הרשתות החברתיות בשפה הערבית סוערות ביממה האחרונה בעקבות ההחלטה של הרשויות בעומאן לאפשר לחברות תעופה ישראליות לעבור בשטחה האווירי בדרכן למזרח הרחוק. משתמשים רבים, בהם גם תושבי עומאן בעצמם, גינו את ההחלטה של הסולטנות, וראו בה כצעד לכיוון "נורמליזציה עם ישראל". בעקבות כך, ההאשטאג "#עומנאים_נגד_נורמליזציה הציף את רשת הטוויטר והביע את התנגדותם להחלטת הרשויות.

בתוך כך, רבים מהמצייצים התייחסו לפעילות הביטחונית בשכם, בה על פי הדיווחים, חוסלו כעשרה מחבלים ועשרות אחרים נפצעו. אחד המשתמשים צייץ כי "הכיבוש ביצע טבח בשכם, והיום עומאן מאפשרת למטוסים ישראליים לעבור דרכה". המשתמש "עבדאללה פאדי", המתגורר בסולטנות, צייץ כי "מה זו הבגידה הזו? יום לאחר שנהרגו חפים מפשע בשכם אנחנו פותחים את המרחב האווירי לרוצחים? זו אל מדינה שאנחנו צריכים לעמוד איתה בהסכמים בינלאומיים, זו ישות גודלת ותוקפנית שמפרה הסכמים מדי יום".

משתמש אחר העונה לשם נאסר, ומציג עצמו כמי שחוקר את ההיסטוריה העומאנית, צייץ כי "הישות הציונית היא לא מדינה, היא כנופיה שגנבה את פלסטין, הרגה את אנשיה ושדדה את שטחה. הם ממשיכים עם הפשע שלהם על ידי הריגת ילדים מול עיני העולם. באשר להצהרות הסולטנות, הן תמיד מתעלמות מכך".

כמו כן, צייצן אחר שלצד שמו מתנוסס הדגל הפלסטיני, כתב כי "נורמליזציה על צורותיה השונות היא פגיעה ישירה ברצונו של העם העומאני, הנורמליזציה עם הישות הציונית לא תיסלח, זה פשע גדול". במקביל, נכתב כי "בצער רב, מתאפשרת כעת חציית המטוסים הציוניים מעל שמי סולטנות עומאן. רוב העם העומאני דוחה את הצעד הזה, הנוגד את הערכים, העקרונות, האנושיות ואת הצו המלכותי בדבר החרמת הישות הציונית".

כאמור, עומאן הודיעה אמש על אישור מעבר של טיסות חברות תעופה ישראליות בשטח האווירי שלה. ההודעה באה לאחר חודשים של מגעים בין משרד החוץ לבין הרשויות בעומאן. בהצרה העומאנית נכתב: "בהתאם להוראות אמנת שיקגו משנת 1944 וביישום הדרישות הבינלאומיות של אי-אפליה בין כלי טיס אזרחיים מול כל מדינות ארגון התעופה האזרחית הבינלאומית, אנו מאשרים כי המרחב האווירי של סולטנות עומאן פתוח לכל הכלים האוויריים העומדים בתנאים למעבר במרחב האווירי של עומאן".

מטוס אל על (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)
מטוס אל על (צילום: יוסי אלוני, פלאש 90)

האישור שניתן מצטרף לאישור של ערב הסעודית ויאפשר קיצור משך הטיסות מישראל ליעדים באסיה ביותר משעתיים, ובכך יהפוך את חברות התעופה הישראליות לתחרותיות יותר ויפחית משמעותית את מחירי הכרטיסים בישראל. 

שר החוץ אלי כהן: ״מדובר בהחלטה היסטורית ומשמעותית עבור הכלכלה הישראלית ולמטייל הישראלי. אני מודה לראש הממשלה בנימין נתניהו, למל"ל, למנכ"ל משרד החוץ רונן לוי ולעובדי המשרד המסורים שפעלו למען אזרחי ישראל והכלכלה הישראלית. תודה מיוחדת לידידנו סולטן עומאן ולידידינו בארצות הברית שליוו אותנו לאורך כל המהלך".