המועמד הרפובליקני לנשיאות ארצות הברית, דונלד טראמפ, הציג הלילה (חמישי) את מדיניות ההגירה שהוא מעוניין לקדם בנאום בפיניקס אריזונה. "מהגרים בלתי חוקיים לא יקבלו מעמד חוקי או אזרחות ויהיו חייבים לחזור לארץ מוצאם". טראמפ, שנפגש קודם לכן לפני נאומו עם נשיא מקסיקו אנריקה פניה נייטו אמר עוד כי יחייב מהגרים לעבור "הסמכה אידאולוגית" של מהגרים לארצות הברית. על מנת לאתר פושעים פוטנציאלים הם ישאלו שאלות על כבוד המשפחה, על נשים, הומואים ואסלאם קיצוני.

טראמפ נשבע בנאומו כי מהגרים המתגוררים בארצות הברית באופן בלתי חוקי לא יזכו לקבל מעמד תחת נשיאותו. "זכותנו כעם ריבוני להחליט על מדיניות הגירה שתביא לסיכוי גבוה של שגשוג, צמיחה ושנאהב את עצמנו". בנוסף, לאחר שנשיא מקסיקו הודיע כי מדינתו לא תשלם על בניית החומה שטראמפ מתכנן להקים, הוא הגיב לכך בנאומו: "מקסיקו תשלם על החומה. ב-100%. הם לא יודעים את זה עדיין אבל הם הולכים לשלם עבור החומה. ביום הראשון שלי כנשיא נתחיל לעבוד על בניית חומת גבול חזקה, בלתי חדירה ויפה". טראמפ גם התחייב להשעות את הנפקת אשרות הכניסה לפושעים מסוכנים שנמצאים בארה''ב ולפעול מול המסוכנים ביותר שהתחמקו מצדק.

מוקדם יותר, נחת טראמפ במקסיקו ונפגש הלילה עם הנשיא נייטו. טראמפ, שחלק מרכזי מסדר היום הפוליטי שהוא מעוניין לקדם הוא בניית גדר בין ארצות הברית למקסיקו, התבטא בעבר שמקסיקו בעצמה תממן את בניית הגדר בין שתי המדינות אולם במהלך מסיבת העיתונאים אמר : "מי ישלם על הגדר? לא שוחחנו על כך. זה יהיה בשלב מאוחר יותר". נשיא מקסיקו, נייטו התייחס להתבטאויותיו של טראמפ: "המקסיקנים בארצות הברית אנשים ישרים והם ראויים שיתייחסו אליהם בכבוד".  עוד אמר כי הבהיר לטראמפ שמקסיקו לא תשלם על החומה. 


דונלד טראמפ עם נשיא מקסיקו אנריקה פנה נייטוץ צילום: רויטרס.
דונלד טראמפ עם נשיא מקסיקו אנריקה פנה נייטוץ צילום: רויטרס.



דונלד טראמפ ונשיא מקסיקו אנריקה פנה נייטו במסיבת העיתונאים. צילום: רויטרס.
דונלד טראמפ ונשיא מקסיקו אנריקה פנה נייטו במסיבת העיתונאים. צילום: רויטרס.



פוליטיקאים מהאופוזיציה במקסיקו תקפו בחריפות את האירוח של טראמפ על ידי הנשיא נייטו לאחר שהוא האשים את מקסיקו ששולחת פושעים ואנסים לחצות את הגבול לארצות הברית. כמה עשרות בני אדם התאספו מתחת לאנדרטת העצמאות בבירת מקסיקו במחאה על הביקור, החזיקו שלטים עם כיתוב "you are not wall-come" בהקשר לרצונו לבנות חומה בגבול בין המדינות ו-"טראמפ ופנה החוצה" גם כנגד הנשיא המקסיקני. 
 

מחאה נגד ביקור טראמפ במקסיקו. צילום: רויטרס
מחאה נגד ביקור טראמפ במקסיקו. צילום: רויטרס



מפגין נגד הביקור של טראמפ במקסיקו. צילום: רויטרס.
מפגין נגד הביקור של טראמפ במקסיקו. צילום: רויטרס.



הפגישה בין טראמפ לנייטו תפסה בהפתעה את המערכת הפוליטית בשתי המדינות, "קיבלתי את ההזמנה של הנשיא אנריקה פנה נייטו, מקסיקו, ואני מצפה מאוד לפגוש אותו מחר," כתב אתמול טראמפ בחשבון הטוויטר. ממשלת מקסיקו אישרה את קיום הפגישה כשהודיעה כי טראמפ קיבל את ההזמנה לפגוש את נשיא מקסיקו בפרטיות.




שנה של התבטאויות פוגעניות


הביקור המדובר נתפס כמהלך מפתיע מצידו של טראמפ, שבא אחרי שנה של התבטאויות פוגעניות בין טראמפ לבכירים במערכת המקסיקנית. בתחילת הקמפיין, נשא טראמפ נאום בו הוא תקף את המקסיקנים שמהגרים לארצות הברית, וטען כי הם "מביאים איתם סמים, מביאים איתם פשיעה והם אנסים", כמו כן, רעיון החומה של טראמפ נחשב לשנוא ביותר במקסיקו.



בתגובה להתבטאויות אלו, נייטו השווה את טראמפ למוסוליני ולהיטלר וטען כי אמירותיו של טראמפ פגעו במערכת היחסים בין המדינות. "לצערנו, היו פרקים בהיסטוריה האנושית שרטוריקה שכזאת הובילה לתוצאות הרות אסון", אמר נייטו בראיון לעיתון מקסיקאי ופירט, "כך מוסולני הגיע לאן שהגיע, כך היטלר הגיע לאן שהגיע. הם ניצלו את ההזדמנויות שבמצב, את הבעיות שהאנושות חוותה באותה תקופה בגלל המשבר הכלכלי".




"אין דרך חזרה"


ביקורו של טראמפ לא התקבל בעין יפה במקסיקו, חבר מפלגת האופוזיציה "המהפיכה הדמוקרטית", מיגל ברבוסה, צייץ בתגובה לביקור "פניך לא מקובלים במקסיקו, צא! אתה מגיע להצטלם עם אותם אנשים בהם פגעת", והנשיא לשעבר, ויסנטה פוקס אמר "אין דרך חזרה טראמפ, העלבונות שלך כלפי העם המקסיקני, כלפי מוסלמים וכלפי אחרים שמו אותך במצב שבו אתה נמצא היום. להתראות טראמפ".



"תעלול יחצ"ני", הילרי קלינטון. צילום: רויטרס
"תעלול יחצ"ני", הילרי קלינטון. צילום: רויטרס



גם יריבתו הדמוקרטית של טראמפ, הילרי קלינטון, מתחה ביקורת על הביקור במקסיקו, אותו הגדירה כ"תעלול יחצ"ני", וטענה כי טראמפ לא מבין די במדיניות חוץ בכדי להיות נשיא. "לגרום למדינות לפעול יחד הייתה העבודה שלי כמזכירת מדינה, זה מצריך יותר מתעלולים יחצ"ניים, זה מצריך אמינות ויציבות", קלינטון אמרה בכנס הלגיון האמריקאי, והוסיפה כי "זה בהחלט לוקח יותר מקפיצה קטנה לשכנים שלנו אחרי שנה של הטחת עלבונות ורמיזות כלפיהם, זה פשוט לא פועל כך".