למעלה מ-6,500 בני אדם נספו ברעידת אדמה עזה שפקדה את גבול טורקיה וסוריה אתמול (שני) והורגשה גם בישראל, כאשר רעידה חזקה נוספת התרחשה במהלך ניסיונות החילוץ. מדינות רבות הודיעו כי ישלחו כוחות כדי לסייע לטורקיה להתמודד עם האסון הכבד. הנשיא רג'פ טאיפ ארדואן אמר כי מדובר באסון הגדול ביותר מאז הקמת המדינה והכריז על שבעה ימי אבל. 

מדריך תיירים בטורקיה: "כולם מפחדים, חוששים מרעידת אדמה נוספת"
בצוות החילוץ הישראלי שייצא לטורקיה מתריעים: "כנראה הקטסטרופה גדולה בהרבה"

נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן, התייחס לרעידת האדמה הקשה, ומסר: "החלטנו להכריז על מצב חירום, על מנת שפעולות החיפוש וההצלה יתבצעו במהירות. "3,549 אזרחים איבדו את חייהם, ו-22,168 אזרחים נפצעו. העובדה שלמעלה מ-8,000 מאזרחינו חולצו מההריסות היא ההקלה הגדולה ביותר שלנו".

"אנו עומדים בפני אחד האסונות הגדולים ביותר לא רק בהיסטוריה, אלא גם של העולם", ציין ארדואן והוסיף: "הקצבנו 100 מיליארד לירות לטיפול באסון. מתקיימים מאמצים רבים עם רוח התגייסות רבה באזורי מוכי האסון. הוא פירט בנוגע לסיוע: "53,317 אנשי חיפוש והצלה פועלים באזורי ההאיסות, והמספר הזה רק הולך וגדל". 

ארדואן (צילום: רויטרס)
ארדואן (צילום: רויטרס)

בתוך כך, לפנות בוקר הורגשה רעידת אדמה נוספת, בעוצמה 5.6, וכעבור כמה שעות הורגשה רעידה בעוצמה 5.7. סגן נשיא טורקיה אמר כי מאז אתמול נרשמו במדינה 312 רעידות משנה.

נמל איסקנדרון שבדרום המדינה, ניזוק אף הוא באופן קשה, עקב רעידת האדמה. כל הפעולות במקום נעצרו עד להודעה חדשה, וטרם ברור מתי הנמל יחזור לפעילותו הרגילה, כך נמסר מחברת הספנות "AP Moller Maersk". 

נמסר כי בשלב זה מספר פעילויות של הנמל הופנו לנמל מרסין שבמדינה ולנמל במצרים. דווח כי מאות מכולות בנמל החלו להעלות עשן שחור וסמיך, מיד לאחר הרעידה הקשה. 

משלחת החילוץ וההצלה הישראלית נחתה בשדה התעופה באדאנה באזור רעש האדמה. לאחר היערכות ראשונית, צוותי החילוץ יעשו את דרכם לאזורי האסון ושם יחלו בפעולות החילוץ. אנשי משרד החוץ פעלו במהלך הלילה למול השלטונות התורכים כדי לאפשר את קליטת הכוחות ונערכים לקבלת בית החולים שדה שצפוי להגיע בהמשך.

מסתמן כי משלחת ישראלית להקמת בית חולים שדה בטורקיה לא תצא היום, בעיקר ממתינים לאור ירוק מהטורקים האם הם צריכים ובכלל מעוניינים. גם לגבי הסיוע ההומניטרי לסוריה אין חדש בשלב הזה וכלל לא בטוח שיצא לפועל למרות ההצהרות המוקדמות.

משלחת צה''ל לטורקיה (צילום: דובר צה''ל)
משלחת צה''ל לטורקיה (צילום: דובר צה''ל)

רב סרן הדס ערן, קצינת פיקוד העורף מהמשלחת הישראלית לטורקיה, סיפרה ל-103FM: "נערכים, מתכוננים, מקווים לצאת לכיוון ההרים והמוקדים. בשלב הזה אנו מכוונים להגיע לאחד ממוקדי הרעש, אוספים מידע ומנסים להתמקד באותם מבנים ומקומות שאנו מעריכים שיש פוטנציאל לכודים חיים, לעשות את המיטב כדי להציל חיים, זו המשימה". 

היערכות משלחת צה"ל "ענפי זית" בבסיס נבטים. צילום: דובר צה"ל

"כוחות החילוץ מוכוונים למאמצי החילוץ, הקמת בית חולים זו משימה חשובה ונפרדת. אנחנו נעזרים בתוכניות ובאנשים מקומיים, ומוצאים את הדרכים לעקוף את המכשולים ולהגיע ליעד, אבל אין ספק שזה אתגר לא פשוט, אבל זה חלק מהמשימה. אל המקום שאנו מתעכננים להגיע יש גישה לכלי רכב, כרגע לא מדובר על הטסה נוספת. אנו נמצאים כאן כ-150 איש, יש פה אנשי מילואים, כוחות סדירים ממגוון מקצועות, כל אנשי המקצוע שאנחנו עובדים איתם במשימת החילוץ, מחלצים, כלבנים, רופאים, יש כאן גם אנשי מודיעין והנדסה, בנוסף לכל המעטפת של אנשי לוגיסטיקה ותקשוב, כולנו לטובת המשימה. הבאנו ציוד חילוץ ועזרים טכנלוגיים, עזרים שאנו משתמשים בהם לאיתור לכודים. אנו מתוכננים להיות פה בין שבוע לעשרה ימים, הכל מאוד דינמי ותלוי במשימה. כל יום אנחנו לומדים ומעריכים את המשימה", הוסיפה רס"ן ערן.

סייעה בהכנת הכתבה: מיכל קדוש, 103fm.