מערכת הבחירות לנשיאות ארה"ב נכנסה לישורת האחרונה שלה וחודשיים לפני ההצבעה מעידים סקרים חדשים כי הקרב בין הילרי קלינטון לבין דונלד טראמפ עדיין צמוד מאד, על אף שהמועמדת הדמוקרטית נחשבת לבעלת הסיכויים הגבוהים ביותר לניצחון. לפי הסקר של רשת CNN שנערך בקרב מי שצפויים ללכת לקלפיות ב-8 בנובמבר, טראמפ מקבל 45 אחוזי תמיכה מול 43 אחוז לקלינטון.



מועמד המפלגה הליברטריאנית, גארי ג'ונסון, עומד על שבעה אחוזים – עדיין פחות מרף ה-15 אחוז הדרוש על מנת שיוכל להשתתף בעימותים הטלוויזיוניים שיחלו בעוד שלושה שבועות – בעוד מועמדת הירוקים, ג'יל סטיין, מקבלת שני אחוזים בלבד. בקרב מי שרשומים כבר להצביע, קלינטון מובילה בפער של שלושה אחוזים, 44 אחוז מול 41 אחוז לטראמפ.



על אף שבחודש האחרון נמחק היתרון המשמעותי של קלינטון, שעמד בשיאו על כעשרה אחוזים, וזאת על אף השערוריות שבהן היה מעורב טראמפ, 59 אחוז מהנשאלים בסקר ציינו כי המועמדת הדמוקרטית היא שתסיים את ליל הבחירות בניצחון, בעוד 34 אחוז הצביעו על טראמפ כמי שצפוי להיות הנשיא הבא.  עוד עולה מהסקר כי 92 אחוז מהדמוקרטים תומכים בקלינטון ו-90 אחוז מהרפובליקנים בטראמפ, על אף הביקורות הנוקבות כלפיו מתוך המפלגה. בקרב המצביעים העצמאים, 49 אחוז אמרו שהם יצביעו למועמד הרפובליקני, בעוד 29 אחוז בלבד מתכוונים לתמוך ביריבתו הדמוקרטית.



53 אחוז מהנשים תומכות בקלינטון מול 38 אחוז בטראמפ, בעוד שאצל הגברים התמונה הפוכה עם 54 אחוזי תמיכה בטראמפ מול 32 אחוזי תמיכה בקלינטון. הצעירים עד גיל 45 נוטים לטובת קלינטון באופן מובהק – 54 אחוז מול 29 אחוז – אולם אצל המצביעים המבוגרים יותר טראמפ מקבל 54 אחוז מול 39 אחוז לקלינטון. בקרב הלבנים, טראמפ מוביל עם 55 אחוז מול 34 אחוז, ואצל המצביעים שאינם לבנים יש יתרון מוחץ לקלינטון עם 71 אחוז מול 18 אחוז.



סקר אחר של רשת NBC מצא שקלינטון מובילה בפער של שישה אחוזים בקרב המצביעים הרשומים, כאשר היא מקבלת 48 אחוז מול 42 אחוז לטראמפ. כאשר גם ג'ונסון וסטיין נכללים, הפער לטובת קלינטון עומד על ארבעה אחוזים – 41 מול 37 אחוז – כאשר המועמד הליברטריאני מקבל 12 אחוז.



הוושינגטון פוסט פרסם אתמול סקר נרחב שנערך ב-50 המדינות, וממנו עולה שקלינטון קרובה יותר להשיג את 270 האלקטורים הדרושים לניצחון בבחירות. נכון להיום, יש 244 אלקטורים שמובטחים לה או נוטים לכיוונה, לעומת 126 אלקטורים בלבד לטובת טראמפ. עוד 168 אלקטורים עדיין לא מובטחים, כאשר הסקרים באותן מדינות מצביעים על יתרון של עד ארבעה אחוזים לאחד המועמדים.



"בכל פעם שאני חושבת על טראמפ, אני נהיית אלרגית"


בינתיים, מגבירים שני המועמדים את מאמציהם לשכנע את הבוחרים לתמוך בהם, בעיקר במדינות המפתח, וממשיכים לספק אמירות עוקצניות. בעצרת שקיימה קלינטון בקליבלנד ביום שני בערב, היא סבלה ממתקפת שיעולים שהקשתה עליה לדבר. "בכל פעם שאני חושבת על טראמפ, אני נהיית אלרגית", אמרה המועמדת, שדחתה אתמול את הזמנת נשיא מקסיקו, אנריקה פנה נייטו, להיפגש עמו בעקבות מה שכינתה "תקרית דיפלומטית" שיצר טראמפ כאשר נפגש עם הנשיא המקסיקני.




טראמפ בפגישה עם נשיא מקסיקו. צילום: רויטרס





בצד השני, הבהיר טראמפ כי הוא מתכוון להשתתף בכל שלושת העימותים שצפויים להיערך מול קלינטון וזאת לאחר שהועלו תמיהות האם הוא יחרים את חלקם או את כולם אם לא יהיה מרוצה מהמנחים שייבחרו. "אני חושב שיש לי מחויבות לעשות את העימותים", אמר לרשת MSNBC והדגיש כי רק אסונות טבע ימנעו את הגעתו. "הוריקנים, אסון טבע. לא, אני מצפה לעשות את כל השלושה. אני מכבד את המגישים. זה יהיה מעניין".



בתוך כך, נשיא הפיליפינים, רודריגו דוטרטה, נאלץ אתמול להתנצל אחרי שנשיא ארה"ב, ברק אובמה, ביטל את הפגישה המתוכננת עמו אחרי שדוטרטה כינה אותו "בן זונה". "בעוד שהסיבה המיידית הייתה התגובות העזות שלי לכמה שאלות מהתקשורת שעוררו דאגה ומצוקה, אני גם מתחרט על כך שזה הפך להתקפה אישית נגד נשיא ארה"ב", נמסר ממשרדו של דוטרטה.