הנציג המיוחד של ארצות הברית לנושא איראן, רוברט מאלי, התראיין היום (שני) לרשת CNN, והדגיש כי "ארה"ב לא תהסס לנקוט כל צעד להפסקת התוקפנות של איראן". לדבריו, "האופציה הצבאית עם איראן על הפרק, אם המסלול הדיפלומטי ייכשל". זאת, על רקע ביקורו של שר החוץ האמריקאי, אנתוני בלינקן בישראל.

כמו כן, הנציג המיוחד של ארצות הברית לנושא איראן הוסיף כי "שאיראן קרובה להחזיק מספיק אורניום כדי לבנות פצצה גרעינית". דבריו מגיעים לאחר ההצרה של בלינקן בפגישתו עם רה"מ נתניהו כי "אנו מסכימים שאסור לאפשר לאיראן להגיע לנשק גרעיני, ודנו בהעמקת שיתוף הפעולה כדי להתעמת עם הפעילות מערערת היציבות של איראן באזור ומחוצה לו. בדיוק כפי שאיראן תמכה זבפעולות טרור נגד ישראלים, המשטר מספק כעת רחפנים שרוסיה משתמשת בהם כדי להרוג אזרחים אוקראינים חפים מפשע".

בלינקן ונתניהו (צילום:  עמוס בן גרשום לעמ)
בלינקן ונתניהו (צילום: עמוס בן גרשום לעמ)

מוקדם יותר, בלינקן התראיין לרשת "אל-ערביה" והדגיש כי איראן דחתה את ההצעה האחרונה שהוגשה לה לחזרה להסכם הגרעין. עוד הוא הוסיף כי בוושינגטון עדיין מאמינים כי הדרך הדיפלומטית היא הטובה ביותר, על מנת לפתור את סוגיית הגרעין האיראני.  

עוד הדגיש את תמיכת ארצות הברית בעם האיראני במסגרת "מחאת החיג'אב", שמתנהלת במדינה הפרסית במהלך החודשים האחרונים, וציין כי "צעירים איראנים מגנים על זכויותיהם הבסיסיות מול המשטר של טהראן". בלינקן ציין כי ההתמקדות האמריקאית נכון לעכשיו היא בדיכוי שעורך המשטר האיראני לאזרחי איראן ברחובות, וסתר את טענת משטר האייתולות, לפיה ארה"ב פועלת לשינוי המשטר במדינה. 

כזכור, בשבוע שעבר מסרו מומחים כי הטלת הסנקציות של המערב על איראן, בעקבות הדיכוי האלים של "מחאת החיג'אב" במדינה, מעידה על כך שהסכם הגרעין מתרחק, כך דווח בעיתון "National News" באיחוד האמירויות. על פי העיתון, האיחוד האירופי, בריטניה וארה"ב הטילו השבוע סנקציות חדשות על כמה בכירים איראניים, מה שהגביר את הלחץ על המשטר האיראני, בעקבות דיכוי המחאה במדינה.

פגישת החירום בין איראן למעצמות בנושא הסכם הגרעין (צילום: רויטרס)
פגישת החירום בין איראן למעצמות בנושא הסכם הגרעין (צילום: רויטרס)

עוד מסרו מומחים לעיתון האמירתי, כי הסנקציות האירופיות החדשות ישלחו "אזהרה דיפלומטית" לטהרן, שהאיחוד האירופי מתקרב לעמדות של ארה"ב וישראל, וכי התקווה להחייאת הסכם הגרעין דועכת. לדבריהם, נראה שאין תמריץ להחיות את הסכם הגרעין, אך המערב מעדיף להשאיר את הערוצים הדיפלומטיים פתוחים כדי להימנע מהסלמה עם איראן. יחד עם זאת, הקשחת העמדות של האיחוד האירופי, גורמת לכך שהוא והמדינות החברות בו, לא יוכלו עוד למלא את תפקיד "המתווך" בין איראן לארה"ב.

לאחרונה הצהיר שר החוץ האמריקאי כי "האיראנים הרגו את ההזדמנות לחזור הסכם הגרעין במהירות לפני חודשים רבים". בשיחה עם מקבילו הבריטי, ג'יימס קלברלי, כי "הייתה הזדמנות לחזור להסכם, היא אפילו אושרה על ידי כל הגורמים המעורבים - ארה"ב, רוסיה ואפילו סין". בלינקן הוסיף כי "היום הסכם הגרעין משנת 2015 כבר לא נמצא על סדר היום כעניין מעשי. זה לא בפוקס כרגע, אנו מרוכזים במה שמתרחש כעת בתוך איראן".