מרוב עצים לא רואים טנקים: צבא אינדונזיה במהלך חריג | דיווח

צבא אינדונזיה מסייע למדינה לכרות יערות בקצב מהיר - כדי להכין את האדמה לגידול אורז וקני סוכר, שאמורים להבטיח את הביטחון התזונתי במדינה. למרות הבטחות הנשיא, השפעת בירוא היערות על האקלים זוכה להתעלמות

מעריב אונליין - לוגו צילום: מעריב אונליין
בעקבות כריתת היערות - שיטפונות במחוז פפואה שבאינדונזיה | צילום: רשתות חברתיות

המדינה טענה שמדובר בפרויקט להבטחת ביטחון המזון והאנרגיה של המדינה הרביעית בגודלה באוכלוסייתה בעולם, ובו מתכננים לגדל אורז וסוכר על גבי שטח של 3 מיליון דונם במחוז המזרחי של פפואה. באזור יש יערות ראשוניים, אדמות מרעה, חורשות וביצות.

פינוי יערות באינדונזיה
פינוי יערות באינדונזיה | צילום: רויטרס

התושבים והפעילים המקומיים אומרים שחיילים מעורבים בכריתת יערות ובפינוי תושבים, בנוסף לאספקת ביטחון. חלק מהחיילים פרסמו סרטונים בטיקטוק שבהם הם מצטלמים עם מחפרים וסיורים סדירים. על פי תושבים ותמונות לוויין שנותחו על ידי הפייננשל טיימס, הוקמו גם עמדות צבאיות ליד פיתוחים של שכונות מזון.

על פי הדיווח, בין מאי 2024 לנובמבר 2025 פונו יותר מ-400,000 דונם של אדמה. רוב האדמה שהוכנה עד כה יועדה לגידול קנה סוכר, שישמש גם לייצור ביו-אתנול.

נשיא אינדונזיה פרבואו סוביאנטו בעצרת האו''ם
נשיא אינדונזיה פרבואו סוביאנטו בעצרת האו''ם | צילום: REUTERS/Kylie Cooper

פעילי סביבה, מדענים ואפילו פקידי ממשל אומרים שאובדן יערות לכרייה וייצור שמן דקלים, ובעקבות כך הידרדרות הקרקע באי סומטרה, החריפה את השיטפונות ואת מפולות היער הקטלניות. סוביאנטו הבטיח לפעול לאחר שסייר באזורים ההרוסים, ואיים במתן קנסות לחברות המפרות היתרים. "שינויי האקלים, התחממות כדור הארץ ונזק סביבתי. אלו סוגיות שעלינו להתמודד איתן", אמר. "עלינו באמת למנוע את כריתת העצים ואת הרס היערות".

המערכות האקולוגיות הטבעיות בפפואה נותרו בעבר ברובן שלמות בשל המרחק הפיזי שלה מהאזורים העיקריים של אינדונזיה, ובזכות נוכחותן של קהילות ילידיות. אבל כעת האזור נמצא תחת איום, כאשר חלק אחר של פפואה מפותח גם הוא לכריית ניקל שנויה במחלוקת.

מחאה נגד בירוא היערות באינדונזיה
מחאה נגד בירוא היערות באינדונזיה | צילום: רויטרס

פעילים אומרים שאינדונזיה אינה צריכה להקריב את טבעה כדי להרחיב את ייצור המזון. "התעשיות החקלאיות העיקריות באינדונזיה הראו שניתן להתרחב על ידי התמקדות בשיפור הפרודוקטיביות והרחבתן על אדמות קיימות, במקום לכרות יערות גשם שלמים בדחפורים", אמר הורוביץ.

הפיתוח כרוך גם במאמץ תשתיתי עצום: כביש באורך 135 ק"מ, נמל חוף ושדה תעופה חדש. כ-59 ק"מ מהכביש הושלמו נכון לחודש נובמבר, לאחר שהבנייה החלה ביולי 2024.

כמה קבוצות סביבתיות וקבוצות ילידיות קראו להפסקת הפרויקט. "אלה מבוצעים ללא בדיקת נאותות וללא התחשבות באיזון אקולוגי, קיימות משאבי טבע והמשכיות הזכויות הבין-דוריות", אמר המנכ"ל של אחת הקבוצות. "הם מתעלמים מזכויותיהן של קהילות ילידיות, רק לטובת התועלת הכלכלית של קומץ תאגידים".

תגיות:
אינדונזיה
/
פיתוחים חקלאיים
/
משבר האקלים
/
כריתת יערות
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף