שלטון הטליבאן באפגניסטן ממשיך בדיכוי נגד הנשים במדינה: לאחר שארגון הטרור האסלאמי אסר על נשים ללמוד במסגרות להשכלה גבוהה או לעסוק בכל תחום על מנתן לפרנס את עצמן, כעת הארגון גם אסר עליהן להשתמש באמצעי מניעה. זאת, בטענה כי השימוש באותם אמצעים, הוא "קונספירציה של המערב לשלוט באוכלוסייה המוסלמית".

על פי הדיווח בעיתון "הגרדיאן" הבריטי, בטליבאן עברו מדלת לדלת, בשתי הערים המרכזיות במדינה, והורו לבתי המרקחת לפנות את המדפים מכל התרופות והמכשירים למניעת הריון. בעל חנות בבירה סיפר כי "הם הגיעו לחנות שלי כמה פעמים, איימו עלי בנשק והורו לא למכור יותר גלולות למניעת הריון. הם בודקים באופן קבוע כל בית מרקחת בקאבול, הפסקנו למכור את המוצרים".

הטליבאן (צילום: רויטרס)
הטליבאן (צילום: רויטרס)

מיילדת ותיקה שביקשה להישאר בעילום שם, סיפרה כי איימו עליה מספר פעמים. לדבריה, מפקד בטאליבן ציווה בפניה "לא לצאת החוצה ולקדם את התפיסה המערבית של שליטה באוכלוסייה, זו עבודה מיותרת". בעל חנות נוספת בקאבול, סיפר כי "פריטים כמו גלולות למניעת היריון וזריקות שונות אסורות למכירה בבתי המרחקת, החל מתחילת החודש, ואנו חוששים מדי למכור את המלאי הקיים".

זיינב, אזרחית אפגנית ואם לתינוקת בת שנה וחצי, סיפרה בדאגה כי "השתמשתי בסתר ב אמצעי מניעה כדי להימנע מהריון מיידי. אני רוצה לגדל את הבת שלי עם מוסדות בריאות וחינוך נאותים, אבל זה ניפץ לי את החלומות, כשהמיילדת בשבוע שעבר הודיעה לי שאין לה כדורים וזריקות למניעת הריון. עזבתי את בית הספר כדי להתחתן, ואני לא רוצה שגורל הבת שלי יהיה זהה לשלי. אני מחפשת עתיד אחר עבור הבת שלי, התקווה האחרונה לתכנן את חיי הסתיימה".

נשים באפגניסטן מפגינות נגד הטליבאן (צילום: רויטרס)
נשים באפגניסטן מפגינות נגד הטליבאן (צילום: רויטרס)

בתוך כך, שבנם נסימי, פעילה חברתית וילידת אפגניסטן, אשר פועלת בבריטניה, סיפרה כי "הטאליבן לא שולט רק על זכותן של הנשים לצאת לעבוד וללמוד, אלא כעת גם על גופן. זוהי זכות אנושית בסיסית לקבל גישה לשירותי תכנון משפחתי ואמצעי מניעה ללא כפייה. האוטונומיה הזו היא מרכיב חשוב וחיוני בזכות הנשים לשוויון, אי-אפליה, חיים ופוריות".

בחודש דצמבר האחרון, הודיע ארגון הטרור, כי על פי הוראת הארגון באמצעות צו מיוחד שהוציא, נשים מקומיות לא יוכלו לעסוק עוד בעבודה, ולמעשה היכולת להתפרנס תילקח מהם. במסגרת ההחלטה, ארגון הטרור הודיע לכל הארגונים הלא-ממשלתיים המקומיים והזרים (NGO) למנוע מעובדות להגיע לעבודה. דובר משרד הכלכלה המקומי אישר את דבר המכתב, ואף הוסיף כי הנשים לא הורשו לעבוד עד להודעה חדשה, משום "שחלקן לא דבקו בפרשנות הממשל לקוד הלבוש האיסלאמי לנשים".