אם איסלנד תעלה הערב לשמינית גמר יורו 2016, אופ"א תצטרך לקיים ישיבת חירום אחרי הגמר ולנסות להבין איך מדינה בת 330 אלף תושבים הצליחה להסתנן למרות כל סידורי האבטחה הקפדניים.



כל המסע של המדינה הננסית הפך כבר מזמן למטורף. אם הנבחרת לא הייתה חוטפת שער שוויון ברגעי הסיום נגד הונגריה, היא כבר היום הייתה נותנת לשחקנים מנוחה לקראת הנוק־אאוט. הגענו למצב שאיסלנד הקיקיונית, בהופעה היסטורית ומרגשת, מרגישה מאוכזבת.



"כבר ממש היינו שם, לכן האכזבה עצומה", הסביר אתמול יוהאן גודמונדסון מצ'רלטון האנגלית, "עשינו טעות שאסור לעשות ברמות האלה. קשה לשבור אותנו, אבל ספגנו שני שערים בשני משחקים וזה לא מספיק טוב. אנחנו צריכים לשמור על רשת נקייה נגד האוסטרים, כי אנחנו תמיד מבקיעים". ואת זה אומר נציג של נבחרת שרק לפני ארבע שנים הייתה במקום ה־133 בדירוג פיפ"א, וישראל הייתה שולחת נגדה את המילואים.



אבל את כל הכסף שקיבלה מאופ"א בשנים האחרונות השקיעה איסלנד במאמנים ובתנאים, ולא באצטדיונים ובמונומנטים. שם יש עבודה רצינית, החל ביסודות. כדי לעלות מדרגה, האיסלנדים מינו לפני חמש שנים את לארס לאגרבק השוודי כמאמן הלאומי. לאגרבק בן ה־67 אימן את שוודיה בין השנים 1998־2009 והוביל אותה לחמישה טורנירים גדולים ברציפות. מיד אחרי שמונה הכריז לאגרבק שהמטרה היא להעפיל לגביע העולם בברזיל. באיסלנד צחקו, הם לא היו בטוחים שיצליחו לקלוט את השידורים בטלוויזיה, אז לשחק בריו? אבל מסתבר שהמאמן לא היה רחוק מההימור הפראי. רק הפסד 2-0 לקרואטיה במשחק האחרון מנע מהנבחרת הקטנה להגיע גם לשם.



"מדינה קטנה היא לפעמים יתרון"


אז מה סוד הקסם? אומרים על האיסלנדים שהם עם רציני, שאם מציבים בפניהם מטרה הם כל כך ממוקדים, שגם במקרה הצורך הם לא מצליחים להאט. שנית, המנגנון הוא אחר, נוח יותר וקליל. לא צריך לעבור שמונה פקידים וביורוקרטיה מפרכת כשצריך להשיג משהו. "מדינה קטנה היא לפעמים יתרון", הסביר לאגרבק, "אם אתה צריך משהו, אתה דואג לו בעצמך, לכן זה היה מאוד קל. בנוסף לכך, הייתה כאן חבורת שחקנים מצוינת. רואים כאן התקדמות גדולה גם בנבחרות הצעירות".



איסלנד היא נבחרת ללא כוכבים, אף שמדברים על גילפי סיגורדסון מסוונסי כעילוי. החלוץ גדל במחלקות הנוער באנגליה, שם קיבל את הסטייל הקשוח, אבל גם היעיל.



אבל העיקרון בנבחרת הוא מעל הכל עבודה קשה. רוב הזמן איסלנד מתגוננת, ועד המשחק הערב זו הנבחרת שמחזיקה בממוצע הכי מעט בכדור בטורניר: 33% מהזמן. השחקן הכי עסוק היה השוער האנס הולדורסון, שמשחק בבודו גלימט הנורווגית.



הולדורסון לא רק השיג 14 הצלות - יותר מכל שוער אחר באליפות - אלא שבמשחק נגד פורטוגל הוא מסר 35 פעמים, יותר מאשר כל שחקן אחר בנבחרת שלו. זאת אומרת שכל המשחק היה בסביבתו. נבחרת איסלנד אולי מביאה כבוד גדול למדינה, אבל נשאלת השאלה אם לאופ"א כל המאמץ היה שווה.


"הצלחנו להגיע למצבים אף על פי שנדחקנו לאחור", הסביר הלמיר הלגרימסון, עוזרו ושותפו של לאגרבק, "אולי זו הדרך לשחק נגד אוסטריה: לתת להם ליזום".



הלגרימסון ייקח את המושכות בהדרכת הנבחרת מיד אחרי הטורניר, אבל כבר הודיע שהוא לא מתכוון לעזוב את עבודתו כרופא שיניים. כולם ככה באיסלנד. רגליים על הקרקע, ולא משנה גודל ההצלחה. השוער הולדורסון אומנם משחק כעת בנורווגיה, אבל יש לו מקצוע: במאי סרטים. הוא האיש שביים את הקליפ של השיר שאיסלנד שלחה לאירוויזיון ב־2012, והחברה שבה עבד כבר אמרה לו שכשיחזור לאיסלנד יש לו ג'וב שמור.



הם כל כך צנועים, שמספרים שפורטוגל באה לשחק לפני כמה שנים ברייקיאוויק וכריסטיאנו רונאלדו - כמו כריסטיאנו רונאלדו - רצה שיסדרו לו סוויטה במלון. האיסלנדים התנצלו ואמרו לו שאין להם דבר כזה.



לא ראיתי אתמול איסלנדים רבים ברחובות פריז. היו כמה בחנות של פ.ס.ז' והתעניינו בחולצות המועדון. כריסטיאן ביורנסון, בחור בן 24 מעיר שאת שמה קשה אפילו לאיית, אמר לי: "אם היו יכולים, כל המדינה שלנו הייתה מגיעה לכאן, אנשים בהיסטריה לקראת המשחק נגד אוסטריה. זה הרגע הכי גדול בתולדות הכדורגל שלנו".



אפס שערים, נקודה אחת


26,985 כרטיסים השיגו האיסלנדים מהוועדה המארגנת. 8.15% מתושבי המדינה, מספר מרשים במיוחד. לא פלא שהטוויטר האיסלנדי רק מחמם את האווירה עם הציוץ המיתולוגי "איסלנד יכולה לסיים בראשות הבית" - המחליף של "אם תרצו אין זו אגדה".



רק שמול הנבחרת הננסית תשחק נבחרת אוסטרית. אפורה, אבל בטח יותר מנוסה. אוסטריה הצליחה לחלץ תיקו מפורטוגל, כך שגם היא איכשהו בתמונה, אבל הסטטיסטיקה לא הולכת איתה. מאז גביע העולם ב־1982 לא הצליחה אוסטריה לעלות שלב, ולמעשה אותו תיקו מאופס נגד פורטוגל היה הפעם היחידה שהצליחו לשמור על שער נקי בטורניר רציני מאז אותו מונדיאל לפני 34 שנים.



אוסטריה כבר שולפת ציפורניים חדות. שני משחקים, אפס שערים, נקודה אחת. אלבניה כבר עושה לה בית ספר, ומי שחוטף הכי הרבה הוא שחקן באיירן מינכן דויד אלבה, שבמשחק האחרון גם זכה להיות מוחלף. אלבה משחק כאן בקישור, ואילו בבאיירן הוא מתופקד בעיקר כמגן. כאן המאמן האוסטרי מרסל קולר מעדיף לתת לקפטן כריסטיאן פוש מלסטר את הכבוד, ואותו שולח למעלה. עד עכשיו זה לא הולך.



"הכל עניין של ניסיון", הגן המאמן על השחקן בן ה־23, "הוא הראה בכל כך הרבה משחקי ליגת האלופות רמה גבוהה, כך שאי אפשר לחזור בכל משחק על אותה יכולת. דווקא יש שחקנים עם יותר ניסיון שיכולים לתת יותר".



לפחות אוסטריה לא הפסידה לפורטוגל, מה שכבר החזיר במעט את הביטחון, אבל היום היא חייבת לנצח. מרקו ארנטוביץ', החיה הרעה מסטוק סיטי, אמר לקראת המשחק: "נגד פורטוגל הראינו שאנחנו יכולים להגן, עכשיו נצטרך להוכיח שאפשר גם להתקיף. עוד לא הגענו לאיכות ממשחקי המוקדמות".



אוסטריה נפגשה עם איסלנד שלוש פעמים. פעם אחת ניצחה, פעמיים יצאה בתיקו. היום בכל התקפה היא תקיא דם. לא יהיה משחק ענק, זה כמעט בטוח, אבל הוא יכול להיות רגע היסטורי בתולדות הכדורגל האירופי, רגע איסלנדי.