לאליפות אירופה בגלזגו ב־2019 הגיע מתעמל הקרקע ארטיום דולגופיאט עם רגל שנשברה זמן קצר לפני כן וטרם הספיקה להתאחות, וללא הכנה בכלל, וזכה במדליית כסף. מבחינתו, זו הייתה אכזבה עצומה. אתמול הוא כבר ריגש מדינה שלמה כשזכה במדליית זהב היסטורית בתרגיל הקרקע בהתעמלות מכשירים באולימפיאדת טוקיו והפך לישראלי הראשון שעומד על הפודיום בענף היוקרתי, ולשני בלבד בתולדות המדינה שזוכה בזהב היוקרתי, אחרי גל פרידמן באולימפיאדת אתונה 2004.

"הוא האמין ב־100% שהוא יביא זהב", אומר חברו הטוב ומי שמתאמן לצדו מדי יום בנבחרת, אילן קורצ'ק. "הוא לא יצא בהצהרות, אבל אני יודע בביטחון שהוא שאף לביצוע ספציפי ולמקום אחד – שזה רק הזהב. הבסיס הוא שהוא מאמין בלב שלם שזה אפשרי. אין לו תקרת זכוכית, ככה הוא עובד וזה מה שהביא לו את הזהב. באליפות אירופה, כשקיבל את מדליית הכסף, הוא התאכזב. זה אחד ההישגים הכי גדולים שכל ספורטאי היה מתגאה בו, ולארטיום זה פשוט לא היה מספיק. הוא התאכזב ממדליית כסף. רוב הספורטאים יראו בזה הישג גדול אבל לא ארטיום. הוא שואף לשלמות וזה מה שהביא לו את הזהב עכשיו".

המתעמל אילן קורצ'ק (צילום: באדיבות איגוד ההתעמלות)
המתעמל אילן קורצ'ק (צילום: באדיבות איגוד ההתעמלות)


הספקתם לדבר אחרי הזכייה?
"דיברנו בשיחת וידיאו. הוא התקשר תוך כדי בדיקת הסמים ואמר שהוא מאושר ולא מעכל עד הסוף. הוא סיפר שהוא מאוד תשוש ועייף. אמרתי לו שכמעט עשה לנו התקף לב עם הטעות (בנחיתה בתרגיל הקרקע – סב"ד), והוא ידע בדיוק על מה אני מדבר".

הוא הולך לחגוג?
"הוא אדם של לחזור לחדר ולהודות לכולם ולהיות עם המאמן. להתקשר להורים, לארוסתו, ופחות חגיגות ורעש".

איזה אדם הוא ביומיום?
"הוא הכי צנוע, מופנם ושקט. עובד מאוד קשה, מאמין שהכל אפשרי. אחרי נפילות מבין שהוא אנושי ולא עבד מספיק קשה, והוא אלוף בלהתאושש ולהמשיך הלאה. האופי שלו זה מה שניצח בסוף. היו הרבה מתעמלים טובים בגמר, אבל השניים האחרים לא עמדו בלחץ והוא כן. בנוסף, הוא עובד מאוד־מאוד קשה והוא פרפקציוניסט במובן החיובי של המילה. גם אם עושה תרגיל כמעט מושלם, הוא ישים דגש גדול על מה הפספוס, ואיך לתקן לפעם הבאה כדי להגיע למושלם. לא מסתפק בטוב מאוד. ברמה של ארטיום אין אף אחד לדעתי, וזה משהו שצריך ללמוד ממנו בכל ענפי הספורט".

מה אתה הכי אוהב בו?
"את האיפוק והצלילות שלו. תמיד יחשוב טוב מה באמת טוב ונכון. יש לו אמרה שאין דבר כזה לא אפשרי. הוא יאמר: תסתכל מה עברת, וגם את השלב הבא אתה יכול. אין גבולות".


סגירת מעגל


דולגופיאט, 24, נולד באוקראינה. אביו אולג התאמן בהתעמלות בצעירותו. הוא עצמו החל להתאמן בהתעמלות בגיל 6. בשנת 2009, בגיל 12, עלה דולגופיאט עם משפחתו לישראל. הוא החל להתאמן בקבוצת ההתעמלות של אגודת מכבי תל אביב, ובהמשך למד בבית הספר שבח מופת בתל אביב. טרם עלייתו לישראל, דולגופיאט כבר היה אלוף אוקראינה לקטגוריית גילו פעמיים. לאורך הקריירה עד כה זכה פעמיים בתואר סגן אלוף העולם (2017 ו־2019) ובתואר אלוף אירופה (2020) בתרגיל הקרקע. את מדליית הזהב האולימפית, המדליה האולימפית ה־12 של ישראל עד כה, הבטיח אתמול לאחר שקיבל בגמר תרגיל הקרקע ציון של 14.933 בדומה ליריבו הספרדי ריידרליי זפאטה, אך עקב דרגת קושי גבוהה יותר, סיים במקום הראשון הכללי.

"אבא שלו מאוד רצה שיצליח ובגיל 6 לקח אותו להתאמן אצל חבר שלו באוקראינה, אנדריי גריבנוב", מספר קורצ'ק. "לאחר שארטיום עלה ארצה, האיגוד סייע להביא את גריבנוב לארץ, ועכשיו הוא עוזר מאמן הנבחרת ונמצא איתו שם. זו סגירת מעגל מרגשת".

מהיכרותך עמו, איך הוא מתמודד עם החשיפה?
"לדעתי הוא הכי רוצה לחזור הביתה בשקט, להיות עם המשפחה, לחזור לארוסה שלו. הוא התארס לא מזמן. כמי שמכיר אותו, עוד שבוע הוא כבר בטח יסתכל על אליפות העולם באוקטובר. הוא רחוק מלמצות את הקריירה".

צוותי הענף והאיגוד צפו אתמול בתחרות בהקרנה מיוחדת מהמשרדים שבתל אביב, תוך מה שהם מכנים "ציפייה גדולה וכאבי בטן". "צפינו עם דמעות, והוא עשה את זה", אומרת בהתרגשות שלי מתתיהו, מנהלת תחום התעמלות מכשירים באיגוד ההתעמלות הישראלי. "זה כל כך שלו, ואנחנו כל כך גאים בו. 12 שנה הוא עובד על המדליה הזאת. הכי מגיע לו בעולם. כשהחלה הקורונה, הייתה תקופה של שנה בלי תחרויות, והיה צריך להחזיר אותו להתמודדות עם לחץ וקהל ואנשים כדי שיהיה מוכן. אני בטוחה שבתוך תוכו הוא חשש שהוא לא יעשה הכי טוב שרצה לעשות, כי זו הזדמנות של פעם בחיים. אבל הוא מאוד האמין בעצמו ובמאמנים שייקחו אותו הכי גבוה שאפשר, נתן להם להוביל והלך איתם".

שלי מתתיהו (צילום: באדיבות איגוד ההתעמלות)
שלי מתתיהו (צילום: באדיבות איגוד ההתעמלות)


הופתעתם באיזשהו אופן?
"אנחנו תמיד מופתעים מזכייה במדליה בענף הזה. כלום לא בטוח מספיק - צעד אחד לא נכון או תרגיל לא מדויק ואתה בחוץ. היה לו תרגיל מצוין, כל המועמדים גם עשו תרגילים טובים. כולם התרגשו. ראיתי עליו שהתרגש מאוד. הוא ידוע בנחיתות המדויקות שלו, והיו לו צעדים קטנים פה ושם שראיתי שהם נובעים מלחץ של גמר אולימפי. זה לא היה התרגיל הכי טוב שלו, הוא עשה טעויות קטנות מאוד בנחיתות, אבל כל היתר גם עשו כאלה טעויות, ובסופו של דבר הוא ניצח".

כשדולגופיאט בן ה־12 הגיע עצמאית לאגודת מכבי תל אביב, מיד זיהה מאמן נבחרת ישראל בהתעמלות קרקע, סרגיי וייסבורג, את הפוטנציאל והכישרון. "בהתחלה הוא היה מתעמל צעיר בנוער שהוצמד לנבחרת הבוגרים שהייתה עם אלכס שטילוב", מספרת מתתיהו. “איגוד ההתעמלות מימן את מרבית האימונים שלו, והוא היה חלק מנבחרת שעובדת על בסיס קבוע - שני אימונים ביום, שישה ימים בשבוע. נתנו להם את התנאים האופטימליים. לפני שנה וחצי הכשרנו את אולם ברלין במכון וינגייט, אולם שעבר שדרוג בהשקעה גדולה והפך לאולם הבית של האיגוד. כבר שנה וחצי הנבחרת מתאמנת שם מבוקר עד לילה. השקענו את כל מה שצריך כדי שיהיה לו טוב לפני שיש מדליות בכלל: עזרה בטיפולים, אימוני כושר, סאונה, עיסוי. כל המכלול שצריך כדי שיוכל להתרכז. הוא רק היה צריך להתאמן".

כעולה, איך היה תהליך הקליטה שלו?
"הוא מגיע ממשפחה צנועה וממוצעת וטיפס מעלה. הוריו גרים בבת ים. המאמן מאוד עזר לו בהסעות ובכל הלוגיסטיקה. הוא לא ידע את השפה והיה מאוד צעיר. הייתה לו מלגת עולים, ואחר כך החל לזכות במדליות וקיבל תמיכה מהוועד האולימפי. ב־2017 החל לעלות לגמרים באליפויות עולם ואירופה".

אילו תכונות בעינייך הובילו אותו למדליה?
"הוא שקט מאוד. לפעמים הוא מצטייר כרגוע, אבל הוא פשוט פחות פטפטן , חרוץ מאוד ואחראי מאוד, אחראי מבחינה כלכלית גם. הוא לא בא ממשפחה אמידה, אבל הם נתנו לו גב ככל שאפשר. הוא קיבל תמריצים כשזכה במדליות. הוא התאמץ מאוד בשביל מה שהוא השיג. מאוד צנוע, חבר מאוד טוב, הקבוצה חשובה לו מאוד. הוא התמקד בעיקר בספורט".

מה ההישג הזה יעשה לדעתך לענף?
"נשמח שהענף יעלה למודעות של גברים בישראל כי בעולם הוא מאוד מפותח, וכאן יש רק 150 גברים בכל המדינה שעוסקים בו לעומת 1,000 נשים. אחת הסיבות היא עניין התשתיות. כדי להגיע לרמות הללו צריך אולמות ברמה גבוהה, ייעודיים להתעמלות מכשירים. בראש ובראשונה צריכים לקום עוד מתקנים בפרישה ארצית. כרגע יש ארבעה, ולא בכולם יש בנים. נקווה שהענף יתפתח, יקומו יותר קבוצות ואגודות ונכשיר יותר מאמנים".

מה צפוי עכשיו לארטיום?
"כשהוא יחזור, נעשה קבלת פנים ראויה, הוא ינוח קצת ויחזור להתכונן לתחרויות הבאות. נבדוק אם באמת נכון להוציא אותו. חשוב לנו לבדוק בשיחה משותפת מה הרצונות וגם היכולות שלו. זו מדליה ראשונה לענף, ואין ספק שהיא תביא המון כבוד ונקווה שגם תקציבים. מחכים ומקווים".


צרודים מצרחות


"אנחנו מתרגשים כבר מהרגע שהם נסעו לטוקיו", אומרת ורד עצמון, יו"ר מחלקת ההתעמלות של אגודת מכבי תל אביב וחברת הנהלת איגוד ההתעמלות, שלדבריה לא ישנה בלילה שלפני המוקדמות וגם שלשום לפני הגמר. "זו התרגשות שיא. מרגש בטירוף. עקבנו יחד כולנו בנשימה עצורה אחרי כל התחרות, והיה מדהים. כשהוא החל את התרגיל, החזקנו אצבעות כל פעם שנחת, וכולם צעקו יחד: 'סטוי!', שזה 'תעמוד' ברוסית. שלא יאבד שיווי משקל ולא יזוז. תוך כדי גם שמחנו על כל טעות של היריבים, ואנחנו צרודים מרוב צרחות".

ורד עצמון (צילום: באדיבות איגוד ההתעמלות)
ורד עצמון (צילום: באדיבות איגוד ההתעמלות)


הופתעתם?
"לא הופתענו כי אנחנו יודעים שביום טוב הוא יכול לעשות את זה, והיום היה יום לא רע. כבר ראיתי אותו עושה תרגיל נקי מזה, הוא היה מוכן. אנחנו מכירים את דרגות הקושי המטורפות שלו והוא לא עשה שגיאות גסות. הייתה תחושה שזה ממש טוב, אבל לא ציפינו שזה יהיה זהב בהכרח. אנו מלווים אותו מהיום שעלה לארץ. ליווינו אותו בפציעות וברגעים לא פשוטים. היו בעיות בגב, שבר ברגל. זה חלק בלתי נפרד מהאימונים".

איך האישיות שלו הובילה לזהב?
“הוא בחור לא מוחצן, נשמה טובה וספורטאי שיודע לדרוש מעצמו ויודע להרים את עצמו גם אחרי נפילות ותוצאות לא טובות. והיו כאלה. באליפות אירופה האחרונה, באפריל 2021 בבאזל, הוא לא עלה כי הוא נפל. זה מקצוע מאוד אכזר, נפילה הכי קטנה ואתה לא שם. זה מצב שהיה יכול לשבור אותו וזה לא קרה. הוא אסף את עצמו ומיד חזר להתאמן. זה ענף למוד אכזבות. לו יש את היכולת להתנתק, לעלות ולעשות את שלו. במצבי התרגשות קשים, הוא מתנתק מהסיטואציה ומתמקד בעשייה".

"התחושות מטורפות, זה רגע היסטורי לספורט בכלל ולענף ההתעמלות בפרט", אמרה מטוקיו גם שרית שנער, מנכ"לית איגוד ההתעמלות בישראל. "ארטיום סומן מגיל צעיר כמתעמל כישרוני, ובוודאי שברגע שאתה עולה על פודיום באליפות אירופה ועולם, ברור שאתה שייך לטופ העולמי. כל מי שחי בעולם ההתעמלות - יודע ומכיר את היכולות שלו, יודע למה הוא מסוגל. צריך להיות ספורטאי גדול כדי לדעת להתעלות ברגע האמת, וזו לגמרי תכונה שהוא שוב הוכיח שיש לו, ובגדול. אני מקווה שההישג שלו יפתח את הדלת בפני מתעמלים ומתעמלות שירצו להיות ספורטאים כמוהו". 

מנכ''לית איגוד ההתעמלות, שרית שנער (צילום: באדיבות איגוד ההתעמלות)
מנכ''לית איגוד ההתעמלות, שרית שנער (צילום: באדיבות איגוד ההתעמלות)