התקשורת בארה"ב, בעיקר ובמיוחד בטלוויזיה, יצרה את הגולם ששמו דונלד טארמפ, ועכשיו הוא משפיל, מגחיך, מכניע את המדיה ומנצל את הטלוויזיה לקידום סיכוייו לנצח בבחירות לנשיאות. כתבים ותיקים, פרשנים ידועים, מנחי תכניות ומראיינים נופלים שדודים לרגליו של טראמפ, נכנעים לכל גחמה שלו, מעניקים הד ארצי לכל הצהרה הזויה שהוא משמיע, אינם מעיזים להתעמת עם נתונים שגויים, ממצאים מופרכים ושקרים מתועדים וגלויים שגודשים את נאומיו ושטראמפ חוזר עליהם,  משנן אותם ומחדיר אותם לשיח הציבורי. זהו מקרה קלאסי של גולם שעלה על יוצריו.

זאת תמונת המצב של התקשורת האמריקאית שנחשפה באופן כה ברור ומביש וקיבלה אישור נלעג בתכנית מיוחדת ששודרה בליל רביעי ברשת NBC. הייתה זו תכנית שאפתנית שהביאה בפעם הראשונה את הילרי קלינטון ודונלד טראמפ לבמה אחת, גם אם בנפרד ולא באותו זמן. המנחה היה מט לאואר, מי שמנחה מזה שנים את תוכנית הבוקר 'טודיי שאו'  של הרשת, הנחשבת פופולרית. התכנית הוקדשה לנושאים של מדיניות חוץ.  אבל במקום לנצל את ההזדמנות החריגה ולמשוך את המועמדים, הרפובליקני והדמוקרטית,  לשיח רציני, לפולמוס איכותי ולהוציא מהם תשובות ברורות וחד משמעותיות לשאלות נוקבות  ולבעיות אקטואליות  מט לאואר נגרר ונשרך אחרי דונלד טראמפ  בלי לנסות אפילו לעמת  את המועמד  ולסחוט  ממנו הבהרות והסברים להצהרות הזויות ולנתונים שקריים. יותר משליש מהזמן שהוקצב בתכנית להילרי קלינטון ניצל מט לאואר לשאלות על פרשת השימוש שעשתה קלינטון בדואר האלקטרוני בעת שכיהנה כשרת חוץ.

"ההסכמה הכללית היא שמט לאואר, המנחה האיתן של תוכנית הבוקר 'טודיי שאו', החמיץ את שעת הכושר להוכיח אומץ לב ולא עמד בנסיון להפגין חוזק  בזירת המירוץ לנשיאות", כתב הניו יורק טיימס. התוכנית הנלעגת הוציאה מהכלים את העיתון הנחשב מאופק ושקול בתגובותיו. הדיווח הקטלני על התוכנית פורסם בהבלטה תחת כותרת בעמוד הראשון של העיתון. "במקום לאלץ את טראמפ להסביר סתירות והצהרות מנוגדות שהשמיע מט לאואר נחפז וקפץ מייד לשאלה אחרת", כתב העיתון.

גם כתבים ופרשנים שהתבטאו על התוכנית בראיונות הביעו ביקורת קשה במיוחד על כשלונו שלו מט לאואר והתחמקותו המוצהרת לעמת את דונלד טראמפ עם הצהרות הזויות ונתונים שקריים שפיזר בשבועות האחרונים. טראמפ תקף בתוכנית את הילרי קלינטון על תמיכתה בפלישה לעיראק ב-2003 וחזר על הצהרה שהוא עצמו התנגד בזמנו לפלישה.
אבל  מהצהרות שנתן טראמפ בעת הפלישה ודווחו בזמנו בתקשורת מתברר שהוא תמך בפלישה לעיראק. "איך לעזאזל מט לא דרש מטראמפ הסבר לשקר הזה ועבר מיד לשאלה אחרת", צייץ בטוויטר טומי וויטור, יועץ פוליטי ידוע, ועוזר לשעבר של הנשיא ברק אובמה. גלן קסלר, בודק העובדות במערכת ושינגטון פוסט, הגיב, "מט לאואר צריך היה להיות מוכן לשקר הזה". בתשובה לשאלה מה בתוכניתו לעשות כנשיא נגד דאעש, השיב טראמפ, "דבר ראשון אכנס את הגנרלים  ואתייעץ עמם מה לעשות". מט לאואר לא שאל את טראמפ,  איך זה שבהצהרה מפורסמת שהשמיע לפני שבועות אחדים אמר בגאוה, "האמינו לי, אני יודע על דאעש ואיך להלחם נגדו יותר טוב מכל הגנרלים". 

פרשן בערוץ ציבורי תקף את מט לאואר על שלא הגיב בחומרה לדברים שאמר טראמפ בתוכנית ש"הנשיא אובמה הרס את מעמדם של הגנרלים האמריקאיים". פרשנית בתוכנית הבוקר של CBS התיחסה לדבריו של טראמפ בתוכנית כי יגדיל את הצבא האמריקאי  ואת תקציב הביטחון. "אלו הם דברים חשובים ומרכזיים. איך זה שטראמפ לא התבקש להרחיב את הדיבור ולהסביר מאין ייקח תקציבים למימון הגדלת היקף הצבא".
אמצעי התקשורת בנו את טראמפ כמועמד הרפובליקני לנשיאות. אם טיפוס שהוגדר כשקרן, גזען והזוי יבחר לכהונה העצמתית ביותר בעולם המערבי האחריות לכך, האשמה, תוטל על כתפי המדיה האמריקאית.