"מחאת החיג'אב" שפרצה באיראן, בעקבות מותה של הצעירה הכורדית מהסא אמיני, נחלשה אמנם בימים האחרונים, אך העדויות הקשות על הדיכוי האלים של המשטר האסלאמי ממשיכות לזרום. מפגינים ברפובליקה האסלאמית שוחחו הבוקר (שני) עם עיתון "הגרדיאן" הבריטי והעידו על אונס, אלימות ועינויים על ידי המשטר.

דורסה, אזרחית איראנית בת 25, תושבת מחוז גילאן בצפון המדינה, סיפרה כי ב-15 באוקטובר נעצרה במחסום שאויש על ידי עשרות שוטרים. היא סיפרה כי הייתה במכוניתה עם אחותה ושני חברים. לדבריה, השוטרים האיראנים ביצעו חיפוש במכוניתה, וכשנמצאו שתי פחיות ספריי צבע בתיקה של אחותה, "הגיהנום השתחרר".

כלא באיראן (צילום: רויטרס)
כלא באיראן (צילום: רויטרס)

דורסה טענה כי עיניהן היו מכוסות וידיהן היו קשורות מאחורי הגב ונדחקו לחלק האחורי של ניידת המשטרה. היא גם סיפרה שהן נלקחו לבניין, שם נאלצו לחתום על וידוי לפיו הפגינו נגד המשטר. לבדה בחדר החקירות, מעידה כי יכלה לשמוע את הצרחות של שני הגברים ששהו איתן ברכב. לאחר מכן, נלקחה לחדר אחר, כיסו את פניה בצעיף, הפשיטו אותה ואמרו לרופא שיכנס לחדר. "הוא נגע בי", מספרת דורסה, ומוסיפה כי "לקח חפץ והחדיר אותו לנרתיק שלי. הוא המשיך לחדור אלי עם החפץ, בעוד היד השנייה נוגעת בכל גופי. קפאתי, ועדיין כאב לי מכל האגרופים שקיבלתי בחקירה".

בתוך כך, ארגון "אמנסטי אינטרנשיונל" דיווח כי שלושה מפגינים צעירים, בשנות ה-20 וה-30 לחייהם, ספגו עינויים מחרידים, כולל "הלקאות, מכות חשמל, תלייה הפוכה ואיומי אקדח". עוד נמסר מארגון זכויות האדם כי אחד הגברים נאנס ואחד נוסף הותקף מינית על ידי סוהרים בעת שהותו במעצר. "הגרדיאן" שוחח עם 11 מפגינים נוספים, נשים וגברים, הטוענים כי גם הם ספגו אונס, אלימות מינית, מכות ועינויים בבתי המעצר של המשטר.

מחאת החיג'אב בטהרן (צילום:  REUTERS/Stringer)
מחאת החיג'אב בטהרן (צילום: REUTERS/Stringer)

מחאות באיראן (צילום: רויטרס)
מחאות באיראן (צילום: רויטרס)

לפני כחודש, המשטר באיראן הוציא להורג שני צעירים בני 20 ו-22 שנתלו לאחר שהואשמו ב"רצח" לכאורה של חבר בכוחות הביטחון במהלך אחת ההפגנות בעיר ממערב לטהרן. למרות מאמצים בינלאומיים לבטל את הוצאתם להורג של שני המפגינים, בית המשפט העליון באיראן אישר את גזר הדין.

כמו כן, בחודש ינואר האחרון, התקשורת הממלכתית באיראן דיווחה כי עלי רזא אכברי, סגן שר ההגנה לשעבר המחזיק באזרחות בריטית, הוצא להורג לאחר שהורשע בריגול עבור הממלכה הבריטית. בהודעה שפרסמה סוכנות הידיעות "מיזן", נכתב כי אכברי נידון למוות באשמת "שחיתות ופעולה נרחבת נגד ביטחון הפנים והחוץ של המדינה באמצעות ריגול עבור שירות הביון של ממשלת בריטניה". 

כמו כן, נטען כי היא מעורב בחיסול של מדען הגרעין מוחסן פחריזאדה, ב-2020, בפעולה שיוחסה אז למוסד הישראלי.שר החוץ הבריטי, ג'יימס קלברלי, תקף אמש את הרפובליקה האסלאמית ודרש ממנה למנוע את הוצאתו להורג. לדבריו, "גזר דין המוות הוא מניע פוליטי". זאת לאחר שרדיו BBC בפרסית פרסם הודעה מוקלטת ובה נשמע אכברי כשהוא מודה בפשעים שביצע