תריסר מסמכים מסווגים נמצאו בביתו של סגן נשיא ארה"ב לשעבר, מייק פנס, באינדיאנה בשבוע שעבר, והועברו ל-FBI, כך דווח אמש ברשת CNN. על פי הדיווח, החטיבה לביטחון לאומי של סוכנות הריגול פתחה בבדיקה של המסמכים, וכיצד עשו את דרכם לביתו של פנס באינדיאינה.

המסמכים המסווגים התגלו בביתו של סגן הנשיא על ידי עורך דינו, לאחר הגילויים על חומר מסווג שהתגלה במשרדו הפרטי, ובמעונו של הנשיא ג'ו ביידן. עדיין לא ברור מה היא רמת הסיווג של המסמכים, אך מקורות המעורים בפרטים מסרו כי פנס הכחיש לאחרונה כי יש ברשותו מסמכים מסוג זה.

נשיא ארה''ב דונלד טראמפ וסגנו מייק פנס (צילום: רויטרס)
נשיא ארה''ב דונלד טראמפ וסגנו מייק פנס (צילום: רויטרס)

סגן הנשיא לשעבר, בממשל טראמפ, ביקש מעורך דינו לבצע חיפוש בביתו מתוך נקיטת זהירות. המקורות מסרו כי עורך הדין, מאט מורגן, בדק קופסאות המאוחסנות בביתו של פנס, ובעקבות כך מצא מספר קטן של מסמכים מסווגים. עורך הדין התריע על כך מיד לארכיון הלאומי, והוא הודיע למשרד המשפטים האמריקאי.

עורך הדין של פנס אמר לרשת CNN כי "ה-FBI ביקש לאסוף את המסמכים, ופנס הסכים". במכתב הרשמי שנשלח לארכיון הלאומי, כתב נציגו של פנס בארכיון, גרג ג'ייקוב, כי "המסמכים המסווגים נארזו בשוגג והועברו לביתו של סגן הנשיא. הוא לא היה מודע לקיומם של מסמכים רגילים או מסווגים במעונו האישי. פנס מבין את החשיבות הגבוהה של הגנה על מידע רגיש ומסווג, והוא מוכן לשתף פעולה באופן מלא עם הארכיון הלאומי".

עוד נמסר כי החומר המסווג אוחסן בקופסאות שהגיעו תחילה לביתו הזמני של פנס בווירג'יניה, לני שהועברו לאינדיאנה. הקופאסות לא היו באזור מאובטח, אך הן היו אטומות ונראה כי לא נפתחו עד לרגע הבדיקה. לאחר שהתגלו המסמכים המסווגים, הם הונחו בתוך כספת בביתו של פנס.

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

מציאת המסמכים במעונו של פנס מגיעים לאחר גילוי המסמכים המסווגים שנמצאו בביתו של הנשיא ביידן. עורך דינו של הנשיא עדכן השבוע כי מסמכים מסווגים נוספים נמצאו בביתו של הנשיא בווילמינגטון במהלך חיפוש שנערך במקום ביום שישי האחרון על ידי משרד המשפטים האמריקאי.

כזכור, לאחרונה מונה יועץ מיוחד לחקירת המסמכים המסווגים שהתגלו ברשותו של ביידן. חלק מהמסמכים המסווגים ו"החומרים הסובבים" הם מתקופת כהונתו של ביידן בסנאט, שם ייצג את דלאוור מ-1973 עד 2009, לדברי עורך דינו, בוב באואר. מסמכים אחרים היו מתקופת כהונתו כסגן נשיא בממשל אובמה, מ-2009 עד 2017. 

משרד המשפטים, שביצע חיפוש שנמשך למעלה מ-12 שעות, רשם גם כמה הערות שביידן כתב אישית כסגן נשיא, לפי עורך הדין, שהוסיף וציין כי הנשיא "הציע גישה לביתו כדי לאפשר לערוך חיפוש בכל המקום אחר רישומים פוטנציאליים של סגן נשיא וחומר מסווג פוטנציאלי". הנשיא ואשתו ד"ר ג'יל ביידן לא נכחו בבית במהלך החיפוש.