איראן הוציאה היום (שבת) להורג שני צעירים בני 20 ו-22 שנתלו לאחר שהואשמו ב"רצח" לכאורה של חבר בכוחות הביטחון במהלך אחת ההפגנות בעיר ממערב לטהרן. למרות מאמצים בינלאומיים לבטל את הוצאתם להורג של שני המפגינים, בית המשפט העליון באיראן אישר את גזר הדין.

"מוחמד מהדי קאראמי וסייד מוחמד חוסייני, המבצעים העיקריים של הפשע שהוביל למות הקדושים הלא צודקים של רוחאללה עג'מיאן נתלו הבוקר", נאמר בהודעת מערכת המשפט בהצהרה שפורסמה בסוכנות הידיעות האיראנית הרשמית IRNA. אותו גורם בטחוני שנהרג בהפגנה היה חבר במיליציה בסיג' הקשורה למשמרות המהפכה באיראן. 

דיווח באיראן: משמרות המהפכה סגרו את היחידה שהרגה את מהסא אמיני
"הרגישו כאבי גוף והזיות": אלפי סטודנטים שארגנו מחאה בטהרן הורעלו

קאראמי, בן 21, היה אלוף קראטה איראני-כורדי, שעשה קעקוע של הטבעות האולימפיות בחלק הפנימי של זרועו. בן דודו אמר ל-CNN שקראמי היה ילד אמיץ ואינטיליגנטי ונכנס לקראטה בגיל 11. הוא הצטרף לנבחרת הנוער של איראן ולאחר מכן זכה באליפויות הלאומיות.

עורך דין של קראמי צייץ בטוויטר כי קאראמי לא קיבל זכויות סופיות לדבר עם משפחתו לפני הוצאתו להורג. עורך הדין הוסיף כי קאראמי החל ביום רביעי בשביתת רעב כמחאה על כך שלא אפשרו לאגאסי לייצג אותו. 

בחודש שעבר פרסמו הוריו של קאראמי סרטון לרשתות החברתיות שבו התחננו למדינה לחוס על חייו. אביו אמר, "בני הוא בין אלופי הקראטה של איראן ויש לו מספר תארים לאומיים והיה החבר המדורג רביעי בנבחרת איראן... אני מבקש מכם בבקשה להסיר את צו ההוצאה להורג".

ארגון אמנסטי אינטרנשיונל דיווח כי בית המשפט שהרשיע את קאראמי הסתמך על הודאות שנגבו בכפייה ומשפחתו טוענת כי עונה ונמנעה ממנו גישה לעורך דין. גם עורך דינו של חוסייני אמר כי חוסייני עבר עינויים קשים וכי להודאות שחולצו תחת עינויים אין בסיס חוקי. לדבריו, חוסייני הוכה עם ידיו ורגליו קשורות, בעט בראשו עד שהתעלף, ונתון למכות חשמל בחלקים שונים בגופו.

איראן מכחישה כי ההודאות הושגו בעינויים.

מחאה נגד המשטר באיראן ודיכוי המחאות  (צילום: REUTERS/Dilara Senkaya)
מחאה נגד המשטר באיראן ודיכוי המחאות (צילום: REUTERS/Dilara Senkaya)

בתוך כך, המנהיג העליון, האייתוללה עלי חמינאי, מינה היום את פקיד המשטרה הקשוח אחמד רזא ראדן כמפקד המשטרה הלאומי החדש, כך דיווחו כלי תקשורת במדינה. 

ראדן, שהוטל עליו סנקציות אמריקאיות ב-2010 בגין הפרת זכויות אדם, קרא תכופות לאכיפה קפדנית של קוד הלבוש האסלאמי של המדינה לנשים בתפקידיו הקודמים במשטרה. איראן רואה בדיכוי ההפגנות שמירה על "הריבונות הלאומית".

ארגון הזכויות HRANA אמר כי נכון ליום שישי, 517 מפגינים נהרגו במהלך אי שקט, כולל 70 קטינים. עוד נמסר כי 68 אנשי כוחות הביטחון נהרגו. ככל הנראה נעצרו עד 19,262 מפגינים. גורמים רשמיים באיראן אמרו כי עד 300 בני אדם, כולל אנשי כוחות הביטחון, נהרגו במהלך ההפגנות.