נשיא אוקראינה, וולודמיר זלנסקי, יצא הלילה (רביעי) מגבולות מדינתו, לראשונה מאז פרוץ המלחמה עם רוסיה, וינחת היום בוושינגטון, שם ינאם בפני הקונגרס האמריקאי. כתב ופרשן וואלה!, ברק רביד, שוחח הבוקר עם ניסים משעל וגיא פלג ב-103FM וניתח את משמעות המהלך.

לראשונה מאז פרוץ המלחמה - הנשיא האוקראיני זלנסקי צפוי לבקר בוושינגטון

"זה מהלך מאוד דרמטי. הפעם האחרונה שזלנסקי יצא מאוקראינה הייתה אם אני לא טועה יומיים לפני הפלישה הרוסית. הוא נסע אז לכנס דאבוס או משהו כזה כדי לדבר נגד המלחמה, ואני זוכר שראיינו אותו ושאלו אותו אם הוא לא פחד לבוא, כי אולי לא יהיה לו לאן לחזור והוא אמר, 'לא, אני יצאתי ואני אחזור כי העם שלי איתי ואנחנו לא מפחדים מאף אחד'. כשנזכרים בזה היום ורואים את 300 הימים שעברו מאז, זה באמת דבר מדהים, שאיך 300 ימים אחרי, פעם ראשונה זלנסקי יוצא מהמדינה ואם משווים את זה לאותה נסיעה קודמת, הוא יוצא עכשיו הרבה יותר חזק גם בינלאומית וגם פוליטית", פתח רביד את דבריו.

וולודימיר זלנסקי (צילום:  Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS )
וולודימיר זלנסקי (צילום: Ukrainian Presidential Press Service/Handout via REUTERS )

"הוא לא ממריא מאוקראינה הרי. מטוסים אזרחיים לא יכולים להמריא מאוקראינה. כנראה שהוא עשה את דרכו בחשאי לאחת המדינות, למולדובה או לפולין ומשם המריא ולכן כנראה הוא כבר יצא אתמול למסע הזה, ויש בביקור הזה בוושינגטון שני אירועים מאוד דרמטיים שאגב קשורים גם לפוליטיקה האמריקנית. במידה מסוימת זה אפילו קצת מזכיר נאומים אחרים בקונגרס שהייתה להם גם משמעות פוליטית פנימית אמריקנית ולא רק לאותו מנהיג זר. תהיה לו גם פגישה עם הנשיא ביידן שבפגישה הזאת ביידן צפוי לחתום על אותו מענק סיוע של 1.8 מיליארד דולר עבור אוקראינה, עבור סוללות טילי נ"מ פטריוט ופצצות מדויקות למטוסי קרב של חיל האוויר של אוקראינה, ולאחר מכן הוא יעבור לקונגרס בשביל לתת שם נאום מול הקונגרס", הוסיף.

"הנאום הזה חשוב לזלנסקי, לא רק בגלל ההד הבינלאומי, אלא כי הקונגרס צריך לאשר חבילה עוד יותר גדולה של 45 מיליארד דולר, והקונגרס צריך לאשר את זה רגע לפני שמתחלף הרוב בבית הנבחרים, ובקרב הרפובליקנים היו לא מעט חברי קונגרס שהתנגדו לסיוע לאוקראינה. לכן אני חושב שהנאום הזה של זלנסקי בקונגרס יעמיד הרבה מאוד רפובליקנים בפני בעיה, לגבי איך אחרי אירוע כזה דרמטי הם הולכים ומצביעים נגד סיוע לאוקראינה. אני חושב שזה חלק מהתרגיל שעשתה פה ננסי פלוסי, יו"ר בית הנבחרים, אולי במהלך האחרון שלה בפוליטיקה האמריקנית לפני שהיא פורשת", המשיך רביד.

כשנשאל האם הביקור מסמן את נכונותו של זלנסקי לחתור להסכם פשרה מול פוטין שיסיים את המלחמה, השיב רביד: "זה לא ניכר בינתיים, ואני גם לא בטוח שגם אם הוא ירצה הסכם פשרה, אני לא בטוח שהמינימום פוגש את המקסימום של זלנסקי, לפחות לא בעתיד הנראה לעין. ואני חושב שפוטין הולך עכשיו לחורף באוקראינה ובאירופה והוא גם מסתכל ואומר, 'אולי אני לא אצליח לנצח כמו שרציתי, אבל אולי בטווח הארוך אני אצליח להתיש גם את האוקראינים, את האמריקנים, את האירופים, ובעיקר את דעת הקהל בכל המדינות האלה'. בחורף כשמחירי האנרגיה עולים ונהיה מאוד קר אז אנשים אולי ירצו לעשות חישוב אחר לגבי התמיכה באוקראינה. אני חושב שזו האסטרטגיה של פוטין עכשיו".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין  (צילום: Sputnik Mikhail Metzel Pool via)
נשיא רוסיה ולדימיר פוטין (צילום: Sputnik Mikhail Metzel Pool via)

"יש לביקור הזה של זלנסקי גם קשר אלינו, והקשר הזה הוא שנתניהו חוזר ללשכת רה"מ כשאירוע כזה קורה, והאירוע הזה משדר מסר להרבה מאוד מנהיגים בעולם לגבי השינוי שקרה. כלומר, נתניהו של לפני המלחמה באוקראינה והדרך שבה הוא התנהל בעולם לא יכולה להיות אותו דבר ביום שאחרי. הוא חוזר לעולם אחר, הוא לא יוכל יותר לשחק אותה חבר הכי טוב של פוטין. מנהיגים שהם מפלרטטים עם רעיונות לא דמוקרטים ולא ליברליים, קשה להם הרבה יותר לקיים קשרים עם העולם המערבי היום. לכן הנאום הזה של זלנסקי הוא חשוב גם לנו, למה שקורה פה במדינת ישראל", סיים רביד את דבריו.

סייע בהכנת הכתבה: אמיתי דואק, 103fm