בצל הכאוס המתחולל בשבועות האחרונים בסודאן, שבמסגרתו נהרגו למעלה מ-400 אזרחים ונפצעו אלפים נוספים, הודיע היום (שבת) מפקד הצבא במדינה עבד אל־פתאח אל־בורהאן על הפסקת אש בת שלושה ימים לרגל איד אל פיטר, במהלכן יתאפשר פינוי אזרחים זרים מהמדינה. 

שדה התעופה שבחארטום הבירה הושבת עם פרוץ הלחימה, ואף נפגע במהלך המתקפה. טרם ידועה מידת הנזק שנגרמה, או מה מצבם של שדות התעופה הנוספים במדינה. שני הצדדים בלחימה כאמור, הסכימו לפעול על מנת לאפשר טיסות יוצאות מהמדינה, עם זאת, כלי תקשורת במדינה דיווחו כי לא ברור באיזו מידה כוחות התגובה המהירה שולטים בשדות התעופה.

מאז ההכרזה פונו מהמדינה מאות אזרחי סעודיה, ומשרד החוץ הירדני פועל אף הוא להשיב אזרחים שנקלעו לקו האש. דובר הצבא הסודאני מסר כי ארצות הברית, יפן, בריטניה וצרפת יפנו דיפלומטים במטוסי תובלה צבאיים. 

נשק וטילים: המיליציה שנלחמת לצד פוטין באוקראינה לוטשת עיניים ללחימה בסודאן
כאוס בסודאן: מי נאבק על השליטה במדינה ולמה זה קורה עכשיו?
שני הצדדים הנלחמים בסודאן מצהירים: "הלחימה תימשך עד שהמטרות יושגו"

נזק שנגרם לשדה התעופה בחארטום שבסודאן (צילום: רויטרס)
נזק שנגרם לשדה התעופה בחארטום שבסודאן (צילום: רויטרס)

בתוך כך, כוחות התגובה המהירה טענו כי הרגו עשרות חיילים השייכים לצבא סודאן בצפון הבירה. לטענתם הם השתלטו על 60 כלי רכב צבאיים והשמידו עשרה נוספים.  מנגד, בצבא הסודאני טענו כי הצליחו למנוע מכוחות התגובה מהירה לקבל סיוע מאזור דארפור, לאחר שהצליחו להשמיד את רשת התקשורת של המיליציה.

מוקדם יותר היום דיווח ארגון הרופאים הסודאני כי כשני שליש מבתי החולים בקו האש הושבתו בשל הלחימה ולא יכולים לקלוט חולים, 32 מתוכם פונו בכוח על ידי הצבא. 

בשבועות האחרונים המדינה נגררה לעימותים אלימים בין הצבא ששולט במדינה מאז הדחת הנשיא עומאר אל באשיר ב-2019 לבין מיליציות "התגובה המהירה" (RSF). ה-RSF היו חלק בהפיכה הצבאית במדינה, ופועלים מאז לכינון משטר דמוקרטי, במיוחד לאחר האירוע הדיפלומטי בשנת 2021, שהוביל להדחתו של ראש הממשלה לשעבר, עבדאללה חמדוכ.

נזק שנגרם לבית מגורים בלחימה בסודאן (צילום: רויטרס)
נזק שנגרם לבית מגורים בלחימה בסודאן (צילום: רויטרס)

הקרע בין הצדדים החל בחודשים האחרונים, כשצבא סודאן ביקש לקלוט חיילים מהמיליציה, מהלך שאיים לנטרל את כוחה. מוחמד חמדאן דגלו המכונה חמידתי, העומד בראש המיליציה הצהיר כי אינו מתנקד עקרונית למיזוג הכוח הצבאי שבראשותו בתוך הצבא הסודאני, אך האשים כי אל-בורהאן אינו מעוניין ליישם את הסכם המסגרת שעלול לסלול את הדרך לשלטון אזרחי במדינה.

למרות הרקע הצבאי שלהם, שני המנהיגים ביקשו להציג את עצמם כדמוקרטים, והתעקשו שניתן להחזיר את המעבר לשלטון אזרחי למסלול, ברגע שאחד הצדדים ינצח. אל-בורהאן הדגיש, כי "רק לאחר שדגלו יובס, המעבר לדמוקרטיה יוכל להתחדש. הצבא מחויב להשלים את התהליך המדיני על פי הסכם המסגרת ולהעביר את הכוח לממשלה האזרחית".