הוועידה הרפובליקנית נפתחה אתמול בקליבלנד, אוהיו. בוועידה אמורה המפלגה לאשר את מועמדותו של דונלד טראמפ לנשיאות מטעם המפלגה, ולהציג את הקמפיין לקהל ולמדינה. עם נעילת הוועידה, ביום חמישי, צפוי טראמפ להיבחר רשמית למועמד המפלגה לנשיאות. הנואמת המרכזית היתה היא מלניה טראמפ, כשבעלה הגיע, על אף שלא נאם. סגן נשיאו המיועד, מייק פנס ינאם ביום רביעי. אך בנוסף לנאומים, המתח במפלגה מורגש, כאשר נציגים רבים עזבו אותה והפגנות נגד מועמדותו של טראמפ נערכו בחוץ.



"דונלד מבצע דברים"


מיד לאחר נאומו של ראש עיריית ניו יורק, רודי ג'וליאני, עלה לבמה טראמפ והציג את אשתו מלניה. "תודה, תודה לכולם, אנחנו עומדים לנצח וכל כך בגדול, תודה, גבירותיי ורבותיי, זאת זכותי הגדולה להזמין לבמה את האישה הראשונה הבאה באמריקה, אישה נהדרת, אמא נהדרת, מלניה טראמפ".

לאחר ההצגה עלתה מלניה: "תודה רבה. כולכם הייתם נהדרים לדונלד, אליי ולמשפחה שלנו. זאת קבלת פנים מדהימה ואני מתרגשת להיות אתכם ברגע ההיסטורי הזה. אני כל כך גאה שבחרתם את דונלד טראמפ כנשיא הבא של ארצות הברית. הפריימריס היו מתישים, ואני יודעת שדונלד מסכים איתי כשאני אומרת כמה כל המתחרים היו מוערכים ומוכשרים, תודה לכם. אני הייתי עם בעלי 18 שנים ואני מודעת לאהבתו הגדולה למדינה. נולדתי בסלובניה, שאז הייתה קומוניסטית, אחותי ואני גודלנו על ידי ההורים שלי, אמי הכירה אותי לאופנה ואבי לעסקים. מגיל צעיר הוריי החדירו בי את ערכי העבודה הקשה, והכבוד לאחר. אלה ערכים שאני מעבירה הלאה לילדיי, ואת הערכים הללו, אנחנו צריכים להעביר הלאה לכלל הילדים במדינה. אנחנו רוצים שילדי המדינה הזאת יידעו שהגבולות שלהם נקבעים רק בידי חלומותיהם והמוכנות לעבוד קשה. הגעתי לניו יורק לפני 20 שנה, ולפני עשר שנים זכיתי להיות אזרחית של המדינה הזאת, הזכות הגדולה בעולם. אני לא אקח את הזכות הללו בקלות, וההקרבות של הלוחמים שלנו הן ההוכחה לכך". 



דונלד ומילנה טראמפ, צילום: רויטרס
דונלד ומילנה טראמפ, צילום: רויטרס




"אני יכולה לומר לכם שבעלי התעניין עמוקות במדינה מאז שהכרתי אותו. ראיתי אותו נלחם והוא לא מוותר, הוא לא נכנע. אם אתם רוצים מישהו שיילחם בשבילכם ובשביל המדינה, הוא האדם המתאים, הוא לא ייכנע ולא יאכזב. דונלד תמיד היה מנהיג מדהים, ועכשיו הוא יעבוד בשבילכם. הוא יודע לנצח כמו שהוכיח בפריימריז והוא יידע לשמור עליכם. הוא עדין אך קשוח, הוא נאמן, למשפחה, חברים עובדים ומדינה. להוריו, לאחיו. יש הרבה אהבה במשפחת טראמפ, זה הכוח שלנו. אין לנו מקום לנשיא שחושב בקטן, שמתפשר. המדינה שלנו יכולה יותר וצריכה הנהגה חדשה, גם העולם צריך הנהגה חדשה. דונלד הוא היחיד שיכול לספק את זה, אנחנו לא יכולים להתפשר על בינוניות, דונלד רוצה שגשוג לכולם, אנחנו צריכים לעזור לעניים ולפתוח עתיד לצעירים. בעלי מציע כיוון חדש, שינוי מבורך, דונלד רוצה ליצג את כל האנשים, לא רק חלק. נוצרים, יהודים ו מוסלמים, שחורים לבנים והיספנים. בחייו עבד טראמפ עם אנשים רבים ממדינות שונות ודתות שונות. שם אפשר היה לראות את החכמה והטוב בו. עכשיו יש לנו הזדמנות לתת לו להשתמש ביכולות האלה למען המדינה שלנו".



