מלחמת רוסיה-אוקראינההשימוש במל"טים ומזל"טים בשדה הקרב באוקראינה הפך כבר מזמן לדבר שבשגרה, עבור שני שני הצדדים. בעוד שרוסיה רכשה עשרות כלי טיס בלתי מאוישים מאיראן, אוקראינה השתמשה בעיקר בכלי טיס שניתן לרכוש בכל חנות אינטרנטית. בתוך כך, ה"דיילי מייל" הבריטי נתן הצצה לתוך "המלאכים השומרים", היחידה בצבא האוקראיני שאחראית על הפעלת כלי הטיס הבלתי מאוישים בקווי החזית מול הצבא הרוסי.

צוות העיתון סקר את פעילות הכוחות באזור חבל דונבאס, שבמזרח אירופה, שם נערכים קרבות עזים עם הצבא הרוסי. מפקד היחידה הוא רב"ט דניס שמרדק, שלדבריו עסק בכלל בחקלאות לפני המלחמה. רב"ט שמרדק סיפר כיצד השימוש בכלי הטיס הבלתי מאוישים שינה את זירת הקרב מבחינתה של אוקראינה. לדבריו, בעזרת הטאבלט שבידיו, כשמעליו מרחף כלי הטיס, יכול להבחין בקלות במיקומו של הצבא הרוסי.

הכטב''ם האיראני שחשף הנשיא הרצוג (צילום: ללא קרדיט)
הכטב''ם האיראני שחשף הנשיא הרצוג (צילום: ללא קרדיט)

עוד שיתף, כי לאחרונה הצליח לזהות בעזרת המזל"ט, כי הכוחות הרוסים נמצאים במפעל שנמצא כמה קילומטרים ספורים בלבד מהכוח שבו הוא נמצא. לדבריו, במידה ותהיה ארטילריה זמינה, הצבא האוקראיני לא יהסס להפציץ את המפעל. היחידה המיוחדת נשענת בעיקר על כלי טיס בלתי מאוישים קטנים, אשר יכולים לשאת חומר נפץ במידה מוגבלת, כמו ה-Mavic 3, שניתן לרכוש ברשת. "כלי הטיס הבלתי מאוישים לא פועלים רק למשימות תקיפה, אלא גם למשימות מעקב, ומגנים על יחידות החי"ר, לקראת כל מתקפת פתע, ובעקבות כך, שמה של היחידה הוא 'המלאכים השומרים'", סיפר.

בחודש פברואר האחרון, דווח ב"וול סטריט ג'ורנל", כי רוסיה ואיראן מקדמות תכניות להקמת מפעל חדש לייצור מזל"טים על אדמת רוסיה. לפי הדיווח, מדובר במפעל שיוכל לייצר לפחות 6,000 מל"טים בתכנון איראני. לטענת הגורמים שצוטטו בכלי התקשורת האמריקני, משלחת איראנית רמת דרג נחתה ברוסיה בתחילת ינואר כדי לבקר באתר שבו מתוכנן לקום המפעל, וזאת על מנת לסגור את הפרטים האחרונים טרם הוצאת הפרויקט לפועל. 

שתי המדינות שואפות, כך נראה, לבנות מל"טים מהירים יותר, שעלולים להוות אתגר של ממש עבור מערכות ההגנה האוויריות של אוקראינה.  טהרן כבר סיפקה למוסקבה מאות מל"טים שבהם השתמשה האחרונה כדי לפגוע במטרות צבאיות ואזרחיות באוקראינה, כך לפי בכירים בבית הלבן. ממשלת ביידן הזהיר כי המדינות מפתחות "שותפות הגנה מלאה", במסגרתה הכשירה רוסיה טייסים איראנים להטסת מטוסי קרב רוסים, מתוך כוונה להעביר את המטוסים לידי איראן עד סוף השנה.