שגריר אוקראינה בישראל יבגן קורניצ'וק אמר היום (רביעי) בריאיון לכלי תקשורת במדינתו כי ישראל עובדת על פרויקט פיילוט של מערכת התרעה מוקדמת נגד טילים ומל"טים עבור קייב. לדבריו, המערכת צפויה למקד את ההתראות רק סביב האזורים שבסיכון והיא צפויה לתת "אות מיוחד" המציין מה זמן ההגעה הדרוש למרחב המוגן. 

במהלך ביקור שר החוץ: זלנסקי העביר לנתניהו הזמנה לבקר בקייב
זלנסקי: "פוטין יפלוש למדינות פוסט סובייטיות נוספות, מחכים למערכת קלע דוד מישראל"

"כמובן שאנחנו צריכים מערכת כזו, עבדנו עליה כבר ארבעה חודשים. במהלך הביקור, ישראל אישרה שהם ישלימו את פרויקט פיילוט עבור קייב בתוך שלושה חודשים. זה חשוב מאוד עבור אוקראינה, ולכן ביקשנו שזה יקרה מוקדם יותר", אמר קורניצ'וק וציין  שפרויקט ההתרעה.

מוקדם יותר השבוע חשף קורניצ'וק כי ישראל סירבה להעביר לידי אוקראינה מערכת הגנה אווירית מדגם "MIM-23 הוק". לדבריו, "בדקנו את הנושא הזה מול משרד הביטחון של ישראל . למעשה, המערכות הללו הוצאו משימוש לפני עשר שנים והן במצב גרוע. כלומר, הנספח הצבאי אישר לצערי שאין מה להעביר. הם באמת משנות ה-60, זו לא כוונה רעה, זו שאלה של חוסר המעשיות של העברת 'זבל שלא עובד'", אמר השגריר.

שגריר אוקראינה בישראל, יבגן קורניצ'וק (צילום: אבשלום ששוני)
שגריר אוקראינה בישראל, יבגן קורניצ'וק (צילום: אבשלום ששוני)

כזכור, בפגישת שר החוץ אלי כהן ונשיא אוקראינה זלנסקי, דרשו האוקראינים מישראל אמצעים הגנתיים. בסיום הפגישות, הוסכם בין היתר על העברת אותה מערכת בטווח זמן של שלושה עד שישה חודשים. 

אתמול אמרו יו"ר ועדת החוץ והביטחון יולי אדלשטיין וחבר הכנסת זאב אלקין בפגישתם עם נשיא אוקראינה כי יש צורך בשינוי המדיניות הישראלית והגברת הסיוע לאוקראינה. "עלינו להפסיק לחשוש, ולנקוט עמדה חד משמעית פעילה בהתאם לערכי המוסר הבסיסיים, כפי שמצופה מכל מדינה מערבית. עלינו לסייע לאוקראינה בכל התחומים שבהם טכנולוגיות ישראליות, כולל צבאיות, יכולות לסייע להגן על האוכלוסייה האזרחית, על חירותה ועצמאותה", אמרו.