המרוץ לנשיאות ארצות הברית: סנאטור מדינת טקסס טד קרוז, זכה הלילה (ראשון) בבחירות המקדימות של המפלגה הרפובליקנית במדינות קנזס ומיין, במה שמכונה ה"סופר סאטרדיי", לאחר שבשבוע שעבר התקיים ה"סופר טיוזדיי". ניצחונו של קרוז על המועמד השנוי במחלוקת דונלד טראמפ יכול לאותת כי הוא מהווה איום רציני לטראמפ וכי התחרות ביניהם לא הסתיימה. "מה שראינו בקנזס הוא ביטוי של שינוי אמיתי במומנטום", קרוז אמר לכתבים באיידהו לאחר זכייתו.



למרות ההפסד בקנזס ובמיין, טראמפ ניצח בלואיזיאנה ובקנטקי. מספירת הקולות עולה כי קרוז ניצח בקנזס עם 48.2% מהקולות, טראמפ עם 23.3% ורוביו אחריו עם 16.7%. במיין קרוז זכה ב-45.9% מהקולות, טראמפ ב-32.6% וג'ון קייסיק עם 12.2% מהקולות בלבד. בנוסף, מוקדם יותר זכה קרוז בהצבעה לא רשמית בכינוס CPAC. כמעט 2,700 פעילים הצביעו בסקר כאשר הגיל הממוצע של המשתתפים היה 35. קרוז זכה ב-40 נקודות ואחריו מרקו רוביו עם 30 נקודות ודונלד טראמפ עם 15 נקודות.



לאחר היוודע התוצאות, קראו טראמפ וקרוז למעומדים האחרים לפרוש. איל הנדל"ן קרא למרקו רוביו לפרוש: "היה לו לילה רע מאד, אני חושב שהגיע הזמן שהוא לפרוש מהמרוץ". על יריבו קרוז אמר טראמפ, שהוא צריך להצליח במיין, "משום שהיא קרובה מאד לקנדה", כשהוא מכוון לכך שקרוז נולד בקנדה. 



במפלגה הדמוקרטית המצב מתוח לא פחות וברני סנדרס גבר על הילרי קלינטון בקנזס ובנברסקה, אך היא ניצחה אותו בלואיזיאנה. סנדרס ניצח בנברסקה לאחר ספירת כ-75% מהקולות עם 54.8% מהקולות בעוד קלינטון זכתה ב-45.2% מהקולות. בלואיזיאנה קלינטון גרפה 70.5% מהקולות לעומת סנדרס שגרף רק 23.4% מהקולות. קלינטון ברכה את סנדרס על ניצחונותיו ואמרה כי "כעת העיניים נשואות למישיגן". 



לאחר הבחירות הלילה, מוביל טראמפ בסיכום הכללי עם 378 צירים, קרוז אחריו עם 295 צירים, רוביו עם 123 וגון קייסיץ' משתרך מאחור עם 34 צירים בלבד כדי לנצח צריך להשיג 1237 צירים. במפלגה הדמוקרטית, הילרי קלינטון מובילה עם 1121 צירים, כולל צירי העל, בעוד שלסנדרס, יש 479 צירים. כדי לנצח בבחירות המקדימות צריכים המועמדים להשיג 2383 צירים.



סנדרס ניצח בקנזס ונברסקה. צילום: רויטרס
סנדרס ניצח בקנזס ונברסקה. צילום: רויטרס



כזכור, הרפובליקנים נאבקו על 155 צירים בקנזס, קנטקי, לואיזיאנה ומיין, בעוד הדמוקרטים הלכו לקלפיות בקנזס, לואיזיאנה ונברסקה ונאבקו על 109 צירים. איל ההון טראמפ ושרת החוץ לשעבר קלינטון ימשיכו לנסות לבסס את מעמדם כמתמודדים מובילים במרוץ לנשיאות וזאת למרות ששניהם ספגו הלילה מכה. כמו כן, הצבעה זו הייתה הראשונה מאז פתח הממסד הרפובליקני בהתקפה חריפה על המיליארדר האקסצנטרי מניו יורק.



זוהי לא המכה הראשונה שחוטף טראמפ ובעימות שהתרחש בשבוע שעבר בדטרויט עם המועמדים הרפובליקנים, הוא עמד בפני ביקורת קשה מיתר המועמדים והמראיינים עצמם. בניגוד לעימותים קודמים, נראה היה כי שלושת המועמדים הנוספים, בעיקר קרוז ומרקו רוביו, מאחדים במקצת את השורות ושולחים את חציהם במיליארדר השנוי במחלוקת.



העימות נערך בסגנון חופשי והמתח נגד המתמודד המוביל הורגש כבר מתחילת העימות. טראמפ ניצח בשבע מתוך 11 המדינות בהן נערכו בחירות מוקדמות של המפלגה הרפובליקנית ואם ינצח בבחירות המקדימות במדינת פלורידה ובמדינת אוהיו, עשוי להפוך באופן בלתי רשמי למנצח בבחירות המקדימות.  טראמפ נאלץ להגן על עצמו בעקבות ביקורת קשה כלפיו מפיו של המועמד הרפובליקני הקודם לנשיאות, מיט רומני שטען כי מדיניותו הכלכלית של טראמפ תמית אסון על ארצות הברית וכ אין לסמוך עליו. בתגובה השיב טראמפ בעימות כי רומני הוא "מפסידן".