מלחמת רוסיה-אוקראינהלאחר תקופה ארוכה בה ארה"ב שלחה לאוקראינה סיוע כלכלי רחב ומשלוחי נשק רבים, כעת עולה החשש מפני קשיים בהמשך הסיוע. מזכיר הצי של ארצות הברית, קארלוס דל טורו, התראיין לרשת FOX האמריקאית והצהיר כי "ארה"ב לא תוכל לשמר את תמיכתה באוקראינה אם יצרניות הנשק לא יגבירו את הייצור בחצי השנה הקרובה".

טורו שוחח עם רשת הטלוויזיה האמריקאית בשולי ועידת איגוד הצי בארלינגטון, והתבש להגיב להערות של אדמירל דריל קאודל, מפקד פיקוד כוחות הצי האמריקאי, לפיהם ייתכן כי הצי יצטרך לבחור בין לחמש את עצמו, לבין לשלוח את הנשק לצבא אוקראינה. בעניין זה, דל טורו הצהיר כי "חיל הים ממש לא נמצא שם עדיין", אך עם זאת טען כי שרשרת האספקה תהיה לחוצה מאוד, אם המלחמה לא תסתיים בחצי השנה הקרובה. לדבריו, "חברות הנשק צריכות להשקיע בכוח העבודה שלהן וגם בהשקעות ההון שלהן, זאת כדי להעלות את הייצור".

כמו כן, דל טורו התייחס לטענה כי מגיפת הקורונה השפיעה רבות תהליך ייצור הנשק. לדבריו, "אני לא כל כך סלחן כלפי התעשייה הביטחונית, אני לא סולח להן על כך שאינן מספקות את התחמושת שאנחנו צריכים. כל הטענות על נגיף הקורונה וההשפעה שלה על שרשרת האספקה, לא מעניינות אותי, לכולנו יש עבודה קשה". מאוחר יותר הבהיר דל טורו כי הוא עובד צמוד לתעשיית הנשק, "כדי להניע אותם ולסייע במכשולים העומדים בפניהן, כדי להיות מסוגלים להגדיל את שיעור הייצור שלהן".

המלחמה באוקראינה (צילום: רויטרס)
המלחמה באוקראינה (צילום: רויטרס)

המלחמה באוקראינה (צילום: רויטרס)
המלחמה באוקראינה (צילום: רויטרס)

בתוך כך, סוכנות הידיעות רויטרס דיווחה בחודש נובמבר האחרון כי הפנטגון שוקל לספק לאוקראינה פצצות מדויקות, קטנות וזולות המותקנות על טילים, דבר שיאפשר לצבא האוקראיני לפגוע מאחורי הקווים הרוסיים. זאת, בתקופה בה מאגריה הצבאיים של ארצות הברית ובעלות בריתה פוחתים.

מקורות בתעשייה אמרו כי המערכת שהוצעה על ידי חברת בואינג לפנטגון, המכונה "פצצה בקוטר קטן משוגרת קרקעית", היא אחת משש תוכניות לייצר את התחמושת החדשה עבור אוקראינה. על פי מסמך שנבדק על ידי רויטרס ושלושה בני אדם שמכירים את התכנית, הפצצות יכולות להימסר לאוקראינה כבר באביב 2023. המערכת משלבת את פצצת ה-GBU-39 בקוטר קטן ואת מנוע הרקטות M26.

קונה הנשק הראשי של צבא ארה"ב, דאג בוש, אמר לכתבים בפנטגון בשבוע שעבר כי הצבא מחפש גם להאיץ את הייצור של פגזי ארטילריה בקוטר 155 מ"מ, המיוצרים רק במתקנים ממשלתיים, על ידי מתן אפשרות לקבלנים צבאיים לייצר אותם. בוש הוסיף כי פלישת רוסיה לאוקראינה הובילה לעלייה בביקוש לנשק ותחמושת מתוצרת אמריקאית.