חשש בנאט"ו? מכון החשיבה Royal United Services Institute (RUSI) הפועל מלונדון פרסם היום (שני) דוח צבאי ובו נחשפו שורה של ליקויים בחילות האוויר האירופיים במשך שנים, "אשר נדרשים לתיקונים דחופים נוכח התוקפנות של מוסקבה ובייג'ינג". על פיה הדוח, "יכולות קריטיות נעלמו מחילות האוויר, וזה יכול לפגוע בעליונות האווירית מול רוסיה, או כל יריב אווירי מודרני אחר".

עוד נכתב, כי הליקויים שנמצאו הופיעו במערכת הגנה ויכולות תקיפה ארוכות טווח. על פי כותבי הדוח, "הכח האווירי הוא עיר כוח האש של נאט"ו, ושמירה על כך היא מפתח להרתעת הצבא הרוסי. חילות האוויר של נאט"ו התנוונו בעשורים האחרונים". הניתוח המפורט בחן כמה היבטים בחילות האוויר, כמו חוזר תחזוקה והכשרה, והחזקת אמצעי לחימה להשמדת ההגנה האווירית של האויב. 

חיילי ברית נאט''ו בתרגיל (צילום: רויטרס)
חיילי ברית נאט''ו בתרגיל (צילום: רויטרס)

בכיר בצבא הבריטי לשעבר, מרשל בדימוס שון בל, "הפלישה של פוטין הוכיחה שהמערב לא יכול להרשות לעצמו להיות שאנן בנוגע להגנתו. הפחתה בהוצאות הביטחון בתום המלחמה הקרה הותירה פערים משמעותיים ביכולת הצבאית שלנו". בנוסף, אמר כי "הדוח אינו מפתיע, חילות האוויר התמקדו באיומים לא רלוונטיים, האיומיים האמיתייים על הביטחון זכו להתעלמות. המלחמה בטרור ייבשה את משאבי הכוח של חיל האוויר".

הדוח של RUSI גם הזהיר את נאט"ו כי הברית צריכה להיות מוכנה לכך שתשומת ליבה של ארה"ב תהיה ממוקדת על סין. גורם המעורה בפרטים אמר כי "האיום הסיני פירושו שפחות נכסים צבאיים אמריקאים יהיו זמינים כדי לחזק את אירופה. כלומר, רוסיה תוכל להפיק מכך את המרב. סין היא המקום שבו מתמקדת ארה"ב. אין ספק שרוסיה מרוויחה מכך שהפוקוס של ארה"ב מתמקד בצבא הסיני".