120 מנהיגים, חברי פרלמנט ודיפלומטים מרחבי אירופה התכנסו בפראג ויבקרו במחנה הריכוז לשעבר טרזינשטאט, שם ידליקו נרות לזכר 80 אלף הקורבנות היהודים.

איגוד הארגונים היהודיים באירופה, שמארגן את האירוע ואת הכינוס שנערך אתמול בפראג, פתח במבצע הדלקת הנרות לקראת יום השואה הבינלאומי, שיועברו לכל הפרלמנטים באירופה.

הכינוס עמד הפעם בסימן המלחמה בפייק ניוז והדיסאינפורמציה שבהם משתמשים האנטישמים, האנטי־ציונים ומכחישי השואה בימינו.

נשיא איגוד הארגונים היהודיים באירופה, הרב מנחם מרגולין, אמר בפתיחת הכינוס כי מה שקרה בטרזין הוא הדוגמה הטובה ביותר לפיייק ניוז ולטרגדיה שבאה בעקבותיהן. הנאצים השתמשו במחנה כ"חלון ראווה" כדי להדוף את הביקורת בעולם על התעללותם ביהודים בגטאות והציגו לכאורה אנשים מאושרים, כולל ילדים שאוכלים לשובע ומקיימים פעילות תרבותית מגוונת - כשאחר כך הועברו רובם ככולם למחנות ההשמדה. "טרזין זה מחנה שבו הנאצים ניסו להראות באמצעות מניפולציה של סרטים וצילומים 'גטו לדוגמה'", אמר.

"המתים בטרזין ומה שהגטו מייצג הם חלק מהמפה הרחבה יותר של השמדת מיליוני יהודים בשואה. היום, על רקע מגיפת הקורונה, המלחמה באוקראינה והשמצת ישראל, משתמשים האנטישמים באותן שיטות בדיוק. היהודי הוא השעיר לעזאזל. הקיטוב בפוליטיקה מסייע להפצת האנטישמיות".

החקיקה נגד השחיטה הכשרה באירופה היא חלק מאווירה זו. "פחות ופחות יהודים באירופה מרשים לעצמם להראות את יהדותם בלי חשש. אם היהודים יעזבו את אירופה, היא תינזק ולא רק הם". מרגולין קרא לשיתוף פעולה בין הפרלמנטים, ממשלות אירופה והקהילות היהודיות כדי להילחם בתופעה.

מנכ"ל המבצעים יורגוס פאפדאקיס מסר כי התופעה חורגת מגבולות אירופה. בארה"ב, שבה 2% יהודים, כוונו בשנה החולפת 59% ממעשי האלימות נגד יהודים.

סגן נשיא הפרלמנט האירופי אוטמאר קאראס עמד על הנטיות הפשיסטיות שמתפשטות היום באירופה. ניצול מחנה טרזין, גדעון לב בן ה־87, שמתגורר בארץ, עורר התרגשות כשסיפר על גורלו כילד בשואה וקרא לנאספים - שקמו על רגליהם וקיבלו את דבריו בתשואות - לפעול נגד כל גילוי של גזענות ושנאה דתית.

פרופ' אלכס ברן העומד בראש ארגון הלייבור נגד אנטישמיות הראה בהרצאה מבריקה ומתועדת כיצד כל הקלישאות האנטישמיות הקלאסיות, עוד מימי הביניים, מאומצות על ידי האנטישמים היום, כולל במפלגות השמאל כמו הלייבור הבריטי.

פריסקה טאבנו, דוברת מפלגתו של נשיא צרפת עמנואל מקרון, סיפרה על הדימויים האנטישמיים שהודבקו לנשיא צרפת כ"בובה של הציונים". לדבריה, אי אפשר לנהל היום שיח בתקשורת על המלחמה באנטישמיות, משום שהמתווכחים מטילים ספק בעובדות עצמן.

ציר הפרלמנט הבריטי כריסטיאן וייקפורד אמר שהאנטישמיות פורחת בתקופה של ה"פוסט־אמת", והביא לדוגמה את הצלחת המסע האנטישמי של הראפר קניה ווסט. ראשי חברת אדידס, שפיטרה את ווסט והעניקה תמיכה למלחמה באנטישמיות, זכו בפרס המלך דוד מטעם האיגוד.

נשיא הקהילה היהדית בפריז ז'ואל מרגי אמר כי העלייה המסיבית במספר צירי הימין בפרלמנט מדאיגה מאוד את יהודי צרפת, וכי הפייק ניוז הגדול ביותר הוא הגדרת ישראל כמדינת אפרטהייד, שזוכה לתמיכתם של פוליטיקאים צרפתים רבים.