מלחמת רוסיה-אוקראינההמודיעין הבריטי פרסם הבוקר (חמישי) דוח מודיעין ובו הוצג כי רוסיה שוקלת לפרוס מספר טנקים מסוג T-14" ארמטה" באוקראינה. על פי הדוח, הטנק השתתף באימונים צבאיים בדרום רוסיה, בחודש דצמבר 2022, באזורים שמהם כוח צבאי רוסי כבר פלש לגבולותיה של אוקראינה.

במקביל, הדגישו הבריטים כי כל פריסה של הטנק צפויה להיות החלטה "בסיכון גבוה", עבור רוסיה. הטנק המתקדם היה בפיתוח במשך 11 שנים, והמהלך פיתוחו סבל מעיכובים, צמצום בסד"כ המתוכנן ודיווחים על בעיות קשות בייצור. הדוח הוסיף כי "הטנק הוא אתגר גדול עבור רוסיה והשרשרת הלוגיסטית שלה באוקראינה, מכיוון שהוא גדול וכבד הרבה יותר משאר הטנקים של הצבא הרוסי". אם רוסיה תחליט בסופו של דבר להשתמש בטנק, "זה יהיה בעיקר למטרות תעמולה - המפקדים לא צפויים לסמוך עליו", כך על פי הדוח.

T-14 במהלך מצעד צבאי במוסקבה (צילום: רויטרס)
T-14 במהלך מצעד צבאי במוסקבה (צילום: רויטרס)

T-14 במהלך מצעד צבאי במוסקבה (צילום: רויטרס)
T-14 במהלך מצעד צבאי במוסקבה (צילום: רויטרס)

בתוך כך, גם אוקראינה ממשיכה בחיפוש אחר נשק מתקדם. אמש דווח בניו יורק טיימס כי ארה"ב תספק לאוקראינה פגזי ארטילריה המאוחסנים בישראל. לפי הדיווח, "המאגר העצום מספק נשק ותחמושת לפנטגון במזרח התיכון, כאשר ארה"ב אפשרה לישראל לגשת לאספקה במצבי חירום". עוד דווח, כי ארה"ב הבטיחה לישראל כי תחדש את המלאי.

אסטרטג נשק לשעבר בבית הלבן, מארק פ. קנסיאן, אמר כי "כאשר קו החזית נמצא ברובו במצב נייח, הארטילריה הפכה לזרוע הלחימה החשובה ביותר". ניתוח נוסף שפורסם בחודש שעבר על ידי המכון לחקר מדיניות, הראה כי אוקראינה תמשיך לקבל אספקה קבועה של תחמושת, במיוחד ארטילרית, כמו גם חלקי חילוף קריטיים.

צבא אוקראינה (צילום: REUTERS/Valentyn Ogirenko)
צבא אוקראינה (צילום: REUTERS/Valentyn Ogirenko)

ארה"ב שלחה עד כה, או התחייבה, לשלוח לאוקראינה יותר ממיליון פגזים 155 מ"מ. חלק נכבד, אם כי פחות ממחצית, נמצא בישראל ובקוריאה הדרומית. בתוך כך, הצבא האוקראיני משתמש בכ-90 אלף פגזי ארטילריה בחודש, פי שניים מהקצב שבו הם מיוצרים על ידי ארה"ב ומדינות אירופה יחד. 

גורמים רשמיים בפנטגון אמרו כי הם חייבים להבטיח שבזמן שארה"ב מחמשת את אוקראינה, המלאי האמריקאי לא יירד לכמות נמוכה "בצורה מסוכנת". על פי הדיווח בעיתון, לדברי שני בכירים ישראלים, ארה"ב הבטיחה לישראל כי היא תחדש את המלאי בישראל. דובר הפנטגון, פטריק ריידר, הצהיר כי "אנחנו בטוחים שנמשיך להיות מסוגלים לתמוך באוקראינה כל עוד יידרש, ובטוחים שנוכל להמשיך לשמור על רמת המוכנות החיונית להגנה על האומה שלנו".