הסערה סביב עלייתו של השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, להר הבית נמשכת. לאחר שברחבי העולם גינו בחריפות את ישראל, קיימו היום (חמישי) שרי החוץ של מדינות ערב, ביניהן ירדן, סעודיה, מצרים, איחוד אמירויות, מרוקו, אלג'יריה ושר החוץ הפלסטיני, שיחת הוועידה בנוגע לביקורו של השר בהר הבית. לאחר מכן, פרסם משרד החוץ הירדני כי "חברי הוועידה אישרו כי ההסתערות על מסגד אל-אקצא והפרת קודשתו היא צעד פרובוקטיבי".

בהודעת הגינוי הרשמית נכתב כי "ההסתערות של השר הישראלי על מסגד אל-אקצא והפרשת קודתו היא צעד פרובוקטיבי ובלתי מתקבלת על המשפט הבינלאומי והמעמד ההיסטורי והמשפטי הקיים בירושלים. מדובר בהסלמה מסוכנת המחייבת את הקהילה הבינלאומית, כולל מועצת הביטחון, לפעול לאלתר לעצור אותה באמצעות צעדים שיחייבו את ישראל הכובשת להפסיק את התוקפנות נגד העם הפלסטיני וההפרות של המשפט הבינלאומי וההומינטארי". כמו כן, נכתב כי "על ישראל לא לנקוט צעדים פרובוקטיביים בירושלים שיפגעו ברגשותיהם של מיליוני מוסלמים ברחבי העולם ויאיימו על הביטחון והיציבות באזור".

עוד נכתב כי "חברי הוועדה אישרו כי מסגד אל-אקצא המבורך, על כל שטחו, הוא מקום פולחן טהור למוסלמים, וכי מחלקת ההקדשים הירדנית היא הסמכות המשפטית הבלעדית לנהל את המקום ולהסדיר את הגישה אליו. אישרנו את זכותה של פלסטין לריבונות על מזרח ירושלים הכבושה, ושלישראל הכובשת אין זכות או ריבונות על המקומות הקדושים למוסלמים ולנוצרים".

איתמר בן גביר בהר הבית (צילום: דוברות השר )
איתמר בן גביר בהר הבית (צילום: דוברות השר )

השרים גם הסכימו על "תמיכה באיתנותם של הפלסטינים בירושלים מול המדיניות הישראלית האגרסיבית שמטרתה לשלוט בעיר, לשנות את אופייה וזהותה הערבית המקורית, וכן, לשנות את המצב ההיסטורי והמשפטי הקיים בה". כמו כן, נמסר כי השרים הדגישו את הצורך להפעיל מאמצים שיטתיים שמטרתם השגת שלום צודק וקבוע על בסיס החוק הבינלאומי והחלטת האו"ם לפתרון שתי המדינות על בסיס גבולות יוני 1967, כאשר מזרח ירושלים היא בירת פלסטין".

כזכור, ברחבי העולם הערבי גינו ביום שלישי האחרון בחריפות את עליית השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להר הבית וכן גם ארה"ב וצרפת. מדינות רבות מסרו כי מדובר בצעדים פרובוקטיביים. בעקבות כך, שגריר ישראל בירדן איתן סורקיס זומן לשיחת נזיפה במשרד החוץ הירדני. במהלך הפגישה, מחו בפניו הנציגים הירדנים על הביקור. הוא מצידו השיב כי מדינת ישראל מחוייבת לסטטוס קוו בהר הבית, ולחופש הפולחן בירושלים. הוא הבהיר כי לא מתקיימת אף הפרה של הסטטוס קוו, וששרים בממשלת ישראל כבר ביקרו בעבר במקום. 

בין המדינות הערביות הנוספות שגינו נמצאת מצרים השכנה שמסרה כי "אנו מביעים צער על העלייה של בן גביר להר הבית ומתנגדים לחלוטין לצעדים חד צדדיים שנוגדים את הסטטוס קוו בירושלים". גם איחוד האמירויות גינו ומסרו שמדובר ב"הסתערות" של בן גביר למתחם מסגד אל-אקצא. ערב הסעודית כינתה את פעולתו של השר לביטחון לאומי כ"פעולה פרובוקטיבית".

טורקיה גינתה גם היא את עלייתו של בן גביר, ומסרה כי "אנו מודאגים ומגנים את הפעולה הפרובוקטיבית של השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר במסגד אל אקצא, בחסות משטרת ישראל. אנו קוראים לישראל לפעול באחריות למניעת פרובוקציות כאלו שיפגעו במעמדם ובקדושם של האתרים הדתיים בירושלים ויגרמו להסלמה באיזור".