולל ארצות הברית, אמרו כי יש צורך בשינוי המדיניות בנושא חינוך נשים לפני שתוכל לשקול הכרה רשמית בממשל המנוהל על ידי הטליבאן, שגם הוא נתון לסנקציות כבדות.

כזכור, הטליבאן ספג בעבר ביקורת מממשלות זרות רבות ומחלק מהאפגנים על כך שחזר בו מההבטחות שייפתחו את כל בתי הספר התיכוניים לבנות.

ההכרזה של ממשל הטליבאן, שלא זכתה להכרה בינלאומית, הגיעה בזמן ישיבת מועצת הביטחון של האו"ם בניו יורק על אפגניסטן, שבה אמרה הנציגה המיוחדת של מזכ"ל האו"ם לאפגניסטן, רוזה אוטונבאייבה, כי סגירת בתי הספר "ערערה" את מערכת היחסים של ממשל הטליבאן עם הקהילה הבינלאומית.

"כל עוד בנות נשארות מודרות מבית הספר והרשויות בפועל ממשיכות להתעלם מדאגות מוצהרות אחרות של הקהילה הבינלאומית, אנחנו נשארים במבוי סתום", אמרה.

ממשלות זרות, כולל ארצות הברית, אמרו כי יש צורך בשינוי מדיניות בנושא חינוך נשים לפני שתוכל לשקול הכרה רשמית בממשל המנוהל על ידי הטליבאן, שגם הוא נתון לסנקציות כבדות.

"הטליבאן לא יכול לצפות להיות חבר לגיטימי בקהילה הבינלאומית עד שהם יכבדו את זכויותיהם של כל האפגנים, במיוחד את זכויות האדם וחירות היסוד של נשים ונערות", אמר סגן שגריר ארה"ב רוברט ווד למועצה, שתיאר את המהלך "בלתי ניתן להגנה לחלוטין".

שגרירת בריטניה באו"ם, ברברה וודוורד, אמרה כי ההשעיה היא "עוד צמצום בוטה של זכויות הנשים ואכזבה עמוקה ועמוקה לכל סטודנטית". "זהו גם צעד נוסף של הטליבאן הרחק מאפגניסטן עצמאית ומשגשגת", אמרה למועצה.

דובר האו"ם, סטפן דוג'אריק, אמר כי המהלך הוא "ברור שהבטחה נוספת שהופרה מצד הטליבאן". "זה עוד מהלך מטריד מאוד וקשה לדמיין איך המדינה יכולה להתפתח, להתמודד עם כל האתגרים שיש לה, ללא השתתפות פעילה של נשים וחינוך נשים", אמר לכתבים בניו יורק.

ההחלטה התקבלה כאשר סטודנטים רבים באוניברסיטה ניגשים למבחני סוף סמסטר. אמא אחת של סטודנטית באוניברסיטה, שביקשה לא להזכיר את שמה מסיבות ביטחוניות, אמרה שבתה התקשרה אליה בדמעות כששמעה על המכתב, מחשש שלא תוכל להמשיך את לימודי הרפואה שלה בקאבול.

"אי אפשר לתאר את הכאב שלא רק לי... ולאמהות (אחרות) יש בלב שלנו. כולנו חשות את הכאב הזה, הן מודאגות לעתיד ילדיהן", אמרה.