פילים אוהבים לאכול בננות, אבל בדרך כלל הם לא מקלפים אותם קודם כמו שבני אדם עושים. למרות זאת, פילה חכמה במיוחד שגרה בגן חיות בברלין נצפתה לאחרונה מקלפת את הבננות שלה לפני האכילה, לאחר שלמדה זאת מבני האדם המטפלים בה, כך עולה ממחקר חדש שפורסם אמש ב"Science daily". 

הפילה, בשם פאנג פה, למדה ככל הנראה את התנהגות הקילוף החריגה מצפייה במטפלים שלה מקלפים עבורה בננות, מדווחים מחברי המחקר. הממצאים מראים שלפילים יש יכולות קוגניטיביות ומניפולטיביות מיוחדות, הם אומרים.

בתיעוד שפרסמו מחברי המחקר נראית פאנג קורעת את הבננה לשניים עם קצה החדק שלה ומנערת את הפרי עד שהחלק הפנימי הבשרני יגלוש החוצה. היא אוספת עם החדק את העיסה המתקתקה ומשאירה את הקליפה העבה מאחור. 

"גילינו התנהגות מאוד ייחודית", אמר מייקל ברכט ממרכז ברנשטיין למדעי המוח החישוביים ב-Humboldt-Universität zu Berlin. "מה שהופך את קילוף הבננה של פאנג לכל כך ייחודי הוא שילוב של גורמים - מיומנות, מהירות, אינדיבידואליות והמקור האנושי לכאורה - ולא מרכיב התנהגותי אחד".

ברכט ועמיתיו לרבות לנה קאופמן, אף היא ב-Humboldt-Universität zu Berlin, ואנדראס אוקס, הגן הזואולוגי של ברלין, גילו את התגלית לאחר שלמדו מהמטפלים של פאנג על כישרון קילוף הבננה הבלתי רגיל שלה.

לדבריהם, בהתחלה הם היו מבולבלים. הם הביאו לפאנג בננות צהובות וירוקות נחמדות, והיא מעולם לא קילפה אותן. "רק כשהבנו שהיא מקלפת רק בננות צהובות-חומות, הפרויקט שלנו המריא", אמר ברכט.

מחברי המחקר ציינו כי פאנג שומרת את הקילוף רק לבננות בשלות בצבע צהוב עם כתמים חומים. לדבריהם, כמו פילים אחרים, פאנג אוכלת בננות ירוקות או צהובות שלמות. היא דוחה בננות חומות על הסף. אבל כשזה מגיע לבננות צהובות עם כתמים חומים - מהסוג שאפשר לשריין ללחם בננה - היא אוכלת לאחר קילוף תחילה. 

בסופו של דבר, החוקרים הבינו שהיא תקלף רק בננות ברמת הבשלות הנכונה, ונראה שהיא מעדיפה במיוחד את הצהובות-חומות. זה כנראה בגלל שבננות בשלות מאוד קל יותר להחליק מהקליפות שלהן, אם כי יש גם הסברים אפשריים אחרים. "הדבר הנוסף שחשבנו עליו הוא שהקליפה החומה עשויה להיות מגעילה".

החוקרים גם גילו שהתנהגותה השתנתה כשהיא נאלצה להתחרות עם פילים אחרים על בננות. כשפאנג פאה אכלה בקבוצות, היא הורידה בננות שלמות מהר ככל שיכלה - אחת כל שתי שניות, חישבו המדענים - ושמרה רק את האחרונה לקלף אחר כך. "אם יש לה זמן, ברור שהיא מעדיפה את הבננה המקולפת", אמר ברכט.

קילוף בננה נדיר אצל פילים ככל הידוע, ולא ברור למה פאנג מקלפת אותם. החוקרים מציינים שהיא גודלה ביד על ידי מטפלים אנושיים בגן החיות של ברלין. הם אף פעם לא לימדו אותה לקלף בננות, אבל כן האכילו אותה בננות קלופות. בהתבסס על כך, החוקרים מציעים שהיא רכשה את מיומנות הקילוף באמצעות למידה תצפיתית מבני אדם.

החוקרים מאמינים שהתנהגותה עשויה לנבוע מחוויות ילדות יוצאות דופן. כשהיא הגיעה לגן החיות של ברלין, היא גודלה ביד על ידי שומר מסור, שסטה מהנוהג האופייני לחלק בננות שלמות ולא מקולפות. "הוא חשב שזה טיפשי שהם תמיד אוכלים את כל הבננה, והוא קילף את הבננות תמיד בשבילה", אמר ברכט. "שם אנחנו חושבים שזה התחיל".

הניסיון המוקדם הזה לא רק נתן לפאנג הזדמנות להתבונן בקילוף בננה, אלא אולי עזר לה לפתח העדפה לטעם של בננות קלופות, שהפילים האחרים אינם חולקים. אף אחד מהפילים האחרים בגן החיות לא נראה מקלף את הפירות שלו, למרות העובדה שכמה מהם צפו בפאנג עושה זאת שוב ושוב. 

בתה של פאנג, אנצ'אלי, מדלגת על שלב הקילוף, למרות שלפעמים היא נהנית מפרי עמלה של פאנג. "לעיתים קרובות פאנג פה הייתה מקלפת את הבננה והבת שלה הייתה אוכלת את הקליפה", סיפר ד"ר ברכט.

דיווחים קודמים על פילים אפריקאים מצביעים על כך שפילים יכולים לפרש מחוות הצבעה אנושיות ולסווג אנשים לקבוצות אתניות, אבל התנהגויות מניפולציות מורכבות שמקורן באדם, כמו קילוף בננה, נראות די ייחודיות, לפי החוקרים. הממצאים של פאנג מצביעים על כך שלפילים יש יכולות קוגניטיביות מפתיעות ומיומנות מניפולטיבית מרשימה. "לפילים יש כישורי חדק יוצאי דופן וההתנהגות שלהם מעוצבת על ידי ניסיון", אומר ברכט.

החוקרים מצאו את זה מפתיע שפאנג לבדה קלטה את קילוף הבננה. זה מוביל אותם לתהות אם הרגלים כאלה מועברים בדרך כלל דרך משפחות פילים. כעת הם בודקים התנהגויות מתוחכמות אחרות של החדק, כמו שימוש בכלים.