בשנה שעברה רשמה עו"ד ורד צרפתי זבולון, יו"ר ארגון הקבלנים באשדוד והשפלה וסמנכ"לית חברת הבנייה המשפחתית צרפתי שמעון, היסטוריה מכובדת כשנבחרה לתפקיד סגנית נשיא התאחדות בוני הארץ (התאחדות הקבלנים לשעבר). לראשונה בתולדות ההתאחדות מונתה אישה לתפקיד היוקרתי הזה, יתר על כן הייתה זו הפעם הראשונה שנציג ארגון הקבלנים ממחוז אשדוד מכהן כסגן נשיא ההתאחדות הארצית.



בין הנושאים הבוערים שתעסוק בהם צרפתי־זבולון בתפקידה החדש וההתנדבותי, יהיה, מטבע הדברים, גם המשבר בענף הבנייה המתבטא בעלייה מתמשכת במחירי הדיור ובירידה דרסטית במספר התחלות הבנייה ברחבי הארץ. צרפתי זבולון, 42, נשואה ואם לארבעה, מכירה באופן אישי את המשבר בשוק הדיור בישראל על כל צדדיו, שכן הוא הוביל את חברת הבנייה שהקים אביה, שמעון צרפתי, לקבל לפני כשלוש שנים את אחת ההחלטות הפיננסיות המשמעותיות ביותר שלה מיום הקמתה: הרחבת פעילות החברה גם לתחום הנדל"ן המניב, בין היתר באמצעות ייזום ובניית פרויקטים של בנייני מסחר ומשרדים, דיור מוגן ופרויקטים בתחום המלונאות.



"ההתערבות המאסיבית של האוצר בשוק הדיור ואי־שיווק קרקעות ליזמים בשוק החופשי, הובילו לקיפאון בענף ולפגיעה בחברות בנייה פרטיות רבות", מסבירה עו"ד צרפתי זבולון, שלה גם תואר שני במינהל עסקים מאוניברסיטת תל אביב, "אנחנו חושבים שישנן דרכים טובות יותר למתן את עליות המחירים ולהגדיל את ההיצע, אך למרבה הצער לא מקשיבים לנו באוצר. מצב זה חידד אצלי את התובנה העסקית שהחברה שלנו חייבת לייצר מנועי צמיחה נוספים, לצד הפעילות שלנו במשך עשרות שנים בשוק הבנייה למגורים".



ואיך עברה החברה את היציאה הדרמטית הזאת מאזור הנוחות שלה, שהיה מאז ומתמיד היזמות בשוק הדיור והבנייה?


"בהתחלה היה קצת קשה, אבל אבא שלי, שלושת אחי ואני, שמובילים את החברה כתף אל כתף, סברנו שיזמות נדל"ן אינה חייבת להתמצות בתחום אחד, וברגע שיש לחברה את הפלטפורמה הנכונה, דהיינו הון עצמי, יכולות בנייה והון אנושי, היא יכולה להרחיב את יזמות הנדל"ן לתחומים נוספים. עמדו לצדנו הוותק שצברנו כחברת ביצוע וייזום פרויקטים לבניה, הידע והניסיון בתיירות ובמלונאות, שכן אנו בעלים של מלון "לאונרדו פלאזה אשדוד" (בניהולה של רשת פתאל) ובעלים של נדל"ן מסחרי באשדוד. ידענו שכל אלה יכולים להוות עוגנים ומנופים להצלחה גם בפרויקטים עתידיים".



ואיך ההחלטה הזאת מתבטאת בשטח?


"בתחום ההייטק, המשרדים והמסחר, למשל, אנו יוזמים פרויקט במתחם אגמים בראשון לציון ופרויקט נוסף של מסחר ומשרדים בירושלים. בתחום הדיור המוגן, שהוא תחום מתפתח בגלל המחסור בהיצע והעלייה בתוחלת החיים, אנו יוזמים פרויקט בגן יבנה ובו 250 יחידות דיור לבני הגיל השלישי, וזאת רשימה חלקית בלבד".



מהם היתרונות של תחום הנדל"ן המניב?


"מעבר לכך שהוא מגוון את פעילות החברה שלנו, הוא מחזק את האיתנות הפיננסית שלה בכך שהוא נותן לה עוגנים של הכנסות קבועות. אני מאמינה שחברה בעלת נכסים מסוג זה, היא חברה בעלת הכנסה יציבה תמידית שצוברת הון לאורך שנים ויכולה להסתגל מהר יותר לשינויים בשוק הנובעים ממדיניות ממשלתית משתנה או מתנודות מקרו כלכליות במשק. עם זאת, ליבת העיסוק שלנו תמשיך להיות מעוגנת בנדל"ן למגורים - בנייה רוויה ובנייה צמודת קרקע בכל רחבי הארץ".



נראה שחברת הבנייה שלכם מתנהלת בדרך ייחודית משלה.


"נכון, והבידול שלנו מחברות אחרות מתבטא הן בכך שאנו חברת ביצוע הבונה את הפרויקטים שאותם אנו יוזמים , והן בעובדה שאנו חברה משפחתית, והאופי הניהולי שלנו אפשר לנו לגדול בלי לאבד את התחושה של חברה משפחתית. אבי, שמעון, שלושת אחי - אבי, דוד ואדמון - ואני, אחראים כל אחד על תחום אחר בפעילות החברה, תוך שיתוף פעולה מלא. זה אומר שכל אחד מאיתנו מוביל את הפרויקט בשלביו השונים, בין אם בייזום ובשיווק, בהתחדשות עירונית, בפיתוח העסקי, בהנדסה ובביצוע בפועל. כל ההחלטות שלנו מתקבלות ביחד, כשכל אחד מאיתנו נותן את האימפקט שלו".



גם העובדה שאת אישה בתחום הבנייה והיזמות הנדל"נית, הנתפס כגברי במיוחד, היא ייחודית למדי.


"אני חושבת שלנשים יש יתרון עצום בתחום העסקי ואני מצפה לראות יותר נשים בתחומי הנדל"ן והבנייה. אומנם מדובר בתחום שהובל במשך עשרות שנים על ידי גברים, אך אין דבר שאישה רוצה לעשות והיא לא יכולה. המחסום הוא פסיכולוגי בלבד. אגב, גם בהתאחדות בוני הארץ אני האישה היחידה המכהנת כיו"ר מבין כל יושבי ראש המחוזות, ואני יכולה לומר באופן חד־משמעי שאין שום הבדל בין גבר לאישה. אין לי ספק שבעתיד הלא רחוק אנו נראה שינוי מהותי במעורבות הנשית בתחום הבנייה, כשם שתחומי הבנקאות והמשפט בישראל מובלים כיום ביד רמה על ידי נשים".



איזו עצת זהב" היית מעניקה למנהלים צעירים בתחילת דרכם?


"אל תפחדו ליזום ולצעוד קדימה. תכננו לעצמכם ולחברה שאתם עומדים בראשה חזון למספר שנים קדימה - ולכו עם הדרך שלכם, גם אם זה תחום חדש  עבורכם". 



מנהלים מחליטים



ההחלטות הפיננסיות שמקבלים מנהלים ואנשי עסקים הן קריטיות להצלחת החברות שבראשן הן עומדים. להקשיב לבטן? להתייעץ? ועל מי לסמוך?


"מעריב" בשיתוף בנק הפועלים במדור שחושף את ההחלטות הפיננסיות המשמעותיות שקיבלו מנהלים ישראלים בדרך להצלחה שלהם ושל החברות, העסקים והסטארט־אפים שאותם הם מובילים, גדולים וקטנים כאחד, לצד האתגרים שניצבו בדרכם – וגם את ההחלטות שהיו פחות מוצלחות, אך שמהן הם למדו והסיקו מסקנות חשובות.