בית המשפט החוקתי של צרפת אישר היום (שישי) את תוכניתו של הנשיא עמנואל מקרון להעלות את גיל הפרישה מ-62 ל-64, למרות המחאות הנרחבות במדינה במהלך החודשים האחרונים. המועצה החוקתית גם דחתה את בקשת האופוזיציה למשאל עם של אזרחים ומחקה שישה צעדים שלא נתפסו כבסיסיים למהות הרפורמה.

לא רק ישראל בוערת: מה עומד מאחורי מחאת הפנסיה בצרפת?
מפגין התנפל על נשיא צרפת מקרון בביקור בהולנד | צפו ברגע המעצר

לאחר פרסום ההחלטה, מפגינים התאספו מחוץ לבית העירייה בפריז, כשהם אוחזים בכרזות עם הכיתוב "אין סוף לשביתות עד שהרפורמה תבוטל". מוקדם יותר, נחסמו כבישים ומפעלים תעשייתיים בכמה מקומות בצרפת, לקראת החלטת בית המשפט החוקתי. הגישה למרכזי הערים מרסיי ורואן נחסמה גם כן, ואתר תעשייתי בלה האבר ואחרים ליד שטרסבורג וליל נסגרו גם כן. 

האור הירוק החוקי מהווה הקלה עצומה למקרון ולממשלתו, אשר מקווים שהפסיקה תעצור הפגנות נוספות בהובלת האיגודים המקצועיים, שלעתים הפכו לאלימות. "המדינה חייבת להמשיך להתקדם, לעבוד ולהתמודד עם האתגרים שמחכים לנו", אמר מקרון במהלך ביקור בהולנד מוקדם יותר השבוע. 

מקור המקורב למקרון אמר מוקדם יותר היום שהממשלה צפויה להשלים את חקיקת הרפורמה בפנסיה, ככל הנראה כבר בשבוע הבא, אולם הרפורמה עשויה להכנס לתוקף רק בראשון לספטמבר.   

מחאת הפנסיות בצרפת (צילום: רויטרס)
מחאת הפנסיות בצרפת (צילום: רויטרס)

מתנגדיו של הנשיא עתרו למועצה החוקתית בטענה שהתוכנית הוצמדה להצעת חוק תקציב ביטוח לאומי, אשר צמצמה את הדיון בפרלמנט, ולאחר מכן נאלצה לעבור ללא הצבעה סופית בבית הנבחרים. האיגודים המקצועיים והאופוזיציה הזהירו בעבר שהם לא ייסוגו, תהיה התוצאה אשר תהיה. "מקרון חייב למשוך את הצעת החוק הזו או שהוא לא יוכל לשלוט במדינה הזאת", אמרה ראש האיגוד החדש של CGT סופי בינט והזהירה מפני פעולות תעשייתיות נוספות. 

פרשנים פוליטים במדינה העריכו כי לחוסר שביעות הרצון הנרחבת מהרפורמה בממשלה עשויות להיות השלכות ארוכות טווח, כולל עליה אפשרית של הימין הקיצוני. מנהיגת הימין הקיצוני, מארין לה פן, כתבה בטוויטר כי "הגורל הפוליטי של רפורמת הפנסיה אינו נחרץ", וקראה לבוחרים לתמוך באלה שמתנגדים לה בבחירות הבאות כדי שיוכלו לבטל את הרפורמה.