לאחר המחאות נגד הרפורמה המשפטית, כלי התקשורת בעולם סיקרו באופן נרחב גם את נאומו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, בו הודיע על עצירת החקיקה. בין היתר, התייחסו בעולם לתסבוכת הפוליטית שאליה נכנס נתניהו בעקבות עצירת החקיקה, ותהו האם המחאות יימשכו?

בעיתון "הניו יורק טיימס" סיקרו בהרחבה את נאומו של ראש הממשלה, והקדישו לו שלוש ידיעות ראשיות. "ראש הממשלה נתניהו נסוג מתיקון מערכת המשפט לנוכח המחאה הציבורית הזועמת שהכניסה את ישראל לאחד המשברים העמוקים בתולדותיה", נכתב. עוד ציינו בעיתון כי "בשבועות האחרונות נתניהו לא התפשר בנושא הרפורמה, גם כאשר מאות אלפים הפגינו בחוץ, ולאחר שפיטר את שר הביטחון שהציע לעכב את החקיקה".

המחאה נגד הרפורמה המשפטית מחוץ לכנסת (צילום:  אריק מרמור, פלאש 90)
המחאה נגד הרפורמה המשפטית מחוץ לכנסת (צילום: אריק מרמור, פלאש 90)

"עם זאת, ביום שני, עם התסיסה האזרחית שהגיע לשיאים חדשים, והשביתה בבתי החולים, שדות התעופה ובתיה ספר, הוא התרצה. 'כשיש אפשרות למנוע מלחמת אזרים באמצעות דיאלוג, אז לוקחים פסק זמן לדיאלוג', אמר ראש הממשלה בנאומו". במקביל, התייחסו בעיתון לסערה שנוצרה בקואליציה, כשציינו כי "הוויתור הגיע כשאיתמר בן גביר הודיע שהוא מוכן לעכב את ההצבעה על הרפורמה במערכת המשפט, מה שהעניק לנתניהו קצת אוויר לנשימה, כשהמחאות עצרו את המדינה. נתניהו יצליח אולי להחזיר את השקט לרחובות, אך הוא מסתכן בערעור יציבות הקואליציה".

ב"וושינגטון פוסט" נכתב כי "ראש הממשלה נתניהו עיכב את התוכנית במערכת המשפט, לאחר שבועות של הפגנות המוניות שהובילו לשביתות חסרות תקדים ברחבי הארץ ביום שני, כולל השבתה של שדה התעופה הבינלאומי. התוכית לעריכת השינויים בביתה משפט, שתעניק לנתניהו סמכות רבה יותר לבחור שופטים, לרבות אלו העומדים במשפת השחיתות שלו, העמידה את הישראלים, היהודים והליברלים מול הימנים, השמרניים והדתיים".

בנימין נתניהו בישיבת הממשלה (צילום: מרק ישראל סלם)
בנימין נתניהו בישיבת הממשלה (צילום: מרק ישראל סלם)

בעיתון התייחסו באריכות לשביתה שהתקיימה בישראל ולמחאה בנציגויות הישראליות ברחבי העולם, כאשר כתבו: "אפילו דיפלומטים ישראלים המוצבים בחו"ל הצטרפו ביום שני לשביתה. השגרירויות נפתחו מחדש לאחר ההחלטה של נתניהו לעכב את הרפורמה במערכת המשפט. הבית הלבן הודיע כי הוא מברך על הודעת הנתניהו, וקהל המפגינים המתנגדים לנתניהו, שהתאספו בסמוך למעונו, פרצו בתרועות כששמעו שהתוכנית תתעכב".

במקביל, ברשת CNN, בחרו בכותרת "נתניהו הודיע כי יעכב את הרפורמה במערכת המשפט, אך האם זה יהיה מספיק עבור המפגינים?". בגוף הכתבה, נכתב באתר כי "ראש ממשלת ישראל אמרה בנאומו ביום שני כי ידחה את ההצבעה על תיקון מערכת המשפט, אך אנליסטים טוענים כי ייתכן שזה לא יספיק על מנת לצנן את ההפגנות. נתניהו בכל זאת מתעקש כי תיקון המערכת נחוץ. ולמרות שאולי הוא מנסה לקנות לעצמו זמן, לא ברור האם דחיית ההצבעה תשתיק את מחאות הענק והשביתות ההמוניות ששיתקו את המדינה".

המחאה נגד הרפורמה המשפטית בכביש איילון (צילום: אבשלום ששוני)
המחאה נגד הרפורמה המשפטית בכביש איילון (צילום: אבשלום ששוני)

באתר של רשת BBC הבריטית נכתב כי "הודעתו של ראש הממשלה הגיע לאחר שפיטר את שר הביטחון, שהתבטא נגד התוכניות. באירועים חסרי תקדים, 'ההתסדרות' הכריזה על שביתה, שדה התעופה נסגר, הבנקים, החנויות ואפילו בתי החולים. הפעולה המתואמת נועדה כדי לדחוק את נתניהו מלהצביע על השינוי בוועדה לבחירת שופטים".

"השינויים המוצעים עוררו זעם כמעט בכל חלקי החברה הישראלית, כולל חלקים מהצבא החזק, מאז שהממשלה הכריזה על התוכנית הרפורמה ב-4 בינואר. בנאומו, פנה נתניהו לאומה, ומיהר להטיל את האשמה על האחרים. הוא האשים את "המיעוט הקיצוני" בניסיון לפלג את האומה, ומתח ביקורת על חיילי המילואים שהתנגדו להצעת החוק, כשהתבטא בחריפות נגד הסרבנות. הפתרון של נתניהו יעניק לו זמן, אך הוא לא יפתור את הבעיה, המפגינים נאבקו על גניזת החוק".