ארכיאולוגים בספרד איתרו בית כנסת נדיר מימי הביניים במבנה ששימש כמועדון לילה בעיר אוטררה שבחבל אנדלוסיה בדרום־מערב המדינה.

צוות בהובלתו של הארכיאולוג מיגל אנחל דה דיוס חיפש אחר בית הכנסת בעקבות כתביו של הכומר וההיסטוריון רודריגו קארו, שכתב בשנת 1604 כי "לאנשים היהודים היה בית כנסת במקום שבו עומד כעת בית החולים דה לה מיסקריקורדיה".

בסוף השנה שעברה, אחרי שנתיים של חיפושים, איתרו הארכיאולוגים את המקום של ארון הקודש ואת אולם התפילה, ובנוסף הם מצאו את החדר הסמוך שהיה שייך לרב, בית ספר רבני ואכסניה עבור המתפללים. "זה היה כמו לפצח כתב חרטומים", אמר דה דיוס כאשר בית הכנסת הוצג לתקשורת השבוע. "ברגע שהיה לנו את המפתח, הכל התחבר".

לפי הארכיאולוג, בית הכנסת היה פעיל מהמאה ה־13, כאשר היהודים הגיעו לאזור על פי הזמנתו של המלך אלפונסו העשירי, עד גירוש ספרד בשנת 1492. לאחר מכן, המבנה הפך לבית חולים כנסייתי ובהמשך שימש כבית ספר, ובשנים האחרונות גם כמועדון לילה וכאולם מופעים.

"זה כמו חלון, רמקול שדרכו היהודים הספרדים יכולים לדבר אלינו", ציין דה דיוס. "אם נתרכז, נוכל לשמוע וללמוד המון דברים על מי שהם ולמה אנחנו נמצאים איפה שאנחנו. זו הזדמנות לחשוב על המקום של התפוצה הספרדית כיום".

ראש העירייה חוזה מריה ויאלובוס בירך על הגילוי - בית הכנסת הרביעי בלבד מימי הביניים שהתגלה בספרד - ואמר כי הכוונה היא לפתוח את האתר לביקורים. "זה מבנה יוצא דופן שהיה חלק מההיסטוריה של אוטררה ושל חיי תושביה במשך 700 שנה", אמר. "הבניין הזה נולד במאה ה־14 ועשה את כל הדרך למאה ה־21".