"הפכתם את הקמפיין הזה לתנועה שעדיין גדלה ומתגברת. הפריימריז הסתיימו. בואו נתאחד לקמפיין שלא היה כמותו. המירוץ יהיה קשה עד נובמבר, אין דבר שטראמפ עושה ללא דרמה. אבל בעלי יהיה ממוקד רק בדבר אחד, המדינה הזאת שהוא אוהב כל כך. אם אהיה אישה ראשונה אנצל את כוחי לטובת ילדים ונשים, עלינו לוודא שכל ילד יקבל את החינוך הטוב ביותר שיש. בעלי מוכן להוביל את האומה הזאת, לתת לילדים של כולנו את העתיד שמגיע להם. גבירותיי ורבותיי, דונלד טראמפ מוכן לשרת את המדינה כנשיא הבא של ארצות הברית. תודה, שאלוהים יברך אתכם ואת אמריקה".





"נמאס לי מהשחרת שמו של טראמפ על ידי התקשורת וקלינטון



ראש עיריית ניו-יורק לשעבר, רודי ג'וליאני אמר בנאום נלהב: "רוב האמריקאים היום לא מרגישים בטוחים, הם מפחדים לילדיהם, הם מפחדים על עצמם, הם מפחדים על השוטרים שלנו, שצוירה להם מטרה על הגב, אנו מתפללים לשלומם של השוטרים בדאלאס ולואיזיאנה, ומודים למשטרת קליבלנד שמגינה עלינו, אנחנו יודעים שאתם מסתכנים ואנו מודים לכם שאתם מגנים עלנו, שחורים, לבנים, היספנים. כשהמשטרה באה, היא לא שואלת מה הצבע שלך, היא באה להציל אותך. אנחנו מחבקים את אלה שאיבדו את קרוביהם ויקיריהם מירי משטרה. אלה שנורו בצדק ואלה שלא".



"הגיע הזמן לאחד מחדש את אמריקה, אין אמריקה שחורה ואמריקה לבנה, יש אמריקה אחת, מה קרה לה? אני יודע שאפשר לשנות אותה כי אני שיניתי את ניו-יורק, ומה שאני עשיתי לניו-יורק, טראמפ יעשה לאמריקה. אני מכיר את טראמפ כמעט 30 שנה והוא ביצע דברים מדהימים, אבל לפני זה, הוא אדם עם לב ענק. כל פעם שהייתה בעיה בניו-יורק הוא בא לעזרתה, בצנעה, הוא ביקש שלא אדבר על זה, אבל אני שובר את מילתי. אני כאן כי נמאס לי מהשחרת שמו על ידי התקשורת והקמפיין של קלינטון. הוא אב וסב, הוא חבר טוב, הוא אדם טוב וישר והוא יהיה נשיא נהדר".



רודי ג'וליאני, צילום: רויטרס
רודי ג'וליאני, צילום: רויטרס



"בשבעת החודשים האחרונים היו שבעה פיגועים משמעותיים נגדנו ונגד בעלות הברית שלנו, אנחנו לא צריכים לפחד לקרוא לאויב בשם, אסלאם קיצוני וטרוריסטי. לא אמרתי כל האסלאם ולא רוב, אלא אסלאם קיצוני וטרוריסטי, ואנו נשיג אותם. האדם היחיד שלא מצליח לזהות טרור אסלאמי הוא ברק אובמה. טרוריסט קרא אללה הוא אכבר ואובמה טען שזאת אלימות במקום העבודה. עלינו לשים את הטרוריסטים במגננה. אם אנחנו במלחמה אנחנו צריכים להתחייב לניצחון מוחלט".



"עלינו להפסיק לשלם לאיראן, שמשלמת לטרוריסטים שהורגים אותנו ואת בעלות בריתנו. ההסכם החדש חייב להבטיח שאיראן לא תהיה גרעינית. קלינטון קראה להפלת קדאפי, ועכשיו לוב בכאוס. חוסר יכולותיה של קלינטון בבנגאזי עלו בחיים של ארבעה גיבורים אמריקאים, ואז היא ואובמה שיקרו בנוגע למתקפה. הילרי שיקרה למשפחות ההרוגים בפרצופם. צפו בקלינטון ותראו את הזלזול שלה באמריקאים שאיבדו את חייהם במשמרת שלה. מי יבטח בקלינטון להגן עליו? אני לא, דונלד טראמפ ישנה את זה, הוא יוביל ויגן על גבולותיה. קלינטון תומכת בגבולות פתוחים, היא תומכת בהכנסת פליטים סורים, למרות שדאעש רוצים להחדיר כך מחבלים, היא יודעת את זה ועדיין רוצה להכניס אותם. הבסיס לקמפיין של קלינטון הוא הניסיון שלה, אבל הניסיון שלה הוא הסיבה שאסור לנו לתת לה להיות נשיאה. אין לנו הזדמנות נוספת, אנחנו לא יכולים להמשיך עם שלטון אובמה-קלינטון. טראמפ יחזיר אותה לדרך לגדולה. אלוהים יברך את טראמפ ואלוהים יברך את אמריקה".




"הדם של בני על ידי קלינטון"




פאט סמית', שאיבדה את בנה בהתקפה בבירת לוב, בנגאזי, ב-11 לספטמבר 2011, בזמן שהמועמדת הדמוקרטית, הילרי קלינטון, שירתה כמזכירת המדינה, תקפה את קלינטון ואף האשימה אותה ברצח בנה: "הבן שלי שון, נהרג בבנגאזי, בשיחה האחרונה שלנו הוא אמר, אני עומד למות, אין כאן אבטחה. אני מאשימה את הילרי קלינטון, היא שיקרה, היא שיקרה לי ואפילו לא התנצלה. הילרי קלינטון היא אישה, אמא וסבתא לשניים, אני אישה, אמא וסבתא לשניים, איך היא עושה לי את זה"
 
פט סמית', צילום: רויטרס
פט סמית', צילום: רויטרס

 
סמית' המשיכה: "דונלד טראמפ הוא כל מה שהילרי אינה, הוא בוטה, ישר וחזק, הוא אומר את מה שבמוחו ובליבו, והוא לא יהסס להרוג טרוריסטים שמאיימים על אמריקה. הוא יחזק את אמריקה, לא יחליש אותה. השאלה היא, אם הילרי לא יכולה לתת לנו את האמת, למה שניתן לה את הנשיאות. היא צריכה להיות במדי אסיר".


"מבריז כדי לכסח את הדשא"



מה שהיה אמור להיות אירוע משמח ומאחד, הפך לזירת התגוששות מחוץ לאולם ובתוכו. מחוץ לאולם ההתכנסות, התאספו מאות מפגינים אשר מוחים נגד המועמד השנוי במחלוקת וגם בתוך הוועידה, נציגים רבים הביעו התנגדות עזה למינויו של טראמפ, קראו קריאות שבהן קראו לקיים הצבעה נגד מינויו, ולאחר שקריאתם לא התקבלה, יצאו מהאולם בזעם. 



צירים זועמים בוועידה. צילום: AFP
צירים זועמים בוועידה. צילום: AFP



אך המבוכה במפלגה לא מסתיימת בהפגנות של צירים או ברחובות. בכירים רבים במפלגה הרפובליקנית החליטו, באקט של אי אמון, שלא להגיע לוועידה. בין הבכירים שלא הגיעו, הם שני הנשיאים לשעבר מטעם המפלגה, שעודם בחיים, ג'ורג' בוש האב וג'ורג' בוש הבן, איתם לא הגיע גם ג'ב בוש, אחיו של ג'ורג' בוש הבן, שהתמודד על המינוי מול טראמפ, אך פרש במהלך המירוץ. גם שני המועמדים הקודמים לנשיאות, מיט רומני וג'ון מקיין, שהפסידו לאובמה בחרו שלא להגיע.



עוד מתמודדים שהפסידו לטראמפ ובחרו שלא להגיע לוועידה הם ג'ון קייסיק, מושל אוהיו ומרקו רוביו. ראנד פול, מנתח עיניים במקצועו, לא יגיע והודיע שיקיים ניתוחים ללא עלות בזמן הוועידה. גם לינדסי גרהאם, מבכירי המפלגה, הודיע שלא יגיע והסנאטור ג'ף פלייק הסביר את היעדרותו בכך שהוא "מתכנן לגזום את הדשא שלו".



"ראיון הזוי"


בתוך כך, חלפו רק מספר ימים ממינוי פנס, אך כבר התגלו חילוקי דעות עמוקים בין טראמפ לסגנו במהלך ריאיון ראשון זוגי שקיימו. השניים התייצבו לריאיון בתוכנית "60 דקות" של CBS ובתוך דקות התברר כי לפרסומים שעלו בימים האחרונים בדבר חילוקי הדעות האידאולוגיים בין השניים היה בסיס. כאשר המראיינת לזלי סטול שאלה את מושל אינדיאנה לגבי קריאתו של טראמפ לאסור על מוסלמים להיכנס לארה"ב, ועל כך שהוא עצמו גינה את המיליארדר על כך, החל פנס לגמגם. "ברור שהוא לא פוליטיקאי והוא לא מדבר כמו פוליטיקאי", אמר פנס על טראמפ. "הוא מדבר מהלב". טראמפ התפרץ לתוך הדברים. "זה דבר טוב? אני חושב שזה דבר טוב. טוב, אני אדבר מהלב ומהראש. רק כדי שיבינו", אמר.



מפגינים נגד דונלד טראמפ בפתח הוועידה הרפובליקנית. צילום: רויטרס
מפגינים נגד דונלד טראמפ בפתח הוועידה הרפובליקנית. צילום: רויטרס



דעות מנוגדות


טראמפ גם רמז כי הוא לא צריך את פנס, שידוע כאדם דתי מאד, כדי לזכות בקולותיהם של האוונגליסטים הנוצרים. "אני חושב שזה עוזר, אבל אני לא חושב שאני צריך אותו כי כבר זכיתי בקולות שלהם", אמר. "אבל אני חושב שיש לנו יותר מן המשותף...", ניסה פנס להיכנס לשיחה, אבל טראמפ המשיך "מה שעשוי להיות ברור באופן מיידי". כאשר פנס נשאל על אמירתו של טראמפ מלפני חודשים אחדים כי הסנאטור ג'ון מקיין אינו גיבור מלחמה כי היה בשבי בווייטנאם, ענה המושל כי "יש לי כבוד גדול מאד לג'ון מקיין". בשלב הזה ניסתה המראיינת לבדוק האם טראמפ "הרחיק לכת" עם אמירתו על מקיין כאשר המיליארדר מיהר לנסות ולהרגיע את שותפו ואמר לו, "אתה יכול להגיד כן. זה בסדר. על זה, אתה יכול להגיד כן".



הלילה הגדול של מלניה. צילום: רויטרס
הלילה הגדול של מלניה. צילום: רויטרס



רגע מוזר נוסף בריאיון התרחש כאשר טראמפ נשאל על תמיכתו של פנס בפלישה לעיראק בשנת 2003, בדיוק כפי שעשתה המועמדת הדמוקרטית, הילארי קלינטון. "לא אכפת לי, מותר לו לעשות טעות אחת לכמה זמן", אמר המועמד הרפובליקני. "ולקלינטון לא מגיע?", שאלה סטול, ספק בציניות ספק ברצינות. "לא", הבהיר טראמפ בנחרצות.



טראמפ ופנס. האידיליה נשברת? צילום: רויטרס
טראמפ ופנס. האידיליה נשברת? צילום: רויטרס



למרות הדעות המנוגדות, המבוכה וחוסר ההסכמה, בין השנים נרשם רגע של תמימות דעים כאשר פנס אמר על טראמפ, "הוא אדם טוב. הוא יהיה נשיא גדול של ארה"ב". שלא במפתיע, טראמפ, שאינו ידוע כאדם צנוע במיוחד, מיהר להגיב ואמר: "אני אוהב את מה שהוא בדיוק אמר". הריאיון הזוגי – במהלכו דיבר טראמפ פי שניים מסגנו המיועד וקטע אותו לא פחות מארבע פעמים – עורר תגובות רבות ברשתות החברתיות. "טראמפ אומר שהוא ייתן לפנס לדבר לגמרי ויקשיב לו. פשוט לא בטלוויזיה מול מיליוני צופים", כתבה אחת הגולשות. "שנים מהיום, החברה האמריקאית תמצא עצמה בעיצומה של תאונת דרכים איומה, בשם 'טראמפפנס'', ואף אחד לא יידע מדוע", צייץ גולש אחר בטוויטר.