שגרירת ישראל בטורקיה, אירית ליליאן, שוחחה הערב (שני) עם ענת דוידוב ב"איפה הכסף" ב-103FM והתייחסה לאסון הכבד במדינה - רעידת האדמה שגבתה את חייהם של יותר מ-1,800 בני אדם.

"פעמון אזהרה": האם ישראל ערוכה לרעידת אדמה עוצמתית?

"אנקרה עצמה אמנם חוותה היום רעידה קטנה, מן הדהוד של הרעידה שהייתה בצהריים. אנשים יצאו מבניינים לרחוב, זה כמו הדברים שחשתם בארץ. המראות הקשים כמובן מגיעים מאזור האסון, זה מסוג הדברים שלא יתוארו. בתים שעומדים על תילם וקורסים מול העיניים כמו מגדלי קלפים. העובדה שכמות ההרוגים והפצועים עולה מרגע לרגע באופן ממש אקספוננציאלי, כל רגע שפותחים את האתר של רשויות החירום יש עוד ועוד וזה עוד לפני שהחלו לפנות את ההריסות. זה נורא, זה שובר לב", פתחה ליליאן. 

לאחר מכן התייחסה לסוגיית הישראלים המתגוררים במדינה: "יש ישראלים באנקרה, אבל לא הרגישו את זה במרחק הזה. טורקיה היא מדינה ענקית, מאוד קשה לנחות ולהמריא. זה פשוט נורא". 

בהמשך התייחסה למשלחת הסיוע הישראלי: "את מבצע הגשת הסביוע ההומניטרי לטורקיה מנהלות כל רשויות החירום הלאומיות, אך ההובלה של משרד החוץ. צוות ראשוני יגיע ממש בשעות הקרובות, בעקבותיהם מטוסי סיוע כבדים יותר עם צוותי חילוץ והצלה, צוות של השגרירות עושה דרכו אל המקום. מקווים שבאמת ניתן יהיה לחבור כל הכוחות יחדיו כדי שיהיה אפשר להגיש סיוע כמה שיותר מהר כמו מדינות אחרות בעולם. ניתן לנחות רק בשדות תעופה מסוימים, לא בכולם. אזור האסון נרחב, עדיין לא ברור באעיזה חלק ממנו יועסקו הצוותים הישראלים. מדובר על עשרה מחוזות שונים בהם מאות רבות של בתים קרסו". 

על הסיוע הישראלי לסוריה אמרה: "זה בהחלט תקדים, אבל מן הסתם סוג כזה של סיוע לא עובר דרך השגרירות הישראלית בטורקיה. אנו מתמקדים בסיוע לעם הטורקי. באזורים שנפגעו יש הרבה מאוד פליטים מסוריה, ורובם מתרכזים באזורי האסון. אלו אנשים שכבר איבדו את ביתם יותר מפעם אחת". 

"אנחנו מדברים על אסון שטורקיה לא ידעה כמותו. רעידה דומה הייתה ב-99 וישראל הייתה אחת הראשונות שהגישו עזרה, כולל בניית כפר לאלו שאיבדו את ביתם. הסיוע שישראל הגישה אז משמש כעוגן מאוד חשוב ביחסים, אין אדם בטורקיה שלא זוכר שישראלים הוציאו אנשים מבין ההריסות. אני בטוחה שהצוותים שיגיעו הם מיטב המומחים בתחום, אין לי אלא לקוות שהם יצליחו להציל חיי אדם. אנו במצב בו כל רגע קובע. האזור בו חלה רעידת האדמה די מורגל ברעידות אדמה קטנות. יש כאן תוכניות מאוד עמוקות לטיפול ברעידות אדמה, איכות בנייה זה סיפור אחר וזה מאוד משתנה ממחוז למחוז. כוחות ההצלה מתרגלים פינוי מהריסות על בסיס קבוע, לי לא זכור שזה נעשה אצלנו. אני יכולה לקוות שאנחנו מוכנים היטב, ושלא נזדקק לידע הזה אף פעם", סיימה ליליאן את דבריה. 

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm