שבועות של גל חום שפוקד את הגלובוס בצפון אמריקה, אירופה, אסיה ובמקומות אחרים מציבים את יולי כחודש החם ביותר של כדור הארץ שתועד עד כה, כך אמר היום (חמישי) פטרי טאאלאס, מזכ"ל הארגון המטאורולוגי העולמי.

צום תחת שרב כבד - ומתי תגיע הקלה בעומסי החום? | תחזית מזג אוויר

חודש יוני שעבר תועד כחודש החם ביותר אותו חווה כדור הארץ מאז החלו הרישומים בשנת 1850. ה-6 ביולי היה עד כה היום החם ביותר שנצפה, והסיכויים גוברים לכך ששנת 2023 תחליף את 2016 כשנה החמה ביותר. נכון לעכשיו, שמונה השנים החמות ביותר בהיסטוריה הן שמונה השנים האחרונות.

"מזג האוויר הקיצוני שהשפיע על מיליונים רבים של אנשים ביולי הוא למרבה הצער המציאות הקשה של שינויי אקלים וטעימה מהעתיד", אמר מזכ"ל הארגון המטאורולוגי העולמי, בהצהרה. "הצורך להפחית את פליטת גזי חממה דחוף יותר מאי פעם".

העולם נכנס למה שהחזאים מזהירים כתקופה רב-שנתית של חמימות יוצאת דופן, תקופה שבה השפעות ההתחממות של פליטת גזים לוכדי חום מתמשכים של האנושות מתווספות על ידי "אל ניניו", דפוס האקלים החוזר הקשור בדרך כלל לתנאים חמים יותר באזורים רבים.

למרות זאת, כאשר הטמפרטורות הממוצעות העולמיות מנפצות שיאים בהפרשים כה גדולים, כפי שהן עושות מאז תחילת יוני, זה מעלה שאלות האם האקלים מתעצב גם על ידי גורמים אחרים, אמרה קארן א. מקינון, מדענית אקלים וסטטיסטיקאית ב- אוניברסיטת קליפורניה, לוס אנג'לס. אלמנטים אלה עשויים להיות מובנים פחות טוב מההתחממות הגלובלית ו"אל ניניו".

"האם אנו מצפים, בהתחשב בשני הגורמים הללו, שהשיא ישבר בהרבה? או שזה מקרה שבו אנחנו לא מצפים לזה?" אמרה ד"ר מקינון. "האם יש גורם אחר שאנחנו רואים שמשחק?"

ובכל זאת, מדענים יצטרכו לחקור יותר כדי להבין היטב את המידה ה"מדאיגה" שבה כל פני כדור הארץ, בממוצע, היו חמים מהרגיל הקיץ הזה, אמרה אמילי בקר, מדענית אקלים מאוניברסיטת מיאמי.

פליטת דלק מאובנים, שגורמת להצטברות חום ליד פני כדור הארץ, בהחלט משחקת תפקיד. מאז המהפכה התעשייתית, בני אדם הזרימו 1.6 טריליון טונות של פחמן דו חמצני לאטמוספירה. זה גרם לעולם להיות חם יותר ב-1.2 מעלות צלזיוס, או 2.2 פרנהייט, ממה שהיה במחצית השנייה של המאה ה-19.

כשזה מגיע לגורמים מלבד ההתחממות הגלובלית שעשויים גם להחמיר את גלי החום, מדענים בחנו שינויים פוטנציאליים בזרמי הסילון, נהרות האוויר המשפיעים על מערכות מזג האוויר סביב כדור הארץ.

בחצי הכדור הצפוני, הבדלי הטמפרטורה בין האזור הארקטי לקו המשווה מחזיקים את זרם הסילון הסובטרופי בתנועה. ככל שבני אדם מחממים את כדור הארץ, פערי הטמפרטורות הללו מצטמצמים, מה שעלול לגרום לזרם הסילון להיחלש ולגלים החמים להימשך זמן רב יותר.

אולם עד כה, הראיות לכך אינן חד משמעיות, אמר טים וולינגס, פרופסור למדעי האקלים הפיזי באוניברסיטת אוקספורד. "ממש לא ברור שזרם הסילון נחלש", אמר.

במחקר שפורסם באפריל, ד"ר וולינגס וארבעה מדענים נוספים מצאו כי התחממות שנגרמה על ידי האדם עשויה להסיט את זרמי הסילון בשתי ההמיספרות לכיוון הקטבים בעשורים האחרונים. דרוש מחקר נוסף כדי להבין את השינוי הפוטנציאלי הזה, אמר. אך לטענתו, אם זה יימשך, זה יכול להפוך אזורים סובטרופיים רגישים לחום בצורה גדולה יותר